„A marketing nem létezik pszichológia nélkül” – Interjú Baranyai Hannával

Legújabb interjúalanyunk kereskedelem és marketing szakos hallgatóként követte az álmait és felvételizett a 2020 szeptemberében elindult szombathelyi pszichológia alapképzésre. Jelenleg így két alapszakon párhuzamosan folytatja tanulmányait. Az elmúlt félévben tapasztaltakról kérdeztem csoporttársamat, Baranyai Hannát.

Hogyan alakult a pályaválasztásod? Mi vezetett a pszichológia irányába?

– Annak idején két terület érdekelt igazán: a pszichológia és a marketing. A pályaválasztás előtt állva a pszichológia felé húzott a szívem, és Budapestre szerettem volna menni. Akkor nem vettek fel elsőre. Így kerültem Szombathelyre az ELTE TáTK Savaria Gazdálkodástudományi Tanszékének kereskedelem és marketing szakára. Aztán hallgatóként kaptam egy körlevelet, amiben tájékoztattak bennünket a Szombathelyen induló pszichológia alapképzésről. Végül arra az elhatározásra jutottam, hogy megpróbálom, mert mindig is ez volt az álomszakom, és szerencsére sikerült is. Őszinte leszek: utólag egyáltalán nem bánom, hogy így alakult.

Meg sem fordult a fejedben, hogy másodjára is budapesti képzésre felvételizz?

– Egyáltalán nem. Ennek több oka is volt. Egyrészt azért nem gondoltam rá, mert így a családomhoz, barátaimhoz közel tudtam maradni. Másrészt azért sem, mert itt Szombathelyen ugyanolyan színvonalú oktatásban van részem, mint például ott. Abszolút feleslegesnek tartottam, hogy elmenjek Budapestre úgy, hogy közben itt ugyanazt kaphatom.

Mindkét szakodat nappali tagozaton végzed. Mennyire nehéz összeegyeztetni az órarendedet?

– Így van, mindkettőt nappalin végzem, és őszintén szólva, elég nehéz összehangolni a kettőt. Az első félévet jobban meg tudtam szervezni. Ezt annak köszönhetem, hogy a pszichológián hibrid oktatással indultunk, míg a kereskedelem és marketing szakom online kezdődött. Akkor könnyebben meg tudtam oldani, hogy mindenhol jelen legyek. Viszont a második félévben már mindkét szakon online indult az oktatás, így van olyan napom, amikor jó pár óraütközésem van. Ugyanakkor a távolléti oktatás előnye, hogy néha párhuzamosan jelen tudok lenni két órámon is és szinkronban hallgathatom őket. Sajnos a jelenléti oktatás esetén az óráim összeegyeztetése komoly fejtörést okozna.

Akkor végre egy pozitívum az online oktatás mellett…

– Igen, ez az egyetlenegy pozitívuma, semmi más.

Baranyai Hanna kereskedelem és marketing, valamint pszichológia alapszakos hallgató

Ha jól tudom, az ELTE támogatja a párhuzamos képzéseket. Erről mesélnél kicsit?

– Igen, ez így van, de csak abban az esetben, ha az egyik szakot önköltséges formában végzem. Ez tulajdonképpen egy ösztöndíj, ami során az önköltséges képzésemben az egyetem a költségek egy részét kompenzálja.      

Nagyszerű, hogy az ELTE ilyen lehetőségekkel támogatja a hallgatóit. A gyakorlatban milyen tapasztalataid vannak? Az oktatók, illetve a csoporttársaid hogyan fogadták azt, hogy egyszerre két szakot is végzel? Mennyire támogatók?

– Marketingen nem igazán tudják az oktatóim, hogy párhuzamosan tanulok két szakon, viszont pszichológián szinte minden oktatóm tudja, és nagyon pozitívan fogadták – bár néha teljesen megdöbbennek, hogy hogyan lehet kivitelezni a kettőt egyszerre. Az oktatók támogató hozzáállása mellett nagyon sokat köszönhetek a  csoporttársaimnak is. Marketingen is segítenek a többiek, amiben csak tudnak, pszichológián pedig végképp ezt érzem. Bárkinek szólok, hogy szükségem van valamire, egyből küldenek mindent. Tényleg nagyon jó érzés, hogy az oktatóim és a hallgatótársaim is ennyire mellettem állnak.

Másnak egy vizsgaidőszak is óriási kihívást jelent… Hogyan élted meg a dupla vizsgaidőszakot?

