A magyar YouTube tartalomszolgáltatása – 4. rész: influencerek és szponzorok

A YouTube a tartalomszolgáltatókról és a követőikről szól – legalábbis szeretik ezt kommunikálni felénk. A helyzet azonban korántsem ennyire idilli! Van egy csoport, amiről lényegesen kevesebb szó esik, pedig ők is erőteljesen meghatározzák a köztünk és a tartalomszolgáltatók közötti kapcsolatot, ezek pedig nem mások, mint a szponzorok és a partnercégek. Lássuk, hogyan is működik ez a gyakorlatban, illetve hogy milyen bonyodalmakkal kell számolnia annak a videósnak, akit megkeresnek egy üzleti ajánlattal.

A YouTube létrejötte után a magyar videóstársadalom csak egy szubkultúra volt. A ValóVilág 4. és 5. szériája ekkor még a fénykorát élte, a legtöbb feliratkozóval rendelkező videós pedig már a korábbi cikkekben említett HErBY volt, alig százezer követővel.

Ahogy a YouTube egyre népszerűbb lett, elkezdtek megszaporodni a nézők, ezzel együtt pedig a csatornák. Ekkorra már nem az volt a menő, ha megkaptad a bekeretezett ezüst play buttont a százezer feliratkozódért, hanem az, ha elérted a félmillió követőt. A celeb szó lassan kiment a divatból, és mára már egyet jelent a kiégett tv-s személyiségekkel, akik valaha elsők vagy másodikok lettek egy olyan valóságshowban, amit a fél ország megvetett, és amit a mai YouTube-közösség már csak hírből ismer. Baukó Évák, Győzikék, Alekoszok és Berki Krisztiánok küzdenek az idősebb korosztály figyelméért egy olyan világban, amiben már annyi minőség sincs, mint egy Molnár Kiki-videóban.

Hogy mi a különbség egy celeb és egy influencer között? A mai tizenévesek már nem celebek akarnak lenni. Hanem influencerek!

Az influencer szó minőségben korántsem tükrözi a celeb szót. Az influencer az a blogger, videós, instagramos, akinek véleményformáló szerepe van, akire figyelnek az emberek, akivel el lehet adni dolgokat. Az influencer egy véleményvezér. Természetesen sok videós van, aki influencernek mondja magát, aki úgy gondolja, hogy ő már letett valamit az asztalra. Ezek között a véleményvezérek között azonban bőven akad különbség. Van, aki csak szimplán félmillió követőt tett le az asztalra, és fogalmunk sincs, hogy ezt mivel érte el. Van, aki nem tett le félmillió követőt az asztalra, viszont ezt minőséggel, prémium tartalommal és értelmes videókkal kompenzálta. Mindemellett pedig olyan videósok is vannak, akik ugyancsak letettek valamit az asztalra, de az a valami onnan leesett.

Itt érkezünk el a partnercégekhez, rajtuk keresztül pedig a szponzorokhoz. A partnercégek feladata leszerződni a videósokkal-influencerekkel és összekötni őket a szponzorokkal. A partnercég tehát egyfajta közvetítő, amin keresztül a hirdetni vágyó cégek megtalálhatják a hozzájuk legjobban passzoló videóst. Fontos, hogy a videós és a szponzor célközönsége, arculata, érdeklődési köre egyezzen, hiszen így érhetik el a legtöbb embert.Influencer-Marketing-Twitter

Az influencer–szponzor–néző viszonyra valahogy egy ilyen szerelmi háromszögként érdemes tekinteni. A szereplőknek szükségük van egymásra, befolyásolják egymást, és kapcsolatukat folyamatos bonyodalmak kísérik. Ha egy videós tényleg jó videós szeretne lenni, akkor kétségtelen, hogy pénzre van szüksége. Megteheti ezt úgy, hogy dolgozik a youtuberkedés mellett, ám akkor nem tudja minden energiáját ebbe fektetni. Természetesen a nézettségért magától a YouTube-tól is kap valamennyi pénzt, ám korántsem annyit, hogy ebből meg lehessen élni. Ha a videós főállású tartalomgyártó szeretne lenni, le kell szerződnie egy partnercéggel, hogy rajtuk keresztül hirdetni vágyó cégeket érjen el. Ha ezt az utat választja, videóiban egyre több lesz a fizetett termékmegjelenítés. Ezt a videós természetesen tudja jól is kezelni. Ha jól választja meg a termékeket, amik megjelennek a videóiban, ha ezek a termékek passzolnak az ő arculatához, és ha ezek a videók nincsenek túltolva, nem erőltetettek, akkor nagy valószínűséggel nem lesz probléma. Ám ha a videós a pénzért cserébe minden cégnek igent mond, ha a videó már csak azért készül el, hogy azt a terméket hirdesse benne, akkor jönnek a bajok: a nézők rájönnek, hogy kedvenc videósuk már csak a hirdetők, a pénz miatt készíti a kontentet, ez pedig egyet jelent a kreatív tartalom halálával, és a youtuber egyéniségének elvesztésével. Mindezek mellé pedig társul egy jókora irigység a kommentelők felől, hiszen a tartalomgyártó nyakába dől a pénz, a hírnév, és még csak „rendes” munkája sincs…

