„A darab mély mondanivalója segített nekem a fontos kérdések megválaszolásában”

Az ELTE Tanító- és Óvóképző Karának Zenés Színpada már évtizedek óta biztosít művészeti tevékenységet a jelenlegi és végzett hallgatók számára egyaránt, miközben szuper produkciókat visznek színpadra. A társulat egyik oszlopos tagjával, Bodnár Lucával beszélgettem, aki mesélt nekem a színjátszó kör tevékenységéről, a Zenés Színpadhoz való csatlakozás lehetőségéről és az éppen aktuális előadásukról is.

Az ELTE TÓK Zenés Színpada igen hosszú múltra tekint vissza, mesélnél kicsit a történetéről?

Maga a Zenés Színpad 1981-ben alakult, amikor az Ének-zenei Tanszék akkori vezetője, Gerenday Endre egy Mozart-operát, A színigazgatót szerette volna színpadra vinni, és ehhez kérte Frigyesi Tibor jelenlegi rendezőnk és művészeti vezetőnk segítségét. A jelenlegi zenei vezetőnk Dr. Döbrössy János, az Ének-zenei Tanszék vezetője. 1987-ben vette át a Zenés Színpad zenei vezetését az akkor nyugállományba vonuló alapítótól, Gerenday Endrétől. Ettől kezdve ő lett az előadások zenei anyagának felelőse, betanítója, hangszeres közreműködője, kísérője. A Színpad azzal a szándékkal alakult, hogy a hallgatók számára a főiskolai, egyetemi kötelezettségeken kívül művészeti alkotótevékenységhez helyet biztosítson. Itt, aki önmagában színjátszási és zenei ambíciókat érzett, lehetőséget kapott az önmegvalósításra, a tanulásra és a fejlődésre. Az anno sokkal kisebb és csillárfényes színpadi előadások mára már nagyobb színpadi mélységgel, járásokkal és fejlettebb technikával, mint lámpapark, füstgépek, emelvények működnek. Ez a fejlődés hosszú évek alázatos munkájának gyümölcse, amit számos komoly produkció előzött meg.

letöltés

Kép: Zenés Színpad facebook oldala

Ha valaki kedvet kapna, mikor szoktatok tartani felvételit, és hogyan zajlik ez nálatok? Egyáltalán kiknek ajánlanád a jelentkezést?

Jelenleg a Zenés Színpadot az egyetemen, kötelezően választható tárgyként is fel lehet venni a Neptun rendszerében. Akad olyan tagunk is, aki ismerős által hallott rólunk, és mindig is szerette volna kipróbálni magát a színházi világban, illetve olyan is, aki egyik előadásunkat megnézve rájött, hogy ő is ezt szeretné csinálni, és utána csatlakozott.

A Zenés Színpadot annak ajánlanám, aki szeret énekelni, táncolni, érdekli a szerepjátszás, vagy a színpadi önmegvalósításhoz érez kedvet. Társulatunkban a színházi háttérmunkálatokba is belekóstolhatnak az érdeklődők; szervezési és ügyelési feladatokat is elláthatnak. Nagyon fontos kiemelni, hogy csak alázattal, tudásvággyal és elhivatottsággal rendelkező személyeknek ajánlanám a jelentkezést, mert ezek nélkül nem lehet hosszú távon együtt dolgozni. Egy teljes darab elkészítése nagyon sok időt és energiát vesz igénybe, és ehhez bizony elengedhetetlen a heti két, 4 órás próba. Emiatt sajnos sokan megijednek, és az első pár alkalom után már nem látjuk őket többet. Akik viszont maradnak, és lelkesen, hittel és elhivatottan végigcsinálják a hosszú próbafolyamatot, azok az előadások során elnyerik a jutalmukat egy hosszú vastapsban vagy egy meghatódott néző dicsérő szavaiban.

jksz-b-36

Részlet a Zenés Színpad előadásából Fotó: Farkas Dávid

Úgy tudom egyébként, nem csak jelenlegi hallgatók játszanak a darabokban, hanem korábban végzettek is, ami igazán szuper! Mit jelent az „Örökös Tagság”?

