Pár évvel ezelőtt a nyár még az uborkaszezonról szólt, de utóbbi időkben a csatornák és a producerek rájöttek arra, hogy ebben az időszakban is igény van a minőségi sorozatokra. Éppen ezt bizonyítja a 2016-os nyári repertoár, ahol nem csupán kevésbé ismert újoncok vagy folytatások kerültek terítékre, hanem igazi húzóerők is. Ebben a cikkben említésre kerül néhány igazán érdekes sorozat, amelyre érdemes odafigyelni, és a világa részesévé válni.
Outlander (Az idegen)
A történelmi háttérrel átitatott romantikus kalandsorozat igazi csemege a műfaj kedvelőinek. A film Diana Glabadon azonos című nagysikerű regénysorozatán alapszik, amely nemcsak a New York Times bestsellere lett, de a kritikusok javának elismerését is elnyerte. A történet 1945-ben játszódik, a világháborút követően a Randall házaspár Inverness környékére utazik nyaralni. Claire a harcok alatt hadiápolónőként dolgozott, férje, Frank hírszerző volt, így a háború hosszú évei alatt alig látták egymást. A házaspár nyaralása alatt megtekinti a környék egyik különlegességét, a misztikus állóköveket, ahol a helyiek egy druida szertartást is előadnak a nézőknek. Másnap Claire a rituálé helyszínén furcsa hangokat hall kiszűrődni az egyik kőből, és kíváncsian megérinti a követ. A következő pillanatban a földön fekve ébred, puskaropogás közepette. Rá kell döbbennie, hogy ismeretlen erők a múltba sodorták, 1743-ba, a háború dúlta Skóciába. Hamarosan megismeri az ifjú skót harcost, Jamie Frasert, akibe beleszeret, és klánjának oldalán vesz részt az angolok elleni harcokban. Mindeközben azonban sem múltját, sem férjét nem felejti el, és folyamatosan őrlődik a szívében támadt új szenvedély és férje iránt érzett hűsége között.
A sorozat már túl van az első évadán, és jelenleg a második évad fut heti rendszerességgel.
Penny Dreadful (Londoni rémtörténetek)
A Penny Dreadful a XIX. századi filléres brit ponyvaregények angol elnevezése, amelyeket olcsó papírra nyomtattak, hogy minél szélesebb rétegek számára legyen elérhető, és egy pennyért lehetett megvenni őket. A sorozatban több egyedi történet fut egymás mellett, pontosabban egymásba olvadva. Megjelennek szereplők Bram Stoker Drakulájából, úgymint Mina Harker és Abraham van Helsing, Mary Shelley Frankensteinjéből Victor Frankenstein és immáron három teremtménye, valamint Oscar Wilde “Dorian Gray arcképé”-ből maga Dorian Gray. A főbb karakterek egy brit főnemes, bizonyos Sir Malcolm Murray köré csoportosulnak, akinek a lányát Minát, az első évad elején elrabolják. Vanessa Ives, Ethan Chandler, Victor Frankenstein, Malcolm Muray és az ő szolgája útra kelnek tehát, hogy megtalálják az elrabolt Minát, miközben saját sötétségükkel, saját múltjukkal is szembe kell nézniük. Láthatjuk, ahogy Vanessát megkísérti a Sátán, ahogy Ethan bizonyos időközönként lupus dei-jé változik, ahogy Dr Frankenstein megteremteni saját szörnyét, majd eltaszítja magától, aki kénytelen alkalmazkodni a sajátos körülményeihez. Az egész sorozatot belengi a viktoriánus korabeli Anglia sötétsége, a költészet és a mélység.
A sorozat jelenleg a harmadik évadánál tart, a részek heti rendszerességgel jelennek meg.
Silicon Valley (Szilícium-völgy)
A Silicon Valley egy programozó srácról szól, aki egy copyright program fejlesztése közben olyan tömörítési algoritmust alkot, hogy mindenki felfigyel rá, miközben ő elsőre észre sem veszi, mit tett. Véleményem szerint remek, hogy hiába nem létező dologról van szó, mégis olyasmit találtak ki a sorozat alapjának, ami nem teljesen lehetetlen, tényleg felforgatna mindent. Aztán jöhet az köré épített társadalomkritika. Az jön le a sorozat nézése közben, hogy nem tekintik hülyének a nézőt, ami azért jól esik. Kiindulási alap tehát egy olyan srác, aki ártatlan naivságában elhatározza, hogy ő teljesen másképpen szeretné piacra dobni az alkalmazását, amiből természetesen a későbbiekben jó sok konfliktusuk is akad. A karakterek egyediek, jól felépítettek, látható a jellemfejlődésük, azonban a sorozat egyetlen „hátránya”, hogy egy jóval keskenyebb réteget tud megszólítani a túlzott geeksége miatt.
A sorozat jelenleg a harmadik évadánál jár, a részek heti rendszerességgel jelennek meg.
