Péntek reggel 9-től új metróvonallal bővül Budapest tömegközlekedési hálózata, így most utánajártunk, mi, ELTE-sek mennyire tudjuk kihasználni ezt a lehetőséget.
Tarlós István főpolgármester bejelentette, hogy pénteken helyezik utasforgalmi próbaüzembe a 4-es metrót, mely Kelenföld vasútállomás és a Keleti pályaudvar között közlekedik – ezt a 6,7 km-es szakaszt 13 perc alatt teszi meg –, és tíz állomást köt majd össze. A szerelvények a 2-es metró vonalán már megismert kocsikhoz hasonlóak, újdonság azonban, hogy teljesen automata vezérlésűek lesznek.
Mi most megnéztük, hogyan közelíthetjük meg vele az ELTE-s karok és kolik épületeit:
Szerencsés helyzetben vannak az ÁJK hallgatói, hiszen az Egyetem téren és a Kecskeméti utcában található épületek, valamint a Questura iroda a legkönnyebben a Kálvin térről érhetők el, így a 4-es metró újabb alternatívát kínál a város különböző pontjaiból érkezőknek. Emellett az M4-es itt találkozik az M3-as metró és a 47-es, illetve 49-es villamos vonalával.
A Bárczi környékét kevésbé érintik az M4-es okozta változások, mivel az Ecseri úti épülethez továbbra is az M3-as metróval lesz a leginkább elérhető, és a közelben közlekedő 281-es buszjárat vonalát sem befolyásolja.
A Múzeum körúton elhelyezkedő BTK-s épületekhez legközelebbi megálló szintén a Kálvin tér, ahova az Astoriától továbbra is könnyedén el lehet jutni gyalog, vagy a 47-es és 49-es villamosokkal, ám innen már metróval is egyszerűen megközelíthető a Móricz Zsigmond körtér, Újbuda-központ, vagy Kelenföld.
Az IK-t, TáTK-t és TTK-t tömörítő Lágymányosi Campus csupán néhány perc 4-es 6-os villamossal a 4-es metró Móricz Zsigmond körtér megállójától, ahol viszont érdemes odafigyelni rá, hogy a leggyakrabban használt buszjáratok, a 7-es buszok útvonala átalakul. Erről részletes infók ITT találhatók!
A PPK Kazinczy utcai épülete hasonló távolságra lesz a 4-es metró Kálvin téri és Rákóczi téri megállóitól, melyek egy kis sétával és előbbi a 47-es és 49-es villamos, míg utóbbi a 4-es és 6-os villamosok igénybevételével közelíthetők meg. Az Izabella utcában található Pszichológiai Intézettől 73-as vagy 76-os trolival negyed óra alatt elérhető a 4-es metró végállomása, a Keleti pályaudvar, ahonnan II. János Pál pápa tér – Rákóczi tér – Kálvin tér – Fővám tér – Szent Gellért tér – Móricz Zsigmond körtér – Újbuda-központ – Bikás park – Kelenföld útvonalon közlekedhetünk tovább.
Az M4-es beindulása a TÓK megközelítését érinti legkevésbé, de a városban való közlekedést számukra is jelentősen megkönnyítheti, hiszen a Móricz Zsigmond körtér kb. húsz perc alatt elérhető 61-es villamossal, illetve különböző buszjáratokkal.
Az Ajtósi Dürer sori Kollégiumból például a Thököly úton közlekedő 5-ös és 7-es buszokkal lehet eljutni a Keleti pályaudvarra, de troli járatokkal is elérhető lesz a 4-es metró vonala.
A Damjanich utcai Koli lakói még szerencsésebb helyzetben vannak, hiszen a gyakran közlekedő 20-as, 30-as és 230-as buszokkal kevesebb mint negyed óra alatt juthatnak el a 4-es metró legközelebbi állomásához, a Keleti pályaudvarra.
A harmadik Városliget környéki koliból, a Kerekes úti Kollégiumból az előzőhöz hasonlóan 20-as, 30-as és 230-as buszokkal közelíthető meg a 4-es metró végállomása, a Keleti pályaudvar.
A fentiekkel ellentétben a Kőrösi Csoma Sándor Kollégium a 4-es metró másik végállomásánál helyezkedik el, de a már említett Móricz Zsigmond körtér megálló is 15 perc alatt elérhető.
A XI. kerületi Nándorfejérvári úti Kollégium az M4-es Bikás park és Újbuda-központ megállójától közelíthető meg, de a 153-as busz is Újbuda-központ és az Infopark között közlekedik majd, felváltva a jelenlegi 203-as járatot.
A Nagytétényi úti Kollégiumtól ugyan távol helyezkedik el az új metró vonala, de lakóinak kedvez a BKK bejelentése, miszerint a megszokott közlekedési lehetőségek fenntartása mellett Budafokon és Nagytétényben a 4-es metró gyors elérése érdekében több buszjáratot átalakítanak és újakat is indítanak.
A Vezér úti Kollégium megközelítését is érinti az M4-es metró indulása, mivel a BKK tájékoztatása szerint Zugló és a belváros között a 7-es buszcsalád gyorsjáratai a “korábbinál nagyobb kapacitással, több összehangolt vonalból álló hálózatban közlekednek”.