Ti is tudtok olyan YouTube csatornákról, amik igazán kreatív és minőségi tartalmat szolgáltatnak, mégis csak ti ismeritek őket? A sorozat mai részében összeszedtem néhány videóst, akiknek sokkal több követőjük is lehetne, ha mások lennének a trendek, ha a felhasználók többsége nem 20 év alatti lenne, vagy ha csatorna témája sokkal populárisabb volna.
Sajnos ma már az, hogy valaki minőségi és szórakoztató videókat gyárt nem egyenlő azzal, hogy sok feliratkozója is van. Ez sok mindennek köszönhető. Annak, aki már a YouTube korai éveiben elkezdte a videózást, sokkal nagyobb az előnye azokhoz képest, akik manapság döntik el, hogy influencerek szeretnének lenni. Mikor még a magyar YouTube is gyerekcipőben járt, sokkal könnyebb volt kiemelkedni, hiszen jóval kisebb volt a verseny. Egyszerűbb volt olyat alkotni, amit előtted még senki más. Az sem volt probléma, ha a videós a témáit, technikáját, stílusát egy külföldi youtuber mintájára alkotta meg, hiszen jó eséllyel elenyésző számú ismerte ezt a bizonyos külföldi tartalomgyártót. Talán ma már azért is nehezebb egyedinek maradni, hiszen a sok input hatására egy youtuber önkéntelenül is átveheti más videósok stílusjegyeit.
Ha valaki ma kezd neki a videózásnak nagyon nehéz olyat alkotni, amit előtte nem csinált meg még senki. Ebben az esetben az egyetlen lehetőség az, hogyha ezt a videót olyan stílusban alkotjuk meg, hogy senki más, ezzel pedig kiemelkedünk. Mondani sem kell, hogy ez utóbbi sokkal nehezebb.
Mint ahogy már említettem, nagyon fontos, hogy egy videós folyamatosan haladjon a trendekkel, a legnézettebbek azonban a helyzeti előnyükből fakadó nagy nézettségszámot is magukénak tudhatják, amit valahogy úgy lehet jellemezni mint az első benyomást. Ha egy nézőnek már az elején szimpatikus volt egy youtuber, később nehezebben szakad el tőle.
AnonimInc. (51 698 feliratkozó)
A csatorna egyik fő profilja a mindenféle szórakoztató-elektronikai termékek tesztelése és bemutatása. A csekély feliratkozószám ellenére szinte minden videójában fizetett termékmegjelenítést találunk, amiben természetesen csak az a fizetség, hogy a youtuber megtarthatja a terméket, amit ingyen küldtek neki. Szerintem ebben semmi gáz nincs, 50 ezer feliratkozónál ez is bőven szép teljesítmény. Hozzá kell tenni, hogy ezek az eszközök nem a mainstream csúcskategóriát képviselik, rengeteg kínai telefon, fülhallgató, hangszóró, okosóra, laptop érkezik hozzá, a teljesen márkátlanoktól kezdve a Xiaomi-termékekig. Ennek ellenére sok videója szól az iPhone-okról és egyéb Apple termékekről is, ám utal rá, hogy ezeket a készülékeket nem kapta senkitől, az ő tulajdonát képezik.
Ahogy látom, a követőtábora egyébként egész szépen növekszik, jó úton halad afelé, hogy előbb utóbb nagy szórakoztató-elektronikai cégek is megkeressék. Sajnos itt is elő jön az a probléma, amit az előző cikkekben már többé-kevésbé érintettem. Az alacsony követőszámból úgy tűnhet, hogy ezekre a bemutatókra nemigen van piaci igény. Ennél a csatornánál az alacsony nézettséget az okozza, hogy ezek a tesztek főleg csak kínai gyártók termékeiről készülnek, illetve az, hogy a szóban forgó videós nem influencer.
Itt jön elő a helyzeti előny, amit egy olyan csatornának mint az AnonimInc, nagyon nehéz beérnie. Egyrészt a nagyobb cégek megkeresését főképp a híresebb influencerek élvezik, a magas nézettségszámmal együtt. Látjátok, ez a különbség egy szimpla videós és egy influencer között: Ha nyers adatokat szeretnénk megtudni egy telefonról, akkor csak megnézünk egy AnonimInc videót. Azonban ha tényleg egy számunkra megbízhatónak tűnő véleményvezér tapasztalataira vagyunk kíváncsiak az eszközzel kapcsolatban, akkor megnyitjuk Szirmai Gergely valamelyik videóját. Ettől lesz influencer az influencer. Az emberek adnak a véleményükre, kis túlzással az lesz a menő, amire ők is azt mondják, hogy az. (Attól eltekintve, hogy sokszor még ők sem gondolják ezt az adott termékről)
Winkler Róbert ( 35 625 feliratkozó)
Winkler Róbert 1968-ban született újságíró, publicista, rádiós műsorvezető.
