Laud, avagy környezettudatos terméktervezés – Interjú Balassa Klaudiával

Balassa Klaudia hamarosan átveszi képi ábrázolás szakon szerzett diplomáját, de a gondolatait saját márkája, a Laud is leköti, ami egyre nagyobb sikernek örvend. Mi is az a Laud? Hogyan lehet környezettudatosan tervezni a termékeket? Mit tesz maga Klaudia a környezetünk védelméért? Ezekről beszélgettünk vele.

Milyen út vezetett odáig, hogy a festészet mellett nagyjából két éve szenvedélyeddé vált a varrás, amit ma már megrendelésre is vállalsz? Egyáltalán honnan jött a gondolat, hogy varrni kezdj?

Rengeteg minden érdekel, ami tervezéssel és kreativitással jár. A vizsgaidőszak befejeztével egy egész nyarat kaptam, ezáltal tényleg foglalkozhattam annak kutatásával, ami ténylegesen érdekel és munkát is szerezhetek vele, tehát célzottan piacképes foglalkozást, „hobbit” kerestem magamnak.

Két éve szerettem volna vásárolni egy magyar hátizsákot, de csóró egyetemistaként nem volt rá pénzem. Így varrógép hiányában saját kézzel, magam választott textilből varrtam meg magamnak, nővéremnek, unokatesóimnak, aztán páromnak, a szomszédnak és egyszer csak egyre többeknek. Lényegében ezek voltak az első megrendelések, közben pedig megtanítottak varrógépet kezelni. Az alapok után egy féléves szünetet tartottam; egyrészt az egyetem mellett lélegzetvételnyi időm nem maradt, másrészt azért, hogy hétvégente fejleszteni tudjam a textilismeretemet, és feltérképezzem a beszerzési helyeket.

Miért Laud lett a márkád neve és a logója? Milyen tevékenységeket próbál lefedni?

Az olajfaág a békét, a nyugodt életet szimbolizálja, míg a földszínek a természet és a föld közelségét jelentik számomra. A logó tervezése során átgondoltam mi az, amit szeretnék közölni vele. Kiindulási pont volt a nevem, és az örök inspiráló erő: a természet és az organikus formák.

Mik voltak az első termékek, amiket elkezdtél árulni?

Hátizsákok és az egyszerhasználatos termékeket leváltó tasakok, tüll zsákok. Ezek máig megmaradtak, nagyon szívügyemnek érzem ezeket az alternatívákat.

Hogy fogadta az új hobbid – később aztán munkád – a családod? Ők is Laud-zsákokkal járnak bevásárolni?

A szüleim mindig is a tanulmányokat hajtották ezerrel – nem is bánom –, a hobbit csak másodlagosnak tekintették. (Anyukám nagyon féltett a varrástól. Kíváncsi gyerek voltam, kiskoromban átvarrtam az ujjamat, mert éppen ez érdekelt.)

A családom mindennapjait kitölti az újrahasznosítás, nagyon kreatívak és találékonyak vagyunk ilyen téren. Sokszor egymás ötleteit „lopkodjuk”. Apukám szinte mindent elkészít magának, ahelyett, hogy újat vásárolna, akárcsak én. Fogalmam sincs, hogy ez mikor alakult ki, de sokszor nagyon vicces megoldásokat eszelünk ki.

Mi az, ami leginkább inspirál a munkád során?

A természet, az erdő, a friss levegő, a patakok és rengeteg napfény, illetve az, hogy egyre többeknek segíthessek a zero waste útjára lépni.

Kérlek, mesélj azokról a szempontokról, amiket mindig szem előtt tartasz egy-egy új termék megtervezésekor!

Fontos a veszteségmentes terméktervezés – ezt már szinte szlogenként mondhatom –, ahogy az is, hogy a termék praktikus és jóminőségű legyen, természetes vagy tartós anyagból (jóminőségű műbőrből) készüljön, és az, hogy kényelmes és kellemes legyen, mint például a jelenleg tervben lévő sminklemosó korong.

Hol lehet megtalálni a termékeidet? Mi a rendelés menete?

A vásárlók felveszik velem a kapcsolatot a Laud Facebook oldalán, megírják mit szeretnének, beszélgetünk arról, hogy mire szeretné használni, van-e különleges igénye, tanácsolok egy jobb megoldást – ami sokszor kedvezőbb árú is –, majd a rendelés felvétele után elküldöm a termékösszesítőt, melyben a megrendelt termékek adatai szerepelnek (ez az egyértelműség miatt van).

Készítettem egy kérdőívet, amiben a vásárlók eldönthetik a szállítás módját, ebben rengeteg információ van, én pedig bekérem a szállításhoz, értesítéshez szükséges adatokat. A kérdőív tartalmaz még egy használati utasítást is.

Emellett lehetőség van Meskán is rendelni, Laudi néven.

A termékeid limitált számban kaphatóak csak, így folyamatosan változik a boltod kínálata. Vannak olyan termékek, amelyek szinte állandóan kaphatóak?

Igen, határozottan van! Például a környezettudatos vásárlásra épülő termékek: piac-kenyeres zsákok, ételtasakok, szalvéták.

