A magyar YouTube tartalomszolgáltatása – 1. rész: az alapok

A YouTube-ot 2005. február 14-én alapították, a platform pedig Magyarországon is nagyon hamar elterjedt. Ma már nem kell drága kamera vagy profi stúdió ahhoz, hogy valaki tartalomgyártó legyen. Puzsér Róbert Sznobjektív című sorozatában Dancsó Péter valahogy úgy fogalmazott, hogy a YouTube-ban egyszerre az a jó meg a rossz is, hogy bárki videózhat. Ebben tényleg van valami, hiszen a lehetőség mindenkinek adott, hogy „influencer” legyen, ám ezzel a lehetőségükkel sokak inkább csak ártanak az internet népének…

A korai magyar YouTube legismertebb videósai közül talán HErBYt (vagyis Dely Pétert) lehetne kiemelni. Eredeti csatornája törléséig 180 ezer követővel rendelkezett, ezzel ő volt a csúcstartó. Mindemellett pedig nagy valószínűséggel ő is kereste a legtöbb pénzt a YouTube-videókkal. Nem sokkal a csatorna törlése után új channelbe kezdett, amivel kapcsolatban pedig azt mondta, hogy talán jót is tett neki ez az egész, hiszen újra el kellett kezdenie kreatív tartalmakat gyártani, hogy nézni kezdjék. Azelőtt úgy gondolta, hogy semmi értelme nagy energiát fektetnie a videóiba, hiszen úgyis mindenki meg fogja nézni.
HErBY vlogol, paródiákat, gameplayvideókat, animációkat készít. Az Anyád! sorozatból 95 részt készített.
Dely Péter sokáig élettársával és annak lányával élt együtt. A videós munkájából kifolyólag HErBY egész családja a kamerák előtt élte az életét. Sokan felismerték őket az utcán, szinte mindenki tudta róluk, hogy együtt élnek azzal a videóssal, aki mindent megmutat, még azt is, amit nem kéne. Peti élettársánál betelt a pohár, HErBY pedig őket választotta, nem a videózást. Az újabb csatornán már egyáltalán nem szerepeltek a lányok.

Peti csatornája továbbra is működik, ám azt kell mondjam, mellette már elszaladt az idő. HErBY nemigen tudott és nem is feltétlenül akart lépést tartani a változó igényekkel, elvárásokkal. Ma már nem készít sem gameplayvideókat, sem animációkat, annak a vlognak szenteli a csatornáját, amit kezdetek óta csinál, több éve változatlanul, ugyanabban a stílusban. Csatornája mára már el sem éri a 200 ezer feliratkozót, ezzel pedig már az itthoni viszonyok között sem igen számít nézett videósnak. A népszerűsége és az ismertsége többnyire megmaradt, ám a YouTube nem az a platform, ahol ebből meg lehet élni…

Hogy mi is az, amit Dely Péter honosított meg nálunk, és még ma is jelen van? A Vlog.

Többnyire ahány tartalomgyártó, annyi videóblog, de véleményem szerint ezt a műfajt három nagyobb csoportba lehet sorolni. Van az a videóblog, amit manapság HErBY, illetve MetalCastiel csinál. Ők már nemigen törődnek a feliratkozók számával, az új trendekkel, csak azt csinálják, amit szeretnek, és tökéletesen kiszolgálják a kisebb, de stabil követőtáborukat. Leülnek a lakásban a kamera elé, nem foglalkoznak a tökéletes fény és hangviszonyokkal, tényleg olyan, mintha főleg csak maguknak videóznának, éppen ezért nagyon őszinték, mély betekintést engednek a személyes életükbe.

A következő típus egyik első magyar nagykövete talán Magyarósi Csaba, ám nem lenne fair, ha csak őt említeném meg. Ez esetben muszáj lesz egy külföldi videóst elővennem, rajta keresztül sokkal egyszerűbb elmagyarázni, hogy miről is szól ez az egész, aki pedig nem más, mint Casey Neistat.

Casey Neistat amerikai YouTuber, filmészítő. Mielőtt még betört volna YouTube-ra, a The Neistat Brothers című minisorozattal lett híres, amit az HBO vásárolt meg és sugárzott. A sorozatot bátyjával, Van Neistattal, illetve Tom Scott-tal együtt készítette, ennek stílusa nagyban meghatározza a mai videóit is. Minden egyes epizódot hat hétig készítettek. Az első négy hétben csak filmeztek, felvették életük minden egyes pillanatát, a maradék időt pedig szerkesztéssel töltötték. Fontos leszögeznem, hogy ezek a felvételek nagyrészt olcsó, point-and-shoot (kompakt) fényképezőgépekkel, és Hi8-as videokamerákkal készültek, tehát korántsem mondható el róluk, hogy a képi minőség magasiskolái voltak. Ez a sorozat a bizonyíték rá, hogy nem a kamera teszi a videóst.

Casey Neistat videóiban ma is felfedezhetők azok a stílusjegyek, amik sikeressé tették a The Neistat Brotherst. A kreatív DIY (do it yourself) megoldások, a mozgalmasság és a tartalmas narráció. Ezzel még nincs vége. Casey Neistat YouTube hírnevéhez erősen hozzájárultak a napi vlogjai. Képzeljétek csak el: minden napra készítenie kellett egy videót, amiben van tartalom, mozgalmasság, izgalom és látvány. Casey vlogjai sokszor egy egész napot ölelnek fel, rengeteg a filmszerű stílusjegy, a narráció, a timelapse-bevágások, és szinte