Áriák az Aula Magnában – az ELTE Alumni operaestjén jártunk

Hosszú kihagyás után újra operaesten vehettek részt a műfaj kedvelői október 9-én. Ahogyan azt már megszokhattuk, az est szervezője ezúttal is Clementis Tamás volt, aki igen színes repertoárt állított össze kollégáival. A komolyzenei dallamok között pedig még egy díjátadónak is jutott hely.

A koncert szervezője és lelke, Clementis Tamás konferálás közben

Covid fan tutte! – szól az est címe. Aki kicsit is jártas az opera világában, ezt olvasván azonnal Mozart művére, a Così fan tuttéra gondol, melynek szó szerinti fordítása: „mind így csinálják”. Ezen a koncerten is azt hallhattuk, hogy a fellépő művészek a pandémiás időszak után, illetve ellenére is képesek művészetüket „csinálni”, művelni, a zene iránti tiszteletüket a színpadon megmutatni. Talán nem véletlen, hogy az estet a Liszt Ferenc-díjas Kertesi Ingrid nyitotta meg Purcell A zenéhez c. dalával, melyben pont a fájdalom, a bajok elmulasztásáról énekel. A művésznő visszatérő vendége az Alumni operakoncertjeinek, a 2017-es jubileumi estjét is az Aula Magnában tartotta. „Ez nagyon jó akusztikájú terem, teljesen megfelelő kamarakoncertekre, operaelőadásokra és talán még kisebb zenekaros koncertekre is. A jubileum óta már énekeltem itt kétszer és mindig nagyon szívesen jövök vissza, én is, és a kollégáim is” – mondta el a szemével is mosolygó művésznő, akivel röviden a szünetben beszélgettünk. Kérdésünkre, hogy ő miképp élte meg a járvány miatti kényszerpihenőt, elmondta, hogy elősorban azt sajnálja, hogy nem tudott azoknak a művészi feladatoknak eleget tenni, amelyekhez itthon és külföldön is hívták volna, és amelyekről nem tudja, hogy egyáltalán létre jöhetnek-e még valaha. Tudni kell, hogy a művésznő a Zeneakadémia oktatója is, így az online énektanítást is nehezen élte meg, és örömmel vette, hogy idén szeptembertől már személyesen köszönthette a tanítványait.

Kertesi Ingrid Szennai Kálmánnal

Az énekeseket a koncert során két kiváló zongorista, a fiatal Sógor Tamás és az Operaház karmestere és korrepetitora, Szennai Kálmán kísérte. Kálmánnal – találóan a zongora mellé – szintén leültünk beszélgetni kicsit a zongorakísérő feladatairól. Szerinte az énekest vezetni kell, de arra, amerre menni akar. „Kísérőként tudnom kell, hogy mit szeretne, ez a legfontosabb. A fellépő művészekkel már ismertük egymást, mindannyiukkal dolgoztam is, így ez külön egyszerűsítette a mostani dolgunkat” – teszi hozzá a Magyar Ezüst Érdemkereszttel kitüntetett művész, aki szólóban Schubert Gesz-dúr impromptu-jével is készült. „Nagyon szeretem Schubertet, nem tudom én sem jobban megfogalmazni annál, mint hogy a szívem csücske. Ezt a darabot különösen szeretem, pont itt is van nyitva (a zongora kottatartójára mutat). Ha van a maihoz hasonló alkalom, szívesen nyúlok ehhez a darabhoz” – magyarázza a választását Kálmán. 

Szennai Kálmán interjú közben

Ahogy az a koncert előzetes meghirdetéséből is kiderült, a mostani rendezvény köszönetnyilvánítás volt az egészségügyi dolgozók felé. „Minden koncertet valamihez kapcsoljuk, ami azt jelenti, hogy az elmúlt 13-15 évben valamelyik művész jubileumának megünneplése volt az apropó, de tartottunk már emlékkoncertet is azok tiszteletére, akik már nem lehetnek velünk” – világosított fel a rendező és bariton énekművész, Clementis Tamás. A mostani koncert vonatkozásában egy rendhagyó eseménynek lehettünk tanúi, hiszen dr. Mangó Gabriella orvos-természetgyógyász a műsor titokban tartott programpontjaként a Felelős Szülők Iskolája Boldog gyerekekért, boldog családokért díját Tibenszky Moni Lisától, az Iskola ügyvezetőjétől vette át. A doktornő érdemeit Jakupcsek Gabriella sorolta, aki 7 gyermekes édesanyaként mindig mindenki rendelkezésre állt, „akit nem lehetett úgy hívni, hogy ne hívjon vissza” és még a művészetekben is jártas, hiszen önálló verseskötete és egy forgatókönyvíró diplomája is van. A művészi véna egyik fiában, Keszthelyi Gáborban él tovább, aki énekelni tanul és külön édesanyjána miatt adta elő az olasz Cesare Andrea BixioMamma c. dalát, amellyel további könnyeket csalt a már amúgy is meghatódott doktornő szemébe.

Tibenszky Moni Lisa, Jakupcsek Gabriella és dr. Mangó Gabriella (b.-j.) a díj átadása után

A műsor második része egy magyar blokkot is tartalmazott Kodály Zoltán és Erkel Ferenc műveiből, Szenthelyi Krisztián, Boncsér Gergely és Clementis Tamás előadásában. Az utóbbi két művész Bánk-Tiborc duettje a népszerű Bánk bán c. operából színészi játékkal és kiváló énekhanggal alátámasztva a közönség körében is sikert aratott. Mint kiderült, a műsorszámokat nagyrészt Clementis Tamás választja ki és kéri fel az énekeseket, zenészeket is. „Tudni kell, hogy a közreműködő művészek honorárium nélkül lépnek fel ezeken a koncerteken, ez már 15 éve így van. Mindannyian örömmel és szeretettel jövünk ide, és persze a célért, ami miatt ezeket az esteket tartjuk. Nagy család vagyunk, sokan az Operaházból ismerjük egymást már hosszú idő óta. Jó visszajelzés ez nekem is, hogy gyakorlatilag az első szóra jönnek a kollégák az ELTE-n tartott koncertekre” – meséli a basszbariton művész, aki nem tétlenkedik sokáig, kérdésünkre felfedi a következő koncert időpontját: 2021. december 3-án egy adventi műsorral készülnek, ahol a főszerep az örömmuzsikálásé lesz. Operarajongók, máris készülhettek!

Fotók: Lazar Anilla (ELTE Online). A koncertről készült galériát itt tekinthetitek meg.

[sam id="10" name="mnb2" codes="false"]