Leendő és fiatal újságírók! Ez a projekt nektek szól!

Fiatal újságírók, ne szalasszátok el ezt a nagyszerű lehetőséget! Az Asimov Alapítvány, a Független Médiaközpont és a Google „Adattal az újságírásért” címmel közös programot indít, hogy támogassa a fiatal adatújságírókat Magyarországon. És ami a legjobb hír, hogy az adatújságírást bemutató előadássorozatok és workshopok lebonyolításában az az ELTE BTK MMI Média és Kommunikáció Tanszéke is közreműködik, így nem is kell messzire ellátogatnotok, ha érdeklődtök a program iránt. A képzések mellett a projekt keretében egy fiatal adatújságíróknak szóló díjat is létrehoznak. A programok az egyetemi tanév második szemeszterében, 2016 februárjában indulnak.

Az „Adattal az újságírásért” projekt keretében az adatújságírást bemutató előadássorozatok és workshopok indulnak két magyar egyetemen, és egy fiatal adatújságíróknak szóló díjat is létrehoznak. A programban Budapesten az ELTE BTK MMI Média és Kommunikáció Tanszéke, és Pécsett a PTE BTK Kommunikáció- és Médiatudományi Tanszéke is közreműködik. Rengeteg izgalmas téma vár az érdeklődőkre, az előadók bemutatják az adatokkal való munkát, azok feltárásától kezdve a mögöttük rejlő történetek kibontásáig. Mindezeket elismert külföldi és magyar szakértőktől első kézből kapják a fiatal újságírók. A meghívott külföldi előadók között lesz Beata Biel, lengyel újságíró, a digitális újságírás szakértője.

A kezdeményezés célja, hogy közelebb hozza az adatújságírást a szakma képviselőihez és az érdeklődőkhöz, módszereket és eszközöket adjon a kezükbe. Móricz Ilona, a Független Médiaközpont igazgatója szerint az adatújságírás minden eddiginél szélesebb lehetőségeket és folyamatosan gyarapodó, innovatív eszközöket kínál az újságírónak. Megújítja a történetmondást, átláthatóbbá teszi a feltárt tényeket és folyamatokat. Hatékony eszköz abban, hogy az újságírás ma is betölthesse ellenőrző szerepét.

Szerencsés helyzetben vannak az ELTÉ-s diákok, ugyanis a program egy része ez ELTE BTK-n fog megvalósulni. “Az ELTE Média és Kommunikáció alap- és mesterszakos hallgatói számára kiváló lehetőség az Asimov Alapítvány, a Független Médiaközpont és a Google programjának adatújságírás képzése, mivel a kreatív gazdaság számára fontos készségeket, tudást és attitűdöket sajátíthatnak el. Az ELTÉ-n zajló médiaképzés fontos része a szakma élbolyához tartozó szervezetekkel, illetve szakemberekkel való együttműködés” – nyilatkozta Hammer Ferenc, az ELTE Média és Kommunikáció Tanszék tanszékvezetője.

És hogy mindezek mellett még mitől olyan jó lehetőség ez a projekt? Nem csak rengeteg tudást és tapasztalatot, de egy díjat is nyerhetnek a pályázók! A Független Médiaközpont szervezésében egy adatújságírás díjat hoztak létre. Erre diákok, és 30 év alatti fiatal újságírók jelentkezhetnek majd legkülönfélébb, adatújságírással kapcsolatos projektjeikkel. A beérkezett jelentkezéseket egy háromtagú, adatújságírókból álló zsűri fogja elbírálni. A nyertes pályamű készítője díjazásban részesül, és lehetőséget kap a projektje megvalósításán szerkesztőségekkel, újságírókkal együtt dolgozni. A pályázatot jövő év elején hirdetik meg, a részletekről a Független Médiaközpont honlapján is lehet majd tájékozódni.

Az Átlátszó.hu is támogatja a programot, szakmai segítségükkel magyar nyelven is elkészül az Adatújságírás Kézikönyve, amely az adatújságírás iránt érdeklődőknek, valamint diákoknak szól, és az újságírás eszközeit és legfrissebb trendjeit mutatja be. A könyv ingyenes, PDF formátumban 2016 februárjától lesz online elérhető és letölthető. “Az adatújságírás magyarországi elterjesztése azért fontos, mert a magyar sajtóban a vélemények előnyt élveznek a tényekkel szemben. A kézikönyv segítséget nyújthat a magyar újságíróknak abban, hogy közérthető módon prezentálják a mindenkit érdeklő adatokat”. – mondta Bodoky Tamás, az Átlátszó.hu főszerkesztője a könyv kapcsán.

Hasonló projekt valósult meg Csehországban a Google közreműködésével. Petra Paříková, az a fiatal újságíró, aki elnyerte az ottani díjat, így foglalta össze tapasztalatait: “A legtöbb munkáltató számára döntő az állásinterjúkon a korábbi projekteken szerzett tapasztalat. Az, hogy részt vettem a pályázaton, remek lehetőség volt, hogy megszerezzem ezt a szükséges tapasztalatot. Kihívás volt egy valódi projekt-javaslat kidolgozása, hogy a nyilvános forrásokból kinyerjem a szükséges adatokat, betartsam a leadási határidőt. De minden erőfeszítést megért, hogy tapasztalt és tehetséges újságírókkal dolgozhattam együtt, és a projekt sikeres megvalósítása során rengeteget tanulhattam”. Nincs ez máshogy a hazai szakmában sem, a tapasztalat talán az egyik legfontosabb ajánlólevél, úgyhogy, ha komolyabb szándékaid vannak az újságírással, nem maradj le a projektről!

Forrás: kreativ.hu, elte.hu

Kép: www.huffingtonpost.com