Sikerrel zajlott le az ELTE PPK Sporttudományi Intézete által szervezett online TDK

2020. május 8-án zajlott le a szombathelyi ELTE PPK Sporttudományi Intézete által szervezett tavaszi Tudományos Diákköri Konferencia (TDK). A járványhelyzet miatt online megtartott TDK-n számos oktató és sportszakos hallgató vett részt. Szegnerné dr. habil. Dancs Henriett és Szigethy Mónika zsűritagok, valamint Némethné dr. Tóth Orsolya zsűrielnök együttes véleménye szerint színvonalas, tartalmas és értékes előadásokat hallhattak azok, akik bekapcsolódtak a rendhagyó módon lebonyolított rendezvénybe.

Az Online TDK pontos programját itt olvashatjátok:
Zsűrielnök: Némethné dr. Tóth Orsolya
Zsűritagok: Szegnerné dr. Dancs Henriett, Szigethy Mónika

9.00–9.15: Reiner Dóra – testnevelő–gyógytestnevelő-egészségfejlesztő tanár, O, nappali tagozat, V. évf., – Horváth Zoltán – tanító, levelező tagozat, II. évf., A tánc helye a mindennapos testnevelésben (témavezető: H. dr. Ekler Judit, egyetemi docens)

9.15–9.30: Földvárszki Edina – Karacsi Gábor – testnevelő–gyógytestnevelő-egészségfejlesztő tanár, O, nappali tagozat, IV. évf., A Just Dance program testnevelés órai alkalmazása és hatása az aktivitásra (témavezető: H. dr. Ekler Judit egyetemi docens)

9.30–9.45: Pólya Márton – testnevelő–gyógytestnevelő-egészségfejlesztő tanár, O, nappali tagozat, II. évf., A nyújtó és mobilizáló gyakorlatok rendszeres használatának hatásai középiskolás tanulók pszichomotoros képességeire (témavezető: H. dr. Ekler Judit egyetemi docens)

9.45–10.00: Tasnádi Renáta – testnevelő–gyógytestnevelő-egészségfejlesztő tanár, O, nappali tagozat, II. évf., A tanulóközpontú módszertan testnevelésórai alkalmazásának hatása a kooperációs készség fejlődésére (témavezető: H. dr. Ekler Judit egyetemi docens)

10.00–10.15: Forgács Tamás Leon – testnevelő–gyógytestnevelő-egészségfejlesztő tanár, O, nappali tagozat, II. évf., A videófelvétellel támogatott mozgástanulás tapasztalatai (témavezető: H. dr. Ekler Judit egyetemi docens)

10.15–10.30: Buti Nikolett – testnevelő–gyógytestnevelő-egészségfejlesztő tanár, O, nappali tagozat, V. évf., A sportoláshoz kapcsolódó tudatos vízfogyasztás hatásai (témavezető: H. dr. Ekler Judit egyetemi docens)

10.30–10.45: Kövecses Patrícia – sport-és rekreációszervező, Bsc, nappali tagozat, III. évf., A modern táncok hatása a keringési rendszerre (témavezető: dr. Ihász Ferenc egyetemi tanár)

Az élményeikről dr. Suskovics Csilla főszervezőt, Szigethy Mónika zsűritagot és Kövecses Patrícia versenyzőt kérdeztem.