– Nehezen… nagyon nehezen. Viszont olyan szempontból szerencsém volt, hogy kereskedelem és marketingen a szorgalmi időszakban nagyon sok ZH-t írtunk, így kevesebb vizsga maradt a vizsgaidőszakra. Az volt a stratégiám, hogy mindkét vizsgaidőszakom kapott egy-egy hónapot. Decemberben teljesítettem a követelményeket marketingből, de ennek az volt az ára, hogy pszichológiából a vizsgáim januárra maradtak, ami így elég húzós hónap volt. Ennek ellenére a motivációm megvolt, mert pszichológiát nagyon szívesen tanulok, hiszen ez az a tudományterület, ami a legjobban érdekel.     

A jövőben a pszichológiával, vagy a kereskedelem és marketinggel szeretnél inkább foglalkozni? Vagy esetleg ezt a két területet szeretnéd valamilyen módon összekapcsolni?           

– A jövőben mindenképpen szeretném összekapcsolni, hiszen, ha azt nézzük, a marketing nem is létezik pszichológia nélkül. Ez a két terület nagyon össze tud fűződni és mindenképpen szeretnék bővebben foglalkozni majd a lehetséges kapcsolódási pontokkal. Ki tudja, milyen lehetőségek adódhatnak ebből a kombinációból.

Tulajdonképpen ez a kombináció már az első félévben is kibontakozott a szakon: Horváth Millával közösen terveztetek a pszichológia szaknak egy logót…

– Igen, Millával közös munkánk eredménye ez a logó, amire nagyon büszke vagyok. Eredetileg az ötlet onnan származik, hogy szerettünk volna készíttetni egyenpulcsikat, amik erősítik a szombathelyi pszichológus hallgatói identitásunkat. Akkor támadt egy olyan ötletem, hogy miért is ne lehetne hozzá saját logónk, amit akár másra is fel tudunk használni a későbbiekben. Végül az alkotásunk a szakunk szimbóluma lett. Azóta pedig még egy közös együttműködésben is részt veszek, ami Pergelné dr. Remete Eszter tanárnő egyik most induló projektjéhez kapcsolódik, és ott is a tervezésben segítek neki.

Horváth Millával közösen tervezte ezt a lógót

Nagyszerű érzés lehet, hogy az alkotásod valószínűleg évtizedekkel később is a szak jelképe marad. Ilyen lehetőségek abból kifolyólag is adódnak, hogy mi vagyunk itt az első pszichológus hallgatók. Számodra milyen érzés elsőnek lenni a most indult pszichológia szakon? Mik az előnyei? Vannak esetleg hátrányai?          

Felemelő érzés első évfolyamnak lenni egy ennyire nagyszerű képzésben. Magyarországon évek óta sehol sem indítottak pszichológus képzést. Már az is hatalmas dolog, hogy pont Szombathelyen valósították meg, indították el és én itt lehetek. Óriási előny, hogy nem kell messze menni és mégis az ELTE-n tanulhatok. Annak is csak előnyét látom, hogy kicsi egyetem vagyunk; körülbelül 45 hallgatója van az évfolyamunknak, ezért rendkívül családias légkör alakult ki mind egymással, mind az oktatóinkkal. Az oktatókkal igazán személyes kapcsolat tudott kialakulni. Az információáramlást szintén kiemelném, mert példaértékű a szakunkon. Mindenkinek csak azt tudom kívánni, hogy ilyen szaktársai és oktatói legyenek, mint nekem a pszichológián.

Én is csak megerősíteni tudom a véleményed, hogy a pszichológia szak elindulása a gyakorlatban igazán gördülékenyen alakult. Mégis tapasztaltál-e bármilyen nehézséget abból adódóan, hogy a miénk az első évfolyam?

– Szerintem itt tökéletesen működik minden. Ha problémánk adódik, tudjuk kihez forduljunk, és egyből reagálnak minden feltett kérdésünkre. Bármilyen nehézség esetén, akár az online vizsgákhoz kötődően, akár mással kapcsolatban perceken belül jelen vannak és megoldják az esetleges problémákat.

Most, hogy így szóba került, mi a véleményed az online oktatás megvalósításáról a pszichológia szakon?

– Szerintem mindent megtesznek a tanáraink, hogy a maximumot hozzák ki a jelenlegi helyzetből. Senkinek sem egyszerű ez a szituáció. A bezártság nem jó dolog és nagyon hiányoznak a szaktársaim, az oktatóim, az egyetem, de valahogy csak túléljük.

Melyik a kedvenc kurzusod?          