A kicsi raktáron lévő termékeid mellett vállalsz egyedi megrendeléseket is. Hogyan zajlik egy ilyen, mennyi beleszólást engedsz a vásárlónak?

Általában nagyon egyszerű, de egy kicsit bonyolult is. Ilyenkor ezerrel pörgök, rengetegféle megoldást kínálok fel, sok képet, textúrát mutatok. Nem rendelkezem egy komplett textilbolttal, így nagyon konkrétan fel kell mérnem az igényeket, hogy a beszerzés során sikerüljön a konkrét anyag beszerzése. Pont emiatt rengeteg keresgéléssel, telefonálással jár, ami később már nem fog beleférni az időmbe.

Eddig mindig úgy volt, hogy a vevő mutatott egy prototípust a termékeim közül, és leírta mi az, amin szeretne változtatni (szín, textil, valami kis turpisság). Jól ki szoktam faggatni mindenkit, de sokszor sejtem – például egy hátitáska esetében – milyen széles vállú személy fogja hordani; nagyon fontos a hevederek távolsága és szélessége.

Mennyi ideig tart a termékeid elkészítése a megtervezéstől a csomagfeladásig?

Nagyon változó, van, hogy több hónap, de van, hogy két hét alatt kiderül, hogy a termék végülis sikertelen és a célnak nem felel meg. Az elkészítés mindig hét napon belül történik – ami amúgy kevesebb, ez csak a felső határ. A csomagfeladás heti egyszer-egyszer történik, posta és a foxpost esetében is.

65798527_334017674199771_8692315423946833920_n

A Laud márka fő célja az, hogy a terméktervezés környezettudatos legyen. Mit teszel te magad a hétköznapok során a bolygónk védelméért?

Rengeteg mindent teszek én magam is:

  • műanyagpalack helyett üveget használok,
  • mindig minőségi és tartós szőrtelenítő termékekre voksolok,
  • a termékeket előkezelem, ehhez mosószódát használok és kézzel mosom őket,
  • bizonyos eldobható egészségügyi termékeket moshatóra váltottam,
  • nylonzacskó helyett zsákot, táskát hordok magammal,
  • busz vagy autó helyett biciklizem, ha nem megyek messze,
  • sajtot méhviaszos szalvétában, míg tejfölt üvegben vásárolok,
  • nagyon ritkán veszek ruhát, ha mégis, akkor csak jóminőségűt, és ha képességem engedi, varrok magamnak,
  • az ajándékokat már nem csomagolom be, teljesen feleslegesnek és pocsékolásnak tartom, maximum organikus szalaggal kötöm át őket,
  • nagyon sok mindent saját kezűleg készítek el, például linóleumos pecséteket hulladékból készítek,
  • vattakorong helyett frottír korongot használok,
  • műanyag fültisztítópálcika helyett pedig papír pálcikát.

Hogyan tovább a diploma után?

Szeretném beindítani a Laud vállakozást.

Mik a terveid a márkával kapcsolatban? Bővülni fog a Laud termékkínálata, vagy továbbra is az egyedi megrendeléseket szeretnéd folytatni?

Mindenképpen szeretném bővíteni. Bár bevallom, egyedül sokszor nehéz tervezni, tesztelni, marketingelni, posztolni, tartalommal megtölteni az oldalt és varrni. Anyukám sokat segít a beszerzésben, a tesztelést pedig egy 5-6 főből álló csapatra bízom. A következő két hétben a vattakorongokat helyettesítő pamut és frottír korongot szeretném felvenni a kínálatba; fejben már teljesen összeállt, de elkészíteni már más kérdés lesz.

Hogy látod, a mai világban, ahol szinte mindenki valamelyik divatos, de olcsó üzletlánc ruháiban mászkál, van igény hasonló tervezőkre, mint te?

Szerintem ez nagyon igény kérdése. A drágább termék sokkal tartósabb és minőségibb, de sokan előnyben részesítik az olcsó termékeket, hiába silányminőségű és nem tart a következő mosásig.

„Még fenntartható a nemfenntarthatóság – Környezetbarát terméktervezés” – ezt a címet adtad a tavasszal elkészült, júniusban pedig sikeresen megvédett szakdolgozat-portfóliódnak. Valóban hiszel abban, hogy szemléletváltással és tudatossággal még meg lehet menteni a Földet?

Igen. Ha nem is menthető, de kitolható az időszak. Mondok egy példát, ez aktuális napjainkban. Amíg jelentősebb igény van az olcsóbb műanyagban lévő szörpre, joghurtra, mint az üveges, de kicsivel drágább termékre, addig a műanyagok csak gyarapodni fognak. Tehát fontos támogatni azokat a termékeket, amelyek nem járulnak hozzá a hulladéktermeléséhez, ergo támogatják a hulladék csökkentését. Ezt mind érthetjük globális szinten is: amíg van igény, addig környezetszennyezés is lesz.

Mit gondolsz, mi a Laud portékák sikerének a kulcsa?

A veszteségmentes készítés, valamint az idő, az idő és az idő – rengeteg kutatás, tanulás, fejlesztés és feltöltődés számomra. Másfelől rengeteg háttérinfót osztok meg, amit amúgy más nem, nem utolsósorban pedig az igény, amit akár a termékeim is generálhatnak.

 

Fotók: Balassa Klaudia