Te is rosszul tudtad? – Tévhitek az évszakváltáskor bekövetkező megfázásról

Valóban a hideg miatt fázunk meg, a C-vitamin pedig tényleg hatásos védekezést nyújt? Összeszedtük a leggyakoribb tévhiteket. 

Az idei októberi vénasszonyok nyara igazi kellemes, napsütéses időjárást hozott az egyébként szürke, ködös októberbe. A hó végével azonban nemcsak a hideg időre kell felkészülnünk a kötött pulcsik és a melegebb kabátok elővételével, hanem az ekkor megszaporodó influenzás és megfázásos megbetegedések ellen is védekeznünk kell. Ezzel kapcsolatban számos tévhit él az emberek fejében, amikkel jobb, ha te is tisztában vagy.

1. Az influenza és a megfázás valójában ugyanaz

Mindkettő esetén szinte ugyanazokkal a tünetekkel találkozunk, ezért hajlamosak vagyunk azt hinni, hogy ez a két elnevezés valójában egy és ugyanazon betegséget takar. A valóság azonban egészen más: bár mindkettő légzőszervi megbetegedés, a kiváltó vírus más. Mi magunk különbséget úgy tudunk tenni, ha a korai jeleket igyekszünk felismerni: az influenza jellemzően erős köhögéssel és lázzal indul, míg a megfázás enyhébb tünetekkel jelentkezik.

2. A hideg miatt fázunk meg

Ahogy az előbb is szó esett róla, a megfázást is vírusok okozzák, nem önmagában a hideg. Az igaz, hogy a hőmérséklet-csökkenés hozzájárul a kórokozók könnyebb megtelepedéséhez, de ez nem minden esetben következik be, hanem nagyban függ az immunrendszer ellenálló képességétől. Éppen ezért a téli hónapokban sem kell lemondanunk kedvenc szabadtéri tevékenységeinkről. Például ugyanúgy elmehetünk futni, mindössze arra figyeljünk, hogy termopulóvert viseljünk közben.

3. Minél több vitamint szedünk, annál jobb

A lehető legrosszabb tanács, amit adni szoktak az emberek egymásnak, hiszen a nagy dózisban szedett vitaminoknak számos mellékhatásuk lehet – elég csak a vesekőképződésre gondolnunk. Sokan úgy vélik, ha a többi vitamin nem is, akkor legalább a C-vitamin biztosan véd a megfázás ellen, sőt, még a kezelésére is jó. Az igazság azonban az, hogy a klinikai vizsgálatok alapján a C-vitaminnak csak minimális szerepe van a megfázás megelőzésében és gyógyításában. Ez viszont nem azt jelenti, hogy nem lenne rá szüksége az emberi szervezetnek, mert igen is van! A megfelelő beviteli mennyiség hozzájárul az immunrendszer egészségéhez, ami így közvetett módon véd a megfázás ellen. Vitaminkészítmények helyett próbáljuk meg helyes táplálkozással feltölteni az energiaraktárunkat, és csak akkor forduljunk a tablettákhoz, ha azt orvos javasolta vagy hiánybetegségben szenvedünk.

Fotó: life.hu

4. Sportolás mellett előbb túllendülhetsz a megfázáson

Megfázás esetén a sport tovább terheli az amúgy is legyengült szervezetet, ezért ilyenkor tanácsos kerülni.

5. Az influenza elleni védőoltás semmit sem használ

De, nevének megfelelően az influenza ellen használ, viszont a megfázást nem tudja kivédeni.

6. A megfázást nem lehet elkapni, csak az influenzát

„Csak egy kicsit megfáztam a hidegben, de nyugi, nem fertőző!” – hallhatjuk sokszor. Mivel a megfázást ugyanúgy vírusok okozzák, ezért cseppfertőzéssel terjed. Ajánlott tehát még a csókolózást is kerülni ebben a pár napban.

7. Antibiotikummal kezelhető a leghatékonyabban a megfázás

Ez a tévhit egyszerűen megcáfolható: az antibiotikum bakteriális eredetű megbetegedések kezelésére alkalmas, nem pedig azokéra, amiket vírusok okoznak.

8. A meleg kamillateás gőzölés hatásosabb, mint a mesterséges tengervizes orrspray

Szintén hamis. Míg az előbbi esetén számos kockázat fennáll – például allergiás reakció vagy romló csillószőrműködés –, addig utóbbi hatásos az orrban felgyülemlő váladék eltávolítására.

 

Kiemelt kép: tetereta.com