Terelők, gurkók, védők és cikeszek az ELTE-n

Április 19-én, a Sport Pont Budapesten mutatkozik be nagyközönség előtt a Harry Potter filmekből jól ismert, és a PPK-n évek óta játszott kviddics. Karsai Gergő szervező mesélt a sportágról.

„Először 2007-ben játszottak kviddicset a gólyatáborban, én még nem jártam a PPK-ra, de hallottam sztorikat, hogy már akkor nagyon jó meccseket játszottak speakerrel és hatalmas hangulattal. Teltek múltak az évek, hagyományos pépékás játékká vált a kviddics, a legtöbb rendezvényen játsszuk a mai napig” – ismertette a kviddics rövid magyarországi történetét Karsai Gergő az Online-nak. A Potter filmek fiktív sportága Amerikában hamar valósággá vált, a tengeren túli játékosok seprűvel lábuk közt rohangálva kergetik a labdát. A hazai változat ennél valamivel jobban elszakadt a filmtől, a varázskellék itt már csak a védekezésben játszik fontos szerepet (részletes játékszabály a keretes részben). A látványosság csökkenése talán visszajön az élvezhetőségben, a módosított szabályokkal Karsai szerint kevésbé balesetveszélyes és gyorsabb lett a játék, a jól ismert kviddics életérzés azonban megmaradt.

http://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=UsWBX7s37V8

A PPK-sok szabadalma eddig sikeresnek mondható, a karon nagyjából mindenki megismerte a sportot, a visszajelzések pozitívak, a szervezők az idei EFOTT-tól is felkérést kaptak egy bajnokság lebonyolítására. Az budapesti forduló ennek főpróbájaként is tekinthető, hiszen először lesz lehetőség a PPK-n kívül is bemutatni a kviddicset. A vadonatúj bajnokság a Sport Pont sokszínű programján belül, a BEAC csarnok 1-es pályáján kap helyet, 7 fős csapatokkal máris lehet nevezni.

[keretes] A játékot egy kézilabda méretű pályán célszerű játszani, de a hely adottságainak megfelelően ez rugalmasan változtatható. A játék háromszor 7 percig tart. A harmad feldobással kezdődik. Az első harmad előtt sorsoljuk a kezdő térfelet. A játék nyertese az, aki a legtöbb pontot szerezte. Pontot szerezni lehet egyrészt a labda karikába való juttatásával (20), másrészt a cikeszre erősített ruhadarab megszerzésével (ez 60 pontot ér).

Kellékek: 4 db nagy seprű, 2 db kicsi seprű, 4 db hulahoppkarika, tetszőleges ruhadarab/rongy, kisméretű babzsák-, rongy- vagy gumilabda.

Játékosok

4 terelő: feladata/célja a labda karikába való juttatása. A terelő a pálya területén szabadon mozoghat mindaddig, amíg a labda a birtokába nem kerül. A terelő a labda megszerzése után kettőt léphet, ezután célszerű passzolnia, vagy karikára lőni. Lőni csak a védőzónán (3 méter) kívülről lehet.

1 gurkó: feladata az ellenfél megbénítása. Egy rövidebb seprű segítségével az ellenfél fenekére sózhat ezzel kivonva őt a játékból, mivel az köteles a felezővonalig visszafutni, valamint a labdát maga mellé lehelyezni azon a helyen, ahol a gurkó megérintette őt a seprűvel. Visszafutás előtt a labdát eldobni nem szabad. A gurkó hasán számháború-szerűen egy 6 számjegyből álló számsor található, egy papírcsíkra írva, és madzaggal a hasra erősítve. Ha ezt a számsort bármely játékos leolvassa, a gurkó köteles levonulni a pályáról 30 másodpercre, ami alatt új számot kell kapnia.

2 védő: feladata meggátolni az ellenfelet, hogy a labdát a csapata karikájába juttassa. Segítségére egy nagyobb seprű szolgál, ezzel védheti a karikát. A védő a védőzónán belül mozoghat.

1 cikesz: Pártatlan szereplője a játéknak, nem tartózkodik a pálya terültén hosszabb ideig, hanem csak átfut rajta. A pályán csak átlósan haladhat át, ugyanazon az oldalon, ahonnan indult nem futhat ki. Van egy kijelölt cikesz zóna ahol be és ki kell mennie a pályáról. A nadrágjához egy tetszőleges ruhadarab van erősítve, amely megszerzése 60 pontot jelent az adott csapatnak.

4 bíró lesz: 1 főbíró, 2 gurkóbíró és egy oldalbíró. A főbíró dönt, a gurkóbírók csak az adott csapat gurkóit figyelik, az oldalbíró pedig a gólokat és minden egyéb mozzanatot globálisan.

Falt van. Szemből light kontakt van, oldalról és hátulról nincs kontakt. A büntetés szabaddobás. Súlyosabb esetben akár egy perc kiállítás. Ezt a főbíró ítéli meg. Döntetlen esetén hosszabbítás, ha az sem dönt akkor 5-5 rávezetés. Rávezetés: Két terelő két védővel szemben félpályáról rávezeti a labdát a kapukra, passzolgathatnak és bármelyikre rádobhatják. Poszt csere csak a harmadokban lehetséges, játékos csere viszont bármikor, amikor áll a játék. Nincs szándékos hazaadás; koedukált csapatok játszanak. [/keretes]

Az ELTE-s szervezők felettébb lelkesek, az áprilisi budapesti és a júliusi velencei megmérettetés után szeptembertől egy rendszeres, országos szintű Egyetemi Kviddics Liga beindítását tervezik. Ha minden jól megy, addig bemutató mérkőzéseken is találkozhattok Potterék egyik szenvedélyével. Ha neked is felkeltették érdeklődésedet, nincs más hátra, mint seprűre fel!