A magyar YouTube tartalomszolgáltatása – 2. rész: a legnézettebbek

A cikksorozat előző részében szó volt a videóblogokról, a hazai YouTube tartalomszolgáltatásának alapjáról. Beszéltem HErBYről, arról a videósról, aki sikeresen meghonosította nálunk a vlogolást, ám egykori népszerűsége ellenére ma már benne sincs a legnézettebb videósok top 50-es listájában. Na de kik azok, akiket a számok szerint a legtöbben nézünk? Ebben a cikkben bemutatom a 3 legtöbb feliratkozóval rendelkező YouTube-csatornát.

3. TheVR (631 281 feliratkozó)

Komzsik János és Fábián István 2013 júliusában töltötték fel az első videójukat a közös YouTube-csatornájukra, a TheVR-ra (VR = virtual reality). A csatorna névválasztása nem véletlen: Janit és Pistit a kütyük iránti lelkesedésük hozta össze, tematikának pedig a virtuális valóságot választották, hiszen akkoriban egyetlen videós sem foglalkozott nálunk ilyesmivel. Mindehhez tökéletes alapnak bizonyult, hogy akkoriban jelent meg az Oculus Rift első, fejlesztői kiadása. A srácok támogatták az eszköz fejlesztőit Kickstarteren, így ők is kaptak egy példányt az Oculusból.

El is kezdődhetett a tömény techdömping, Jani és Pisti kívülről-belülről bemutatta az Oculus Rift előnyeit és hátrányait, ám néhány videó elkészülte után már nemigen maradt több bemutatnivaló, így nem tudtak mást tenni, mint játszani rajta. Kezdetben techdemókat, illetve horrorjátékokat mutattak be az eszközön – ez a két „műfaj” gyakran fedte egymást, hiszen maga a horror az a műfaj, amivel igazán éreztetni lehet a virtuális valóságban rejlő lehetőségeket. A feliratkozók pedig imádták, ahogy a két huszonéves srác a félelemtől sikoltozva horrorjátékokat játszik a kamera előtt. Egyre rendszeresebben érkeztek a videók, az Outlast című játék volt az első, amiből sorozatot csináltak. A feliratkozók számának rohamos emelkedését jelzi, hogy 4 hónappal az első videójuk feltöltése után már fel kellett venniük egy Gyakori kérdések videót is, annyi komment és megkeresés jött feléjük az Oculus Rifttel kapcsolatban.

Ahogy teltek a hónapok, jöttek be az új témák, megjelentek a rage-videók, ahol irritálóan nehéz videójátékokkal játszva ordibáltak, és billentyűzetet csapkodtak. Igen, itt is felmerülhet az előző cikkben említett nézettségvadász mentalitás. A srácok tényleg ennyire idegesek lettek ezektől a játékoktól, vagy csak túljátszották? Sajnos elég valószínű, hogy túljátszották, ám tőlük valahogy egész természetesnek tűnt.

Pisti és Jani mára már rendszeres, szponzorált látogatói a Los Angeles-i E3 videójáték-konferenciának. Létrehozták a Tech csatornájukat, ahol laptopokat, gamerperifériákat és egyéb szórakoztató elektronikai eszközöket mutatnak be, vlogolnak, streamelnek, tehát a csatornájuk már korántsem csak a virtuális valóságról szól.

2. Pamkutya (905 300 feliratkozó)

A Pamkutya Magyarország 2. legnézettebb YouTube-csatornája. A formáció két testvérpárból, Bélából és Pistából áll. Ezek a nevek álnevek, valódi nevüket – a legjobb tudomásom szerint – hivatalosan titkolják. Béla és Pista manapság már a PlayIT rendszeres meghívottja, ez bizonyítja azt, hogy ez a videójáték-rendezvény már sokkal inkább egy YouTuber-rendezvény.

Pamkutyáék sikerének titka számomra rejtély. Legelső videójukat 8 éve töltötték fel, ha pedig valaki megnézi, rögtön rájön, hogy miért ez a csatorna neve. Az első 24-25 videó egy kutyáról szól, aki beszél. És ennyi! A srácok a puli filmezése közben alámondással próbálták bemutatni, hogy mit mondana a kutya, ha beszélni tudna.

Szerencsére nem ezek a csatorna legnépszerűbb videói, sem minőségben, sem pedig humorban nem karcolnak magas színvonalakat, ám valahol el kellett kezdeni. Pamkutya aztán szépen lassan eltűnt a csatornáról, mert a srácok rájöttek, hogy valami más témába kell vágniuk a fejszéjüket, ha még népszerűbbek akarnak lenni.

