Interjú Cseh Anikóval, az első Szombathelyen végzett női gépészmérnökkel

Mérföldkőhöz érkezett a szombathelyi duális gépészmérnökképzés: január 8-án négy hallgató tett sikeres előrehozott záróvizsgát. Köztük volt Cseh Anikó is, aki ezzel az első Szombathelyen végzett női gépészmérnök lett.

Három és fél évvel ezelőtt nagy volt az izgalom a Savaria Egyetemi Központ falai között: ekkor kezdték meg tanulmányaikat duális képzési formában az első gépészmérnök-hallgatók; ez a partnercégek, Szombathely városa és az egyetem együttműködésének köszönhetően valósulhatott meg. A februári keresztféléves diplomaosztón sikeres záróvizsga esetén 36 újdonsült okleveles gépészmérnök veheti át ELTE diplomáját: közülük 32-en január végén tesznek záróvizsgát, négyen azonban előrehozott formában adtak számot megszerzett tudásukról. Cseh Anikó is a korábbi időpont mellett döntött, ugyanis keresztféléves felvételi eljárásban szeretne mesterképzésre jelentkezni. Alapszakos tanulmányainak tehát vége, ennek apropóján készítettünk vele interjút.

1

Az első négy Szombathelyen végzett duális gépészmérnök a záróvizsga-bizottság tagjaival – Fotó: ELTE SEK

Mikor és hogyan döntötted el, hogy gépészmérnök szeretnél lenni? Mindig is tudtad, vagy az utolsó pillanatban jelölted meg ezt a szakot a felvételi rendszerben?

A középiskola utolsó két évében kezdett körvonalazódni bennem, hogy mindenképp valamilyen mérnök szakot fogok választani. Ekkoriban matek emelt szintű képzésre jártam a gimnáziumban, így valamelyest megvolt az irány. Az, hogy konkrétan gépészmérnökire megyek, az érettségi évében dőlt el; akkor, amikor meghirdették Szombathelyen a duális képzést.

Mit szólt hozzá a családod? Nem mondták, hogy “lányom, ez olyan fiús szak”? Egyáltalán hogyan lehet nőként érvényesülni ezen a pályán?

Egyedül hoztam meg a döntést. Apukám (aki azóta tragikus hirtelenséggel elhunyt 2017 nyarán és már nem örülhet velem a négyes diplomámnak) azt mondta, hogy manapság már nincsenek férfi-női szakmák, így az ő szavai adták meg a végső löketet ahhoz, hogy belevágjak és elmenjek a duális felvételi interjúra. Gondoltam, ha felvesznek az általam választott vállalathoz, akkor látnak bennem valamit, és van értelme elkezdeni. Volt értelme. Engem nem úgy neveltek, hogy a nőnek a konyhában a helye, éppen ezért úgy gondoltam, ha odateszem magam, érvényesülök. Úgy vettem észre, hogy inkább az idősebb, 50 év feletti korosztályok elutasítóbbak a mérnöknőkkel szemben, míg a fiatalabbak sokkal nyitottabban állnak a kérdéshez. Mostanra a párom is támogat, akivel itt, a szakon ismerkedtünk meg. Egyelőre az elért eredményeim alapján (intézményi TDK III. helyezés, OTDK jogosultság szerzése, négyes diploma, vállalati siker) nem bántam meg, hogy ezt a szakot választottam. Később talán nehezebb lesz, például amikor majd családot szeretnék alapítani; de az egyrészt messze van még, másrészt biztosan találok arra is megoldást.

Milyen szempontok alapján tetted le a voksod a Savaria Egyetemi Központ mellett?

Az akkor frissen induló duális képzés nagyon vonzónak hangzott, emellett az otthonom, a győr-moson-soproni Csapod közelében szerettem volna maradni.

Felvételizőként nem féltél duális gépészmérnökképzésre beadni a jelentkezésed? Hiszen ekkor indult először, nem tudhattad milyen lesz és nem kérdezhetted meg olyantól sem, akinek már lett volna tapasztalata, hiszen előttetek még nem is létezett ez a szak Szombathelyen.

Ez közhely, de ha nem kockáztatsz, nem is nyersz! Egyáltalán nem gondoltam, hogy okom lenne félni, mivel a tájékoztatások alapján teljesen átgondolt és jól felépített képzési struktúrával találkoztam, és bíztam a legjobbakban.

