Kompetenciamérés várhat az egyetemistákra

A Felsőoktatási Kerekasztal december 5-én vitatja meg a felsőoktatási stratégiát. Az ahhoz kapcsolódó első törvények, rendeletek a kormányzati és európai uniós jóváhagyás esetén jövő tavasszal születhetnek meg.

Maruzsa Zoltán felsőoktatásért felelős helyettes államtitkár, a Mérföldkő konferencián a Fokozatváltás a felsőoktatásban című stratégiáról tartott előadásában kiemelte, hogy a teljesítmény fokozása érdekében 2015 szeptemberétől kompetenciamérést végeznének a felsőoktatásba belépő és az ott végző hallgatók körében. Az újonnan felvett diákok leggyengébben teljesítő 20-30 százaléka felzárkóztató kurzusokon venne részt, mellyel a hallgatók lemorzsolódását szeretnék megakadályozni.

A doktori képzésben is változtatásokat terveznek. A képzés négy évessé és kétszintűvé válna. A résztvevők két év után kötelesek lennének beszámolni az addig tanultakról. Ezzel a lépéssel szintén a lemaradók számát szeretnék csökkenteni. Mindemellett tervezik a doktoranduszi ösztöndíjak növelését is.

A helyettes államtitkár kitért rá, hogy az oktatóknál új bértábla bevezetésében gondolkodnak.

Támogatják, hogy egyre több oktató és hallgató szerezzen nemzetközi tapasztalatokat. Szeretnék, ha a mostani duplája, húsz százalék fölött lenne azon hallgatók aránya, akik külföldi részképzésekben vennének részt. Ugyanakkor a hazai felsőoktatásban tanuló külföldi hallgatók számát is szeretnék növelni.

A helyettes államtitkár lényegesnek nevezte az intézmények kutatási tevékenységének “fókuszálását”, a kutatások nemzetközi beágyazottságának növelését, a tudományos ismeretterjesztés erősítését, felnőttképzési programok indítását, valamint a közösségi főiskolák modelljének bevezetését. Utóbbi révén a munkaerőpiac igényei alapján olyan térségekben indítanának képzéseket kihelyezett tagozatokhoz hasonló oktatás keretében, ahol nem működnek egyetemek vagy főiskolák.

Maruzsa Zoltán a felsőoktatás infrastrukturális fejlesztéseiről megjegyezte, hogy a közeljövőben két bankkal is szeretnének megegyezni a magántőke bevonásával létrejött úgynevezett ppp-konstrukciók kiváltásáról.

A konferencián elmondta, a felsőoktatási stratégia célja, hogy a magyarországi felsőoktatás helyt tudjon állni a nemzetközi versenyben, professzionális szinten magas minőségben elégítse ki a munkaerőpiaci igényeket, hagyományainkra épülve az akadémiai értékeket tükrözze, az intézmények pedig a társadalmi mobilitás és a gazdasági innováció központjai legyenek.

Forrás: eduline.hu

[sam id="10" name="mnb2" codes="false"]