Csatornája nagyon friss, első videóját majdnem két éve töltötte fel, egészen 2017. közepéig pedig csak a televíziós műsoraiból töltött fel részeket. Ez a műsor, nem volt más, mint a Totalcar, aminek máig vezető szerkesztője. Az utóbbi egy évben videóiban elkezdett a sörökkel, sörfőzéssel foglalkozni, mára már ez lett a fő profilja a csatornájának.
A kevés feliratkozószám okai itt is szinte magától értetődők. Winkler Róbert a televíziós érában szocializálódott, ott pedig tényleg nagyon sikeres karriert járt be. A videói technikailag, és feltételezem szakmailag is teljesen korrektek a sörökkel kapcsolatban, ám legyünk őszinték, ez azért elég rétegműfaj. Ezek a témák a YouTube-on csak csekély számban fellelhető idősebb korosztály még kisebb rétegét érdekelhetik. Ilyen tartalommal szerintem azokat a fiatalokat sem lehet igazán megfogni, akiknek amúgy már elegük van a mainstream vlogokból és kihívás videókból.
Beférek a bőröndbe? ( 26 683 feliratkozó)
A csatornát készítő srác (neve ismeretlen) 2017. januárjában töltötte fel az első videót. Ebben a Kínában tapasztalt élményeiről számol be, többek között arról, hogy milyen volt magyarként egy kínai óvodában tanítani, és hogy hogyan ne haljon éhen ebben az országban.
A youtuber más-más országokba is ellátogatott, a csatorna hamarosan hű lett a nevéhez, tehát tényleg minden videó a kalandokról, az utazásról szól. Készített utazóriportot Londonról, Izlandról, még Ausztráliáról is. Stílusára, ami egyébként egy elég szubjektív tényező, egyáltalán nem lehet panasz, a videói szórakoztatók, viccesek, nincs bennük hiba.
Na de miért lehet rossz ez a recept? Miből fakad a kevés feliratkozószám, iszen Szirmai Gergely utazócsatornája szinte hasít. A különbséget talán a videós személyében, stílusában és természetesen a csekélyebb hírnevében érdemes keresni. Mikor Szirmai létrehozta utazócsatornáját, az AFK Légiót, ő már nagyon híres influencernek számított. YouTube-os karrierjét már megalapozta a GameDayIrodánál, illetve a HollywoodNewsAgency-nél. Erről a két csatornáról nagyon hatékonyan át tudta ültetni követőinek nagy részét, az új projektjébe, meg is volt a kezdőlöket. Érdemes megemlíteni azt is, hogy Szirmai egy kicsit vlogosabban veszi fel az utazóvideót, ezzel pedig közelebb kerül a mai maninstream videózáshoz. Neki volt ideje beletanulni abba a kommunikációba, aminek hatására figyelemfelkeltő lesz, a néző pedig ott ragad a monitor előtt.
A Beférek a bőröndbe egy nagyon minőségi csatorna, készítőjén látszik, hogy szívét-lelkét beleadja egy-egy projektbe, de mint említettem, nagyon nehéz felvennie a versenyt például az AFK Légióval, a már sokszor említett helyzeti előnyből fakadóan.
FilmbarátokPodcast ( 12 466 feliratkozó)
Aki nem tudná, a podcast lényegében egy internetes rádióadás, ami természetes környezetében pusztán csak egy hangfile, YouTube-ra feltöltve pedig szükségszerűen valamilyen képet is kell hozzá társítani, de ebben az esetben sem ezen a képen lesz a hangsúly. Annak ellenére, hogy hazánkban ez egy rétegműfaj, Amerikában elég nagy kultúrája van. Ennek megfelelően Spotify-on is, és Apple Storeban és YouTube-on is csak egy érintés választ el minket ezektől a tartalmaktól.
A FilmbarátokPodcast-ben azt hinnétek, hogy semmi érdekes nincs, pedig egy nagyon híres tartalomgyártó az egyik fő közreműködője, aki nem más, mint a Rossz PC Játékok Sorozat atyja, FreddyD. Nagyjából kéthetente jelentkeznek körülbelül 4 órás adásokkal (ezen a hosszúságon nem kell meglepődni, a podcasteknél ez a megszokott) A podcastjeikben általában négyen összejönnek és filmekről beszélgetnek, alkalmanként többről is. A FilmbarátokPodcast nem az a műfaj, amit úgy fogyaszt az ember, hogy leül és négy órán keresztül bámulja a képernyőt. Podcastet hallgatni úgy kell, mint zenét. Utazás közben, vasalás közben, takarítás közben. Ennek megfelelően az adások ingyen letölthetőek mp3 formátumban, illetve Apple Music-on is megtalálható.
A YouTube-ot rengeteg kritika éri még a videósoktól is, sokan szóvá teszik az influencerek egyeduralmát, a partnercégek, a szponzorok és ezzel együtt a videósok magatartását. A sorozat következő, egyben utolsó részében ezekről a kritikákról fogok beszélni.