A Nagy Edzéskóstolás, 4. rész – Pilates

„A nagy edzéskóstolás” rovatunkban mi, az ELTE Online sportrovatának újságírói átmenetileg letesszük a tollat, hogy azután felvegyük a kesztyűt. Mi magunk is beszállunk a BEAC által tartott edzésekbe, majd megírjuk az itt átélt élményeinket azoknak, akiket érdekelnek a BEAC-os edzések, sportágak, és kacérkodnak a gondolattal, hogy ők is kipróbálják azokat. Megírjuk, hogy milyen érzés bekapcsolódni egy edzésbe, valamint hogy milyen légkör fogadja azokat, akik csatlakoznak egy csapathoz vagy programhoz, mindezt a saját tapasztalataink alapján. A sorozat negyedik részében az ELTE-BEAC Aerobic Szakosztályának egyik pilates edzésére látogattunk el.

Az idei tanév tavaszi szemeszterétől újdonságként lehetőség van a KCsSK kollégistáinak csütörtökönként 19–20 óráig részt venni pilatesen. Bár a BEAC több helyszínén is lehet gyakorolni ezt a sportot, én a kollégium kistermében próbálhattam ki életemben először. Fontos információ a kollégistának, hogy a bentlakóknak ingyenes edzéseket biztosít a BEAC, kínálatuk pedig tanévről tanévre bővül.

Szándékosan nem olvastam utána a fitnesz módszernek annak kipróbálása előtt, hogy csupán saját előfeltevéseim legyenek. Nem tudtam sokat róla, abban biztos voltam, hogy inkább a női sportok közé tartozik, finomabb gyakorlatok vannak benne, nem úgy, mint például egy aerobicnál. Legközelebb a jógához állhat ez a testmozgás. Arra gondoltam, hogy főleg a nyújtásokon, egy-egy mozdulat kitartásán van a hangsúly. Ez többé-kevésbé be is igazolódott.

De nézzük meg először, mi is pontosan a pilates. A német Joseph Hubertus Pilates, a sport kialakítója a XX. század elején formálta meg ezt az edzést. Ő maga sok betegséggel – asztmával, ízületi fájdalmakkal – küzdött élete során, így szinte egész életét jellemezte az ezek leküzdéséért folytatott harc. Eleinte contrology-nak nevezte el a módszert, amelynek legjótékonyabb hatásai hosszú távon a szép alak és a ruganyosság elérése voltak. Joseph haláláig fejlesztette a sportot, a gyakorlatok többségét még ma is használják az oktatók. A fitnesz módszer gyűjteménye Pilates basic néven vált ismertté. Joseph Pilates hat alapelvét fogalmazta meg a sportnak: koncentráció, irányítás, központosítás, légzés, áramlás, precizitás. Ezek folyamatos és helyes elsajátításával lehet tökéletes és hatékony pilates mozdulatsorokat elvégezni.

Az edzésen rengeteg kollégista lány megjelent, csordultig volt a kisterem sportolni vágyókkal. Az oktató az óra elején megkérdezte, ki járt már pilatesen, s így kiderült, hogy nagy többségünk még nem találkozott ezzel a sporttal. Mindenki matracot vett maga alá, és kezdődhetett az óra, majd egy rövid bemelegítést követően az edzés is, amely a fejtetőtől a talpakig átmozgatott mindenkit. Az óra során a gyakorlatok nagy része finom, lassú, pontos mozgásokon alapult. Voltak köztük könnyedebb mozdulatok, de a nehezebben végigvihető gyakorlatokból sem volt hiány, amik egyébként óráról órára nehezedni fognak, összetettebbek lesznek. A rendszeres órára járással sokat tudunk fejleszteni a tartásunkon, így a gerincnek is jót teszünk, nem mellesleg már kb. tíz óra után szemmel látható lehet testünkön a változás. Az óra végén relaxációval pihentethetjük meg igénybevett izmainkat.

A BEAC így számol be a sportról: A mozgás, amelytől 10 alkalom után jobban érzed magad, 20 után látványosan jobban nézel ki, 30 után pedig a párod szemében szikra lobban, ha rád néz! A módszer, amely számtalan kihívás elé állít, de ugyanakkor feltölt, ellazít. A módszer, mely testet és lelket gyógyít. A módszer, mely megerősíti a törzsizmaidat, de nem feledkezik el a többi izmodról sem. A módszer, amely elsőre talán lassú, de közel sem laza. A módszer, melynek ismerete nélkül lehet élni, de nem érdemes. Pilates. Örök szerelem.”

Amennyiben kedvet kaptál a pilateshez, Te is csatlakozhatsz az edzésekhez az ELTE Aerobic bérlet részeként! Bővebb információ: https://www.beac.hu/aerobik/

Ha nem vagy kollégista, akkor sem kell csüggedned! Ezeken a helyszíneken Te is kipróbálhatod magad a BEAC Aerobic szakosztály jóvoltából.

Az edzéseket a tavaszi szezonban ebben az időpontokban és ezeken a helyszíneken találod meg:

Szerda, 17 óra, BEAC (Buda)

Csütörtök, 18 óra, ADK

Csütörtök, 19 óra, KCsSK

Képek forrása: Görög Nikolett