A duális képzés lényege, hogy a hallgatók már egyetemi éveik alatt rengeteg vállalati ismerethez jutnak a szakmai gyakorlataik során. Hogyan néz ki ez a képzési forma pontosan?

Duális szakmai gyakorlat minden félév végén, a vizsgaidőszakban, valamint nyáron van. Ez az első két évben azt jelentette, hogy a vizsgaidőszakban tematikus heteken vettünk részt a mintatantervünknek megfelelően, mintegy kiegészítve az elméletet a gyakorlattal. A második évet követő nyáron vágtunk bele abba a szakmai gyakorlatba, melynek során egyesével elhelyeztek minket −  lehetőség szerint − az általunk választott területeken és egy-egy mérnök mentor mellett vettünk részt projektekben, végeztünk apróbb szakmai feladatokat, illetve ismerkedtünk az adott területtel, ahol a gyakorlatot követően a szakdolgozatírást is megkezdtük.

Szerinted mik a duális képzés legfőbb előnyei?

A legfőbb előnye mindenképpen a képzés végére a gyakorlat segítségével megszerzett tapasztalat, emellett a duális ösztöndíj valóban ösztönző hatású azt illetően, hogy a hallgató igyekezzen bennmaradni a képzésben; tehát mintatanterv szerint haladjon. Én személy szerint ebből az ösztöndíjból (apukám halála után árvasági segéllyel kiegészítve) éltem ebben a 3 és fél évben. (A duális ösztöndíj 2019-től havi nettó 96.000 Ft – a szerk.)

4

Cseh Anikó előadást tart az intézményi Tudományos Diákköri Konferencián. – Fotó: ELTE SEK

Hogyan jött a gondolat, hogy Tudományos Diákköri Konferenciára add a fejed? Milyen pluszt adott ez neked?

A szakdolgozati témámnál fogva olyan projekttel ismerkedtem meg, melynek jelentős a tudományos háttere, így kézenfekvő volt, hogy TDK dolgozatot (is) írjak belőle. Olyan szerteágazó témát sikerült választanom, melynek kapcsán sok feladatot lehetett elvégezni a részletes irodalomkutatás mellett. Mivel III. helyezett lettem, valamint továbbjutottam az országos fordulóba, ez a siker új lendületet és pozitív visszacsatolást adott, miszerint jó irányba haladok, és érdemes lehet ezt csinálnom a továbbiakban is.

Miért tettetek négyen előrehozott záróvizsgát?

Egyrészt, mert túl akartunk lenni rajta és szeretnénk kipihenni a hét félév fáradalmait, másrészről azért, hogy mesterképzésre tudjunk jelentkezni: keresztféléves formában ugyanis elindul Szombathelyen is a mesterképzés.

Összességében mi a véleményed a képzésről? Ajánlanád másoknak is?

Kemény hét félév áll mögöttünk. Nagyon sokat kellett tanulnunk a bennmaradásért, ebbe pedig sok minden nem fért bele: például az egyetemi bulik sem. Ennek ellenére úgy gondolom, mindenképp megérte ezt az áldozatot meghozni, hiszen később minden bizonnyal ki fog fizetődni. Olyan fiúknak és lányoknak ajánlanám a képzést, akik elszántak és szorgalmasak.

Mihez kezdesz azután, hogy februárban a keresztféléves diplomaosztón átvetted az ELTE diplomád?

Azon szerencsések közé tartozom, akiket az általunk korábban kiválasztott partnervállalat továbbra is foglalkoztatni szeretne, így élek a lehetőséggel, valamint folytatom a tanulmányaimat mesterképzésen.

Mit tanácsolnál azoknak, akik most állnak pályaválasztás előtt?

Mindenki mérlegeljen, hogy mit gondol fontosnak és hogy mit szeretne igazán, ennek függvényében döntsön. Nekik már van kihez fordulni és tájékozódni az itteni képzéssel kapcsolatban. Mint mondtam, a duális képzésben szorgalmasan kell tanulni, ami jár némi áldozattal – persze attól függően, ki milyen könnyen tanul  –, de mindenképpen megéri!

A HVG rangsorában a vidéki képzőhelyek közül az első helyen álló szombathelyi duális gépészmérnökképzésre  január 31-ig lehet jelentkezni ezen az oldalon. (forrás: HVG Diploma 2019; a rangsor felállításának alapja: gépészmérnöki alapszakra felvett hallgatók kiválósága)

Kiemelt kép: ELTE SEK

[sam id="10" name="mnb2" codes="false"]