A társulatunkban többen vannak, akik már nem csak évek, hanem évtizedek óta a Zenés Színpad tagjai. Sokan közülük még hallgatókorukban csatlakoztak és az óta is lelkesen visszajárnak. Olyanok is vannak, akik beleszülettek a színjátszásba és itt, a színpadon nőttek fel. Örökös Tagok sorába az a társulati tag kerülhet, aki legalább 10 évet tartalmasan töltött el a Színpadon. Az Örökös Tagokat minden évben kihirdeti a rendezőnk és zenei vezetőnk, akkor felkerül a nevük a nagy nevek közé, illetve személyre szóló emléklapot kapnak. Ez a szép gesztus a tíz év kiváló munkájának, megbecsülésének a jele.

Te magad, hogyan kerültél a társulatba, vissza tudsz emlékezni, mi is vezetett hozzájuk?

Mindig is vonzott a színház művészi világa, és a musicaleket különösen szerettem. Anno a gimnáziumi éveim alatt is tagja voltam egy társulatnak, így amikor felvételt nyertem az egyetemre, nagyon örültem, hogy itt is közelebb kerülhetek a színházi világhoz. A sors keze, hogy pont úgy osztottak be az első csapatépítő órára, hogy a rendezőnk kisebbik lányával kerültem egy csapatba. Kértem, hogy meséljen el mindent a társulatról, és a sok történet után még lelkesebben mentem el az évad első társulati ülésére. Itt egy családias és elhivatott csapatot ismerhettem meg, és nem volt kérdés, hogy csatlakozni szeretnék. Ennek immár 4 éve. Ez alatt a lassan négy társulati év alatt túl vagyok két csodás darab hosszú próbafolyamatán, ahol megtapasztalhattam, hogyan épül fel a semmiből egy teljes, értékes előadás. Két darab premierjein és számos előadásán léphettem a színpadra, és hajoltam meg a végén büszkeséggel teli szívvel.

Tudom, hogy te már a tavalyi évben végeztél az ELTE-n. Hogyan tudod összeegyeztetni a próbákat és az előadásokat a nagybetűs élettel?

Jelenleg egy olyan iskolában dolgozom, ahol a munkaidőm négy órakor véget ér, így bőven odaérek az esti próbákra vagy előadásokra. Számomra a Színpad egy olyan hely, ahol ki tudom ereszteni a fáradt gőzt, a napi stresszt le tudom vezetni azáltal, hogy kitáncolom, kiéneklem magamból. Úgy gondolom, sokunk számára egy elaborációs módszer a színjátszás. Ha felmegyünk a színpadra, ki tudunk kapcsolódni, és arra a pár órára kizökkenünk a mindennapi mókuskerékből. Sokan kérdezik, hogy bírjuk a heti két próbát, előadást, nekik mindig azt mondjuk, hogy mi itt a Zenés Színpadon ezt nem kötelező teherként éljük meg, hanem kikapcsolódásként egy baráti társaságban.

Az elmúlt években milyen előadások kerültek a Zenés Színpad repertoárjába?

Az elmúlt lassan 39 év során számos nagyszabású darabot mutatott be a társulatunk. Voltak előadások, amikhez visszatértünk, mert mondanivalójuk az adott generáció számára is tartogatott értékeket. Ilyenek: Wasserman-Leigh-Darion: La Mancha lovagja, Stein–Harnick–Bock: Hegedűs a háztetőn, Schönberg: A nyomorultak, vagy Andrew Lloyd Webber–Tim Rice: Jézus Krisztus Szupersztár.

Az évek során, amikor Színpadunk kerek születésnapját ünnepelte, akkor külön gálaműsorral, mint „10 év diaDallamai, Negyed Század Színház, 35 év, 35 dal” készültek az akkori tagok, méltón megünnepelve és visszatekintve az elmúlt évek előadásaira. A honlapunkon olvasható időrendi sorrendben az összes eddigi előadásunk, itt az érdeklődők külön betekintést nyerhetnek a majdnem negyven éves múltba.

Ha minden igaz, jelenleg is egy remek produkción dolgoztok, mondanál néhány szót róla?