A főszervezőt először az online szervezés rejtelmeiről kérdeztem: „Az online formára történő átszervezés önmagában is többletfeladat volt, hiszen a szervezés a »valós TDK témakonferenciára« már megtörtént előtte, annál is inkább, mivel március végén került volna sor rá, ezért tulajdonképpen a konferencia szervezésével teljes mértékben végeztünk, csak a lebonyolítás volt hátra. A márciusi online oktatásra történő átállás alapból több időt, munkát vett igénybe az oktatók és a hallgatók részéről is, így először nem is gondolkodtunk a TDK konferencia online formában történő megtartására, mert tétje nem volt a házi konferenciának – az OTDK konferencia továbbjutási lehetősége az őszi szemeszterben tartott konferencia feladata lesz –, inkább egy nyílt konzultációs lehetőség, egyfajta tanácsadás volt a pénteki alkalom. Az előbbiek értelmében több előadás is elmaradt. A legtöbb hallgatót így H. dr. Ekler Judit intézetigazgató asszony vezényelte. Kövecses Patrícia – Ihász Ferenc hallgatója – most ragadta meg ezt az új lehetőséget. Újbóli szervezési feladatok jelentkeztek, hiszen át kellett alakítani a programot, meg kellett keresni a megfelelő időpontot a konferenciára, megtalálni a megfelelő fórumot rá, és mindezt egyeztetni az érintettekkel. Ezt követően megszerkeszteni az immár végleges programot, ellenőriztetni az érintettekkel, majd kiküldeni a meghívottaknak, informálva őket a változásokról. A rendezvény nyilvánosságra hozása több felületen történt meg: hagyományos emailben történő kiküldésekkel, illetve a Microsoft Teams platformján”.

A tanárnővel még az online konferencia lebonyolításáról beszélgettünk: „A platform az egyetem által támogatott Microsoft Teams volt, így ezen a felületen hoztunk létre egy linket. A kollégák korábban köremailben megkapták a szükséges információkat a csatlakozásról, az előadók pedig a linket továbbítva meghívhattak bárkit a konferenciára. Maga a lebonyolítás frappánsan sikerült; a zsűri elnöke Némethné dr. Tóth Orsolya volt, így természetszerűleg ő vezette le a konferenciát. Tíz perc előadás – öt perc vita, mindez rugalmasan kezelve; főleg a hozzászólásoknál, kérdéseknél hagytunk több időt. Az előadók többnyire figyeltek az időkorlátra, hiszen az OTDK-n ez is szempont. A konferencia előtt megegyeztünk, hogy az online konferencián nem lesznek helyezések a „normállal” szemben. Ennek két oka volt: technikailag nehézkes lett volna a kivitelezése, és a témakonferencia jellege miatt a cél a tanácsadás és a javaslatok tétele volt a hallgatók munkájával kapcsolatban. A továbbjutás az őszi konferencián dől el”.

Rendhagyó TDK-n vehettek részt mint zsűritag, versenyző és mint főszervező egyaránt. Milyen érzésekkel fogadták a felkérést, illetve a versenyzés megváltozott módját?

Szigethy Mónika: Amikor elfogadtam a felkérést, még „békeidő” volt. Kicsit izgultam amiatt, hogy először vettem részt a zsűri munkájában, és nem tudtam, mik az elvárások a hallgatók munkájával szemben, illetve melyek azok a szempontok, amiket az értékelésnél figyelembe kell venni.

Kövecses Patrícia: A fennálló helyzet miatt azt hittem, meg sem lesz tartva. Április elején került szóba, hogy online és a Microsoft Teamsben lesz. Ez megnyugtatott, mert több online óra alkalmával használtuk már az alkalmazást.

Jól sikerült az I. Online TDK, minden résztvevő pozitívan nyilatkozott az online térben tartott konferenciáról
Fotó: ELTE PPK SPORTTUDOMÁNYI Intézet Facebook oldala

Voltak nehézségek az online tér miatt, vagy minden rendben ment?

Dr. Suskovics Csilla: Az online fórum a maga nemében jó volt, ennél többet nem lehetett volna kihozni belőle. Személy szerint a személyes kontaktust, kommunikációt előnyben részesítem, a metakommunikáció jóval többet hozzáad egy beszélgetéshez. A magam részéről ezt preferálom. Jelen esetben, az online konferencián, ha a helyezéseket és a továbbjutást el kellett volna dönteni, akkor nem a legjobb megoldás, hiszen a zsűrinek egymás között kell tanácskozni, aztán kihirdetni az eredményt; mindez egy online felületen több nehézségbe ütközik.