Hamarosan megjelentek azok a videók, amikért a legtöbben ismerik ezt a csatornát: a zeneparódiák. A csatornájuk szerint az első ilyen videó Flo Rida Good Feeling című számának a remake-je volt, amit sem viccesnek, sem minőséginek nem mondanék.

Aztán a paródiáik elkezdtek javulni, egyre jobb lett a képi világ, jobb kamerát és felszerelést használtak, ám számomra ez az egész továbbra is távol áll attól, hogy viccesnek és minőséginek nevezzem. A szótagszám rengetegszer nem jön ki, az ének hamiskás, a rímek pedig továbbra is erőltetettek. Lehet, hogy az benne a poén, hogy ennyire trash, szerintem viszont ez az egész inkább csak kínos.

Mint minden valamire való magyar csatorna, ők is elkezdtek vlogolni, amik viszont tényleg elég szórakoztatók és kreatívak. Itt persze szimplán csak a téma az élvezetes, megvalósításban nem is mernék semmi újat elvárni, mert akkor csak csalódás várna…

1. Videómánia (971 064 feliratkozó)

Dancsó Péterről rengetegen hallottak, legtöbbünknek már az anyukája is látta valamelyik videóját. Nem is csoda, hiszen már kevesebb mint 30 ezer feliratkozóra van a bűvös 1 milliótól. Az igazán régi videóit sajnos már nemigen lehet visszakeresni, mert letörölte, illetve priváttá tette őket. Nem tudom pontosan, hogy erre miért volt szükség, hiszen ezek a videók is elég nagyszerűek voltak, például az a videó sem elérhető, ahol FreddyD-vel sárga kazettás Nintendo játékokat próbálnak ki. Könnyen lehet, hogy Dancsó már nem gondol ezekre a videókra minőségi tartalomként.

FreddyD volt a Rossz PC Játékok Sorozat készítője. Az első videót 2007 áprilisában töltötte fel a testvérétől kapott Mesterlövész című játékról. A sorozat szatirikusan, gúnyosan, sokszor trágár módon mutatott be gyenge minőségű számítógépes játékokat, ami még ma is elég népszerű. A 4 évadnyi kontent teljes egészében csak az Indavideón érhető el, ám szépen lassan az összes bemutató felkerül a YouTube-ra. FreddyD hatására rengeteg tartalomgyártó kezdett bele hasonló videók gyártásába, sokan őt (is) nevezik a magyar videózás atyjának.
A Rossz Pc Játékok Sorozat csak 2011 áprilisáig működött, FreddyD azonban máig aktív tagja a Filmbarátok Podcastnak.

Sokan nem tudják, hogy van egy másik csatornája is, aminek csak simán Dancsó Péter a neve. Ha jól sejtem, ez a csatorna az, ahová azokat a videókat töltötte fel, amik nem illettek a Videómániába. (Timelapse-videók, különböző montázsok stb.)

A 90-es évek címmel kezdődő videók után jött a Filmekről szakszerűen sorozat, amivel a legnagyobb nézettséget érte el. Legnépszerűbb videóját, a Frozenről szakszerűent 3,1 millióan látták. Népszerűek továbbá a magyar filmeket bemutató videói, amik korántsem ezeknek a „műveknek” a dicséretéről szólnak, főként ezért olyan mókásak. A csatorna elég változatos témájú videókat tartalmaz, Dancsó sikeresen lovagolja meg a legfrissebb, közösségi médiában forgó aktualitásokat. A hírhedt Középsuli indulásakor Dancsó rengeteg videót csinált a sorozat epizódjairól, így ez is nagyban hozzájárult a gimnazisták életét ultrakínosan feldolgozó csatorna nézettségéhez. Ugyanez elmondható a Minden álmod websorozatról is, aminek az egyik fő apropója volt, hogy az akkor népszerűvé vált Buli buli című szám énekese szerepelt benne. A készítő Dikh Tv sikeresen kihasználta, hogy Dancsó Péter kéretlenül is reklámozza őket, így sokszor már a sorozatban is említést tettek a videósról.

Dancsó egy hete posztolt egy videót, amin bejelentette, hogy ha november 10-re eléri az egymillió feliratkozót, kihívja Puzsér Róbertet a főpolgármesteri választásokon. Lehetséges, hogy blöff az egész, ennek ellenére nem hiszem, hogy azért csinálná, hogy meglegyen az 1 millió feliratkozója, hiszen azzal amúgy sem lenne probléma.

A cikksorozatnak ezzel még nincs vége, a következő részben bemutatom azokat a videósokat, akik nem szerepeltek ebben a listában, ám méltán nevezhetjük őket minőségi tartalomgyártónak, influencernek.