„Ki itt belépsz, hagyj fel minden egyébbel!” – Online mesterkurzus indul az Isteni színjátékról

Február 24-étől minden szerdán és pénteken esténként egy-egy órában hallgathattok előadásokat Hoványi Márton, az ELTE TÓK oktatójának (irodalomtudósnak, teológusnak) vezetésével Dante Isteni színjáték című művéről. Az online mesterkurzus az ELTE-sek számára (az ELTE TÓK Kari kiválósági pályázatának hála) ingyenes lesz.

Hoványi Márton és egy nagyobb csapatnyi elvetemült irodalomszerető ember már tavaly tavasszal is kihasználta a kényszerű home office adta lehetőségeket: az akkori mesterkurzus résztvevői Boccaccio Dekameron című novellasorozatát olvasták végig Zoom-konferenciák keretei között; erről itt olvashattok élménybeszámoló interjút. Már ezen a kurzuson megfogalmazódott az igény egy újabb olvasókörre. A sok felvetődő ötlet közül az Isteni színjáték lett a pandémiás helyzet nyertese, amit indokol Dante halálának 700. évfordulója is, az olasz napfény idei, Covid-felhők által okozott hiánya is, és persze az utazás izgalma is – ami a kurzus során kivételesen a kanapéról is kiválóan megélhető lesz. Ha kicsit te is eltévedtél az emberi élet útján (mert a fene enné meg az otthon ücsörgést, különösen téli depresszióban; mert nem sikerült jól a vizsgaidőszak; mert jól sikerült a vizsgaidőszak; mert szakdolgozatot írsz, még inkább egyedül, mint normálisan tenné az ember; mert ugrott a diákmunkád; mert érettségizel; mert érettségiztetsz; mert egyszerűen itt az ideje valami újnak…), akkor kövesd te is Vergiliust, és vele Hoványi Mártont, hogy együtt próbáljátok megérteni ezt az erdőt! A Digita’ Commedia névre keresztelt kurzus ezúttal nem pusztán szerelemből zajlik, és kicsit kiterjedtebbé is vált: elismerve a belefektetett munkát, ELTE-s hallgatók és az ELTE TÓK alumni számára az ELTE TÓK finanszírozza a képzést; viszont továbbra is nyitott a kurzus külsős résztvevőknek is, egyéb kedvezményes lehetőségek mellett – ennek részleteiről lentebb olvashattok.

Ismerkedjetek meg az előadó arcával (elvégre résztvevőként heti kétszer nézhetitek majd a képernyőn), aki így ajánlja a programot:

És hogy mi is a kurzus tartalma? Ahogy a kurzusleírás kecsegtet vele: egy olyan utazás, ami „tercináról tercinára szembesít azzal, aki vagy, aki voltál és akivé válhatsz”. Az első, bevezető alkalom (egyben a Pokol 1. énekének elemzése) bizonyára mindenki számára élményszerűbben összefoglalja majd a lényeget, ez bárki számára szabadon látogatható lesz; február 24-én tehát az alábbi linken személyesen is tájékozódhattok. A tematika alapján az mondható el, hogy február 24. és március 19. között a Pokolba, március 24. és április 14. között a Purgatóriumba, április 16. és május 12. között a Paradicsomba kalauzolja a résztvevőket a kurzus, május 14-ei zárással, minden esetben szerdánként és péntekenként 17.00-18.00-ig, a Zoomon.

Ahogyan a Pokol kapuja, úgy a Purgatóriumé és a Paradicsomé is szabadon nyitva áll majd minden érdeklődő előtt. A foglalkozásokat végig Hoványi Márton tartja, azonban meghívott előadók is színesítik a programot:

  1. március 22-én Mona Dániel történész a zene és az Isteni színjáték kapcsolatáról fog beszélni;
  2. április 19-én Imre Sándor villamosmérnök akadémikus felvillantja, milyen szerepe van a természettudományoknak az Isteni színjátékban;
  3. május 10-én pedig Nagy Fruzsina irodalmár William Blake Commedia-illusztrációiról fog előadást tartani.

Látható tehát, hogy a nagy Dekameron-olvasáshoz hasonlóan ez a kurzus is sok nézőpontból figyelteti meg a szöveget: az alapvető irodalomtudományos, filozófiai és teológiai megközelítés mellett a zene, a képzőművészet és a természettudomány is előkerül a mű kapcsán. A mesterkurzus (már csak a jegyzetapparátus miatt is az érthetőséget erősítve…) végig az újabb, Nádasdy Ádám-féle fordításra támaszkodik majd. A fordítást a résztvevők 30%-os kedvezménnyel vehetik meg a lira.hu közvetítésével, ha az első 100 megrendelő közé tartoznak, köszönhetően a Líra és a Magvető szponzorációjának.

Három „olvasójegy”-típus közül választhatnak az érdeklődők:

  1. A Reneszánsz bérlet fantázianevű csomag (alapvetően – kissé számmisztikusan – 33.330 Ft) egyebek mellett a teljes, februártól májusig tartó időszakra belépésre jogosít; általa a kurzusról készült videók a zárást követően 3 hónapig visszanézhetőek; a három extra előadásra is belépést ad; tartalmazza az Isteni színjáték-kedvezményt; és a következő olvasókörre is kedvezményes részvételt nyújt.
  2. A Harmad kaland (alapvetően 14.233 Ft) a három tematikus blokk valamelyikébe enged betekintést; az olvasójegyhez tartozó alkalmak ebben az esetben is visszanézhetőek; az adott blokkhoz tartozó extra kurzus is megtekinthető vele (Pokol: Mona Dániel; Purgatórium: Imre Sándor; Paradicsom: Nagy Fruzsina); a következő olvasójegy árából 10% kedvezményre jogosít, valamint Nádasdy-fordításra vonatkozó kedvezményre is.
  3. A Kóstolójegy (alapvetően 9.000 Ft) három egymást követő alkalomra érvényes, valamint az Isteni színjáték megrendelésekor igénybe vehető kedvezményre jogosít; azonban az előadásfelvételek nem visszanézhetőek és extra előadás sem látogatható általa.

A fentebb feltüntetett alapárak azonban kedvezménnyel módosulhatnak: ELTE-s hallgatói jogviszony vagy ELTE TÓK alumni tagság esetén, ahogy említettem, ingyenes az olvasójegy; 50%-os kedvezménnyel vásárolható meg bármilyen nappali tagozatos, középiskolai diák vagy egyetemi hallgató számára; a 33%-os kedvezménnyel megvásárolható olvasójegy pedig ráadásul páros jegyként használható középiskolai tanárok számára.

Gyertek, tudjátok meg, miért is jó a Commedia! A felmerülő kérdésekre a heureka@muveszetesgondolat.hu címen – vagy a képzésen, vagy olvasás során – nyerhettek válaszokat. További információ, bemutatkozások, képek és viccek a Műgond Facebook-oldalán és főleg a https://muveszetesgondolat.hu/ oldalon érhetők el, jelentkezni is ez utóbbi felületen lehet.

„A saját érdekedben ajánlom
– folytatta –, hogy kövess; én majd vezetlek”…

[sam id="10" name="mnb2" codes="false"]