2018-ban majdnem 15 év után újra elővette a társulatunk Andrew Lloyd Webber és Tim Rice szenzációs rockoperáját, a Jézus Krisztus Szupersztárt. A 2004-es bemutató alapgondolatait megőrizve, a bemutatóra 2019 áprilisában került sor két szereposztásban. Amikor megtudtam, hogy ez lesz a következő darabunk, nagyon megörültem, mert régi álmom volt szerepelni benne, miután többször láttam színházban és filmen is. A próbafolyamatokat 2018 májusában kezdtük meg a zenei próbákkal, ekkor még csak ismerkedtünk a dalokkal és magával a történettel. Ezt követően ősszel kezdtük el színpadra állítani a darabot jelenetenként, aprólékosan és precízen kidolgozva. Ha megvolt a jelenet váza, akkor színesítettük a táncbetétekkel, a színészi játékokkal és a sok gyakorlással, míg ez egy egésszé csiszolódott. Télre már elkészültek a részletgazdag díszletek, elkezdtük beszerezni és összerakni a jelmezeket, és a fénytechnikát is beállították. Április 4-én és 11-én került sor a két szereposztásunk premierjére, és azóta is folyamatosan játsszuk a darabot, a nyári időszak kivételével. Úgy vélem, a hosszú próbafolyamat meghozta gyümölcsét, és egy értékes előadást hoztunk létre, ahonnan a néző a végén úgy áll fel, hogy kapott valamit a darabtól az előadásunkban.

jksz-b-23

Jézus Krisztus Szupersztár a Zenés Színpad előadásában Fotó: Farkas Dávid

Azok kedvéért, akik esetleg még nem ismerik, de érdekelné őket, miről szól lényegében ez a rockopera?

A darab szerkezete keretes, a cselekménye a betániai vacsorával indul, és számos vívódáson és útkeresésen át érkezünk el a keresztre feszítésig, majd az egész történet a megdicsőülés epilógusával zárul. Az egész darabban nagyon fontos szerepük van a kontrasztoknak és az éles váltásoknak. A rendezőnk, Frigyesi Tibor által írt színlapunkban olvasható bővebb információ a darabról.

Neked mit adott a Jézus Krisztus Szupersztár, és kiknek ajánlanád a megtekintését?

Ez a darab számomra nagyon sok mindent adott és új kapukat nyitott meg. Magamat is jobban megismertem, és úgy vélem jobb emberismerővé is váltam. Ez az előadás az eddig szabott határaimat is sokkal kijjebb tolta. Türelmet és elfogadást tanított, és a darab mély mondanivalója segített nekem a fontos kérdések megválaszolásában. A sok pozitív visszajelzés pedig, amit a közönségünktől kaptunk, önbizalmat és hitet adott, hogy igenis megéri a hosszú próbafolyamat, ha sikerül átadni azokat az értékeket és mondanivalót, amit szeretnénk.

Nagyon boldog voltam, mert lehetőséget kaptam arra, hogy koreográfusként is kipróbálhassam magamat, szerettem a közös alkotás és a betanítás folyamatát, és azt látni, hogy hogyan áll össze egy egésszé.
Azzal, hogy beléptem a Zenés Színpadra, nagyon színes és értékes embereket ismerhettem meg, és olyan barátokat szereztem itt, akik remélem, egy életen át megmaradnak.

A darab megtekintését mindenkinek ajánlom, aki épp keresi önmagát, vagy annak, aki szeretne megállni egy kicsit, elgondolkodni és válaszokat kapni. Webber és Rice műve igazi katarzissal teli zenés dráma, amit a Zenés Színpad előadásában szívből ajánlok mindenkinek.

DSC_6690(1)

A Zenés Színpad előadásai igazán látványosak a remek technikai háttérnek köszönhetően Fotó: Farkas Dávid

Néhány olvasónk most biztosan kedvet kapott hozzá, hogy beszerezzen néhány jegyet, de hogyan tudja ezt megtenni?

Minden előadás előtt fél órával nyitjuk a termet, és ekkortól lehet a helyszínen beszerezni a diák-, nyugdíjas- és felnőtt jegyeket a kedves vendégeknek, illetve a tanszéken a zenei vezetőnktől is beszerezhetőek bármikor. A jegyek mellé jár egy – a rendezőnk gondolataival és jegyzeteivel ellátott – színlap is. Az előadásunk körülbelül kétszer egyórás, és negyed óra szünet választja el a két felvonást. Várjuk sok szeretettel az érdeklődőket!

Ha esetleg kedvet kaptatok a Jézus Krisztus Szupersztárhoz így az ünnepek közeledtével, akkor lehetőségetek nyílik megtekinteni az ELTE TÓK Kiss János altábornagy utcai épületében, az alábbi időpontokban!

Az előadással kapcsolatban, további hasznos információkat találhattok a színlapban!

Ha pedig a társulat munkásságról érdeklődnétek, akkor kattintsatok ide!

Fejléckép: Farkas Dávid 

[sam id="10" name="mnb2" codes="false"]