Jelenleg a szociálpszichológia az egyik kedvencem. Már kiskoromban is A társas lény című könyvet olvastam és nemrégiben pont a kezembe került; akkor meg is fogalmazódott bennem, hogy engem a szociálpszichológia érdekel elsősorban. A pszichológiának talán ez az az ága, ami leginkább kapcsolódik a marketinghez. Viszont, ha specializációt kellene választanom, akkor jelenleg biztosan nem tudnék dönteni. Annyi érdekes területe van a pszichológiának, hogy még nem lennék képes csupán egyet választani. A másik kedvenc tárgyam az affektív pszichológia. Viszont tényleg elég széles a repertoár, és fogalmam sincs, hogy hogyan alakul majd az érdeklődésem a jövőben.

Ha meg kellene említeni valamilyen különlegességet a szakunkról, akkor mi lenne az?

A küldetések és a játékosság, amit mindenképpen megemlítenék. Dr. Krekó Kata tanárnő óráin küldetéseket teljesíthetünk, amikkel aranyrögöket gyűjthetünk. Az a nagyszerű ebben, hogy semmi sem kötelező, mindenki szabadon választhat, hogy milyen feladatot szeretne megcsinálni. Az összegyűjtött aranyrögöket pedig olyan dolgokra válthatjuk be, amelyek gazdagítják a képzésünket és segítik a szakmai előmenetelünket is. Azt is mi döntjük el, hogy mire szeretnénk felhasználni az összegyűjtött aranyrögeinket. Ezek a feladatok azért is nagyszerűek, mert sokkal nagyobb a motivációnk. Éppen ezért azt tapasztalom, hogyha mélyebben beleássuk magunkat egy-egy témába, sokkal biztosabb tudásunk lesz, mire megoldunk egy küldetést. Arról meg nem is beszélve, hogy mennyivel menőbb küldetéseket végrehajtani, mint beadandókat elkészíteni. Kalandosabb, kreatívabb, dolgozhatunk csoportban, párban és egyedül. Így mindenki megtalálja azt a tanulási formát, ami számára megfelelő. 

Kiemelném még a spontán online beszélgetéseinket, amikor az oktatóinkkal fakultatív módon járhatunk körbe egy-egy témát. Óriási dolog, hogy a szabadidejüket is ránk áldozzák. Szeretnek velünk beszélgetni, együtt gondolkodni. Nagyon jó érzés, hogy az oktatóink is kíváncsiak ránk. Például az elmúlt hetekben A vezércsel című sorozatról folytattunk egy beszélgetést. Nagyon érdekes volt és úgy is örömmel vettem részt rajta, hogy nem is láttam a sorozatot. Most jelenleg ehhez kapcsolódóan óriási szervezkedésekben vagyunk, hogy különböző programokkal erősítsük a közösséget az online térben.

Az egyik küldetés

Mi volt a legemlékezetesebb első féléves élményed?

– Elsősorban az, amikor jött az SMS, hogy felvettek, mert akkor egy álmom vált valóra. Aztán a Kutatók Éjszakáját is említeném. Viszont, ha jobban belegondolok, a legjobb élményem talán mégis az volt, hogy én még, bár maszkban és a távolságot tartva, de járhattam egyetemre és szerencsém volt megismerni mindenkit.

– Mik a terveid a jövőben?

– Ez egy olyan kérdés, amire még nem tudok választ adni. A mesterképzésem mellett szeretnék majd a marketinggel foglalkozni és abban dolgozni. Viszont, ha végeztem a mesterrel, akkor még szakosodáson kell majd gondolkoznom. Azonban, hogy mit fog hozni a sors? Lehet teljesen más fog érdekelni, mint most.

Azért az biztos, hogy neked óriási szerencséd van azzal, hogy másfél éven belül elvégzed a marketing szakot, mert a pszichológiaképzés egy nagyon hosszú folyamat…

– Igen, ez így van. A diploma megszerzése után még évekig tanul az ember, valóban hosszadalmas. De ez talán minden tudományterületre, hivatásra igaz lehet, hogy fontos az, hogy folyamatosan képezzük magunkat, napra készek legyünk és fejlődjünk.

Mit üzennél azoknak a hallgatóknak, akik ide adták be a jelentkezésüket, illetve azoknak, akik a sorrendmódosításon gondolkoznak?

Akik elsőként jelölték meg a szombathelyi képzést, nekik csak azt mondanám, hogy nagyon jól választottak. Tényleg szuper közösség vár rájuk. Akik viszont még gondolkoznak a sorrenden, ne féljenek módosítani, mert igaz Budapest nagyváros, de itt Szombathelyen ugyanolyan egyetemi életet lehet folytatni, sőt a kapcsolatépítés szempontjából még sokkal jobb is lehet.

Képek: Baranyai Hanna archívuma

[sam id="10" name="mnb2" codes="false"]