Neked helyén van a szíved?

Vannak olyan dolgok az életben, amelyeket magától értetődőnek veszünk. Nappal süt a nap, éjszaka pedig a csillagok világítanak, minden ember lélegzik, az ember szíve a bal oldalon van… Az is elterjedt igazság, hogy azokat a dolgokat, amelyek maguktól értetődnek, azokat természetesnek vesszük és fontosságukat csak akkor észleljük, ha egy ideig nem, vagy csak nehezen adatnak meg nekünk. Gondoljunk csak bele, egy megfázás után egyszerre milyen hálás tud lenni az ember, ha kap az orrán a levegőt! Az, hogy a szív a bal oldalon van, nem mindenkire igaz állítás. Létezik ugyanis a situs inversus totalis nevű rendellenesség, amely során a szív nem a bal, hanem a jobb oldalon helyezkedik el. De hogy miért van ez, és hogy milyen problémák merülhetnek fel ez esetben? Az alábbiakban erről olvashatsz.

Az emberi szervezetben a máj és az epehólyag jobbra helyezkedik el. A szív, a gyomor, a lép pedig balra. A situs inversus totalis nevű rendellenesség esetében azonban mindez pontosan fordítva van. Az előfordulási aránya minden 10.000 emberből 1. Ezeknél az embereknél a bal tüdő lesz három lebenyű, míg a jobb tüdő két lebenyű, a hasi szervek szintén fordítva helyezkednek el. Ha ebben a betegségben szenvedő emberekben a változás nem teljesen szimmetrikus, az komoly egészségügyi problémákhoz vezet, azonban ha a változás teljes tükörképe a normálisnak, akkor is lehetnek problémák. Ezeknél az embereknél ugyanis nagyon nehéz pontos diagnózist megállapítani, mert a rendelkezésre álló műszerek a normál szervelrendeződésre vannak kifejlesztve. Nem beszélve arról, hogy az érintett szervek esetében az átültetés is sokkal komplikáltabb.

Ennek a problémának a megoldásához nagyon lényeges kérdés tehát, hogy mi van a bal, és mi a jobb oldalon, és hogy a fejlődés melyik szakaszában kerülnek szerveink a meghatározott helyükre.  Kuroda Rejko, a Tokiói Egyetem egyik kutatója, igazolta egy tanulmányban, hogy az aszimmetria eredete a csigák fejlődésének legkorábbi szakaszára vezethető vissza. Az állatok egyetlen sejtből alakulnak ki, ezek a sejtek osztódnak kétfelé, majd négyfelé. Azonban ezután, már nem szimmetrikus a következő lépés, ugyanis minden sejtből egy kisebb és egy nagyobb sejtre osztódnak. Ebben az állapotban minden nagy sejt tetején egy kis sejt foglal helyet. Ezek a kis sejtek elfordulnak, és a nagy sejtek közötti részben helyezkednek el. Ez a mozgás mindig egyirányú: vagy jobb, vagy bal. Ha a sejtek az óramutató járásával megegyező irányban mozognak, akkor a csiga háza jobbra, ha azzal ellenező irányba, akkor balra tekeredik. Amikor a kutató balra terelte a sejteket egy üvegrudacska segítségével, akkor csak balra csavarodó házú csigákat kapott. A tanulmányt itt találjátok.

Forrás: ipon.hu