Szigethy Mónika: Az új közeg nekem többször is gondot okozott, amiért „kásás” és szakadozó volt a vonal. Sokszor kimaradt egy-egy mondat. Szerencsére olyan hosszú kihagyás nem volt, hogy az előadás fonalát elveszítsem.

Kövecses Patrícia: Én úgy gondolom, hogy volt már ebben a két hónapban elég online óránk, ahol szintén kellett valamit előadni, így számomra nem volt olyan, ami kellemetlenséget vagy nehézséget okozott volna. Rendben zajlott minden. A szakdolgozatom témáját, a kutatásom eredményeit mutattam be, így a szakdolgozattal párhuzamosan tudtam rá készülni.

Véleményük szerint a zsűrinek vagy a hallgatóknak volt nagyobb kihívás az online formában megtartott Tudományos Diákköri Konferencia?

Szigethy Mónika: Szerintem mindkét félnek egyformán nehéz volt. Hiányzott a személyes tér varázsa és a nonverbális jelzésekkel történő kommunikáció.

Kövecses Patrícia: Egyetértek a tanárnővel, ez mindenkinek új helyzet volt, amihez nagyon hamar kellett alkalmazkodni. Nekem nagyon nehéz volt megszokni, hogy nincs szemkontaktus, nem tudok úgy előadni, mint amikor ott állok a hallgatóság előtt, és nincs egyből visszajelzés. Mindig félek, hogy a prezentáció közben kidob a rendszer vagy elmegy az internet és én nem veszem észre, hogy már rég csak magamnak beszélek. Mindkét félnek nehezebb volt így. Zsűriként is, ha nem látja egyben az előadást, csak hallja, illetve látja a képernyőn a prezentációt, de magát az előadót nem, akkor nehezebben tud egy egész képet alkotni.

Egy-két mondatban össze tudnák foglalni számunkra a tapasztalataikat?

Dr. Suskovics Csilla: Szép, jól kidolgozott munkákat hallhattunk, bár még nem befejezett munkákról van szó (ebbe a járvány is közbeszólt). A prezentációk is szemléletesek és lényegre törőek voltak. Az előadók a nehézségekkel dacolva ügyesen, határozottan mutatták be a vizsgálataikat. Ezúton is gratulálok nekik és felkészítő tanáraiknak! Becsléseim szerint közel 40 hallgató és oktató kapcsolódott be az idei rendhagyó konferenciánkra.

Szigethy Mónika: Szerintem nagyon jól alkalmazkodott mindenki a kialakult helyzethez, nem volt semmilyen fennakadás. Felkészülten érkeztek a hallgatók. Érezni lehetett, hogy nem felolvasták az elmondottakat, hanem átgondolt, jól felépített előadásokat hallottunk. Nekem összességében jó élmény marad.

Kövecses Patrícia: Nekem az első TDK-s szerpelésem volt, így elég rendhagyóra sikeredett. Nagyon jó témákat hallhattunk, személyes kedvencem az volt, ami a Just Dance testnevelés órai alkalmazásáról és az órai aktivitásra gyakorolt hatásairól szólt. Úgy érzem, mindenkinek hasznos volt a konferencia, és a pozitív kritikákból, visszajelzésekből tudunk tovább építkezni, ami a kutatásaink eredményességét segíti. Ezúton is köszönjük a hozzászólásokat, és gratulálok még egyszer minden résztvevőnek!

 

Dr. Suskovics Csilla, Szigethy Mónika és Kövecses Patrícia is egyetértett abban, hogy a konferencia online térbe való áthelyezése néhány apróbb technikai problémát leszámítva gördülékenyen zajlott. Egybehangzó vélemény viszont, hogy egy ilyen rendezvény megtartására a legalkalmasabb a valós tér. Mindhárom beszélgetőtársam kiemelte, hogy a lehetőségekhez képest nagyszerű volt az online TDK.

A résztvevő hallgatóknak további sikeres munkát kívánunk!

[sam id="10" name="mnb2" codes="false"]