Nem olyan rég is kirobbant egy ehhez köthető botrány a YouTube-on.
A DrakeMall.com egy gamblingoldal, tehát fő profilja a szerencsejáték. Ha regisztrálunk, fel kell töltenünk valamennyi pénzt a profilunkra, amiből virtuális ládákat vehetünk. Minden ládának más és más az ára, attól függően, hogy pontosan mit tartalmaz. Természetesen nem kapunk meg minden tárgyat, ami abban a ládában van, kizárólag csak egy dolgot, és a gép sorsolja ki nekünk, hogy mi is lesz ez a tárgy. Kicsit szemléletesebben: megveszünk egy 30 dollár értékű ládát, amiből nyerhetünk egy 5 dollár értékű töltőkábelt is, de egy 500 dolláros Playstation-t is. Az 500 dolláros játékkonzol megnyerésére nagyon csekély esélyeink vannak, de ez is benne van a pakliban. Annál többe kerül egy láda, minél nagyobb értékű cuccokat tudunk vele nyerni.

Tehát ez a cég megkeresett egy csomó videóst, ám két kivétellel csak olyan tartalomgyártók éltek a lehetőséggel, akiknek maximum 100-150 ezer követőjük van, tehát nincs sok vesztenivalójuk (kevesebb követő = kevesebb felelősség). Emellett alacsonyabb követőszámnál kevesebb megkeresés is jár, egy videós ekkor még jobban rá van szorulva a fizetett hirdetésekre, nemigen válogat az ajánlatok között, elvállal, amit csak tud.

A nézők haragja Dezső Bence esetében volt a leglátványosabb. A promóciós videóban a YouTuber ezen a gamblingoldalon játszott, a végén pedig sikerült kipörgetnie egy Xboxot. A követőiből sok esetben az irigység beszélt, rengetegen nevezték aljas csalónak, ugyanis elterjedt a legenda, miszerint ezek a videósok olyan boostolt profilt kapnak, amivel nagyobb az esélyük a nyerésre. Mindemellett kicsit etikátlan egy szerencsejáték-oldalt hirdetnie egy olyan influencernek, akinek bőven vannak 12-13 éves nézői is. Gondoljatok csak bele: milyen egyszerűnek tűnik ez az egész egy általános iskolásnak! Feltölteni valahová 10 ezer forintot, és mindezért akár egy 150 ezer forintos játékkonzolt is nyerni bárkinek csábító lehet, főleg ennek a korosztálynak.

A cég minden bizonnyal a nagyobb influencereket is megkereste, ám ők már nem akarták megkockáztatni azt, amit Dezső Bence. Nem akartak olyan céget reklámozni, ami ennyire megosztó.

Az oldal maga nem átverés, ha valamit megnyersz, azt el is küldik neked.
A másik ilyen népszerű videós egyébként Zsozéatya volt, aki amint meglátta, hogy kollégáját elérte a gyűlöletlavina, le is törölte a DrakeMall-os videóját, nem várta meg amíg őt is betemeti a nézők haragja.

Ez az eset is jól példázza azt, hogy az influencerek pengeélen táncolnak. Minél több követője van valakinek, annál jobban kell vigyáznia a fizetett termékmegjelenítésekkel. Egy rossz mozdulat, és a YouTuber rögtön közutálat tárgya lehet, elveszítheti követőinek (és ezzel együtt a bevételének) a nagy százalékát. Ennek ellenére a nagyobb követőtáborral rendelkező videósoknak bizonyos szempontból könnyebb: mégpedig azért, mert elég sok idejük volt rá, hogy kitapasztalják, mi a határ, ameddig elmehetnek. Mi az a termék, aminek a hirdetéséért még nem akarják meglincselni őket, ám ők is jól keresnek vele.
Ha belegondoltok, az a néhány 100 ezer feliratkozóval rendelkező YouTuber teljesen jól járt a DrakeMall-os kooperációval. Kaptak néhány megvető pillantást az elenyésző számú követőiktől, nem kellett bocsánatkérő videókat felvenniük, hogy lecsillapítsák a kedélyeket, és emellé még egy Playstationt is kaptak a hirdetésért cserébe.

A konklúzió tehát:

  • A jó influencer megtalálja az arany középutat.
  • A jó influencer csak azokat a megkereséseket fogadja el, amik illenek a profiljához, és követői érdeklődési köréhez.
  • A jó influencer abba a videóba is tesz kreativitást, minőséget, ami egyébként csak egy termék hirdetéséért készült.
  • A jó influencer szponzorált videójában a nézőnek nem tűnik fel a fizetett termékmegjelenítés.

A sorozat következő részében olyan rejtett tehetségekről lesz szó, akiknek csak 20-30 ezer feliratkozójuk van, ám videóik tényleg egyediek és minőségiek.