Le vagyunk maradva

A digitális készségek elengedhetetlenek a munkaerőpiacon, mégis csak a technikai lemaradásunkat próbáljuk behozni a közoktatásban.

A Sulinet program 1996-ban jött létre és 2002-ig majdnem az összes középiskolát és az általános iskolák ötödét felszerelte központi interneteléréssel. 7-8 éve azonban nagyjából semmi infrastruktúra-fejlesztés nem történt, a világ viszont haladt tovább, így jelenleg az állami iskolák majdnem felében leváltották ezt a rendszert egy élhetőbb, gyorsabb változatra. A jelenlegi állami projektért felelős Nemzeti Információs Infrastruktúra Fejlesztési Intézet (NIIFI) erre szánt költségvetésén ez meg is látszik, 271 millió forintot csak arra szánnak belőle, hogy ezeket kiváltsák.

A könnyebb érzékeltetés érdekében számokkal is kifejezve a jelenlegi rendszer lemaradását, az internetelérés átlagos sebessége az iskolákban nemrég változott 4Mb/s-ról 26,5 Mb/s-ra. Az intézet ígérete szerint ezt az átlagos sebességet megdupláznák és garantálnák, hogy sehol sem menne 25 Mb/s alá és most vegyük hozzá, hogy a nol.hu cikke alapján a szakértők 100Mb/s-ot javasolnak minimumnak. Az is megdöbbentő adat, hogy jelenleg csak 85 darab iskola rendelkezik a programból wi-fivel, ezt is feljebbtornáznák 2016 végéig az iskolák egyharmadára.

Mindez persze csak a technikai része, az, hogy az internet nyújtotta lehetőségekből miket és hogyan használnak fel még nem fog megváltozni attól, hogy a lehetőség adva van, de mindenképp alapvető hozzá. Az elmaradott hozzáállásról az iskolákban témával sokan foglalkoztak az elmúlt időszakban, én két cikket emelnék ki közülük, ezt és ezt.

Összességében tehát hosszú idő után újra történik némi fejlesztés, de mindez a megfelelő háttértámogatás és szemléletváltás nélkül, csak a jelenlegi rendszer fenntartására lesz alkalmas, nem a megújítására.

Forrás: nol.hu

[sam id="10" name="mnb2" codes="false"]