Mr. Robot
A Mr. Robot a 2015-ös év legjobb újonc sorozataként robbant be a köztudatba, s idén nyáron már a második évadát kezdi meg. A szociálisan kissé elmaradott főhős egy szoftveres biztonságtechnikával foglalkozó cégnek dolgozik, melyet egy nagy konglomerátum, az EvilCorp tart el legfontosabb ügyfélként. Hősünk, Elliot nyilván rühelli őket, de a munka, az munka, és még jobban utálja azokat, akik visszaélnek bizonyos dolgokkal, vagy éppenséggel korrupció révén húznak hasznot a gépezéssel. Az alapszituáció, a bemutatott vállalati, illetve multidémonizáló miliő ugyan elég klasszikus, de valahogy a narrációs stílusával, a képi megvalósítással mégis sikerül egyszerre hitelesnek, érdekesnek és baljóslatúnak ábrázolni a világunkat, melyről megtudjuk, hogy arctalan emberek egy csoportja irányítja, akik hihetetlen hatalommal bírnak. Ezt a kvázi összeesküvést akarja letörni a titokzatos Mr. Robot, aki megpróbálja beszervezni Elliot földalatti szervezetébe. Kérdés, hogy mi áll valójában a hangzatos, a világ újrafelosztására irányuló törekvések mögött. Elliot antiszociális mivolta egyébként abban is remekül megnyilvánul, hogy mindenkit “feltör”, minden ismerőséről, barátjáról beszerez mindenféle információt, kvázi elektronikus adataik és lábnyomuk segítségével tartja velük a kapcsolatot, s próbál ezek alapján cselekedni, afféle botcsinálta és renegát (szuper)hősként.
Orange is the New Black
Az Orange is the New Black alapja annyi, hogy a főszereplőnő sok évvel ezelőtt a leszbikus korszakában egyszer drogpénzt szállított a szerelmének, aztán a törvény keze utolérte, még mielőtt elévült volna a tett. A pilot azzal kezd, hogy önként megkezdi tizenöt hónapos büntetésének letöltését, hátrahagyva vőlegényét. Természetesen a sorozat azért nem tudja teljesen kikerülni a börtönös kliséket, de igyekszik kicsit csavarni rajtuk. Ott vannak a különböző férfi őrök, az egyik rögtön megtiltja a nők közötti testiséget, de még jelen vannak a legkülönfélébb rabok is: a barátságos, az agresszív, a hatalmi megszállottnak kinéző. Két hatalmas erőssége van a sorozatnak, az egyik, hogy teljesen hihető, hiszen nem próbál meg túlozni. Nem mindenki akarja átharapni a másik torkát, vagy mást tenni a nemi szervével, egyszerűen elvannak az ideiglenes állapotukban, miközben az elkeserítő aura továbbra is ott lebeg a fejük felett. A másik pedig, hogy van benne dráma, mármint tényleges, finoman kezelt; ahogy a nő bevonul, ott flashbackekkel erősítik a karaktereket, és ezek nem csak úgy lebegnek, hátha lesz eredményük, hanem tényleg hatnak, elmélyítik a vőlegényétől való elválást, súlyuk van.
Az Orange is the New Black jelenleg a harmadik évadát futja.
Wayward Pines
A jelenleg második évadát élő sorozat története annyi, hogy egy titkosügynök két társát keresve autóbalesetet szenved valahol a semmiben, és némi bolyongás meg egy elájulás után, Wayward Pines kórházában tér magához. A probléma, hogy ott elég furcsán viselkedik a nővér, és elhagyva az ágyat ügynökünk ráébred, hogy a várossal sincs minden rendben. Mindeközben látjuk, ahogy a titkosszolgálat értesül a balesetről, megkapják a roncsokat, értesítik a családját, csak közben épp semmi hírük nincs a férfiról. A teteme nincs az összeégett kocsiban, a telefonja nem bemérhető. A fenti két fontosabb szál mellé még kapunk pár flashbacket is a baleset előtti időkből, és meg is van a tökéletes recept egy jó rejtélyes sorozatra.
Preacher
Az újonc Preacher már pilotjával komolyan felkeltette a junkie-k figyelmét. Első ránézésre az űrből érkezik valami “erő”, ami keresi azt a papot, akit megfelelőnek talál valamire. Jó, nem? A pilotból nem derül ki, merre halad majd ez a szál – a képregényben szó szerint Istent kezdték keresni -, helyette inkább a szereplők agresszív bemutatásával megy el az első részre szánt egy óra. Az agresszív bemutatást úgy értem, hogy mindhárman véres jelenettel lettek felvezette. Itt van a főszereplő prédikátor, aki apjának megígért valamit, aztán szépen megszegte, és ki tudja, milyen sötét múlttal állt lelkipásztornak végül, de persze nem találja meg a békéjét. Aztán következik Tulip, aki konkrétan a premierben öl meg egy rakat embert, hogy kiderüljön róla, a prédikátor múltjából egy nő be is akarja szervezni valami mindent felülmúló piszkos melóba. Végül pedig a harmadik Cassidy, akit pár vallásos figura akar megölni egy repülőn, ám ő konkrétan átharapva az egyik nyakát, végez velük, és ejtőernyő nélkül kiugrik. Mindezek mellett remekül ábrázolták a lelkész belső vívódásait, amit színeztek a többiek véres kalandjaival. A részre kimondottan jellemző volt a tempó ügyes kezelése, amit remélhetőleg a későbbiekben is jelen lesz ugyanilyen formában.
Az első rész jelent meg csupán, folytatás hetente.
Marseille
A másik újonc sorozat a Netflix első francia gyártású, francia nyelven forgatott sorozata Marseille korrupt polgármesteréről szól, és arról, hogyan igyekszik a hatalomban maradni, miközben dől össze körülötte minden, elhagyja a nője, elárulják a beosztottai és az a politikus, akiből strómant akart csinálni, hirtelen gerincet növeszt, és elindul vele szemben a helyi választásokon. A sorozat előzetesét látva kemény, sötét politikai dráma lesz, afféle House of Cards és Boss utánérzés, csak franciául.
A sorozat megtalálható a magyar Netflixen is, egyelőre angol és német specifikációkkal.
Forrás: index.hu, sorozatjunkie.hu, hbo.com, netflix.com
Képek: okdiario.com, thewrap.com, screenrant.com, gentlemensgoods.com, sorozatjunkie.hu, variety.com, orange-is-the-new-black.wikia.com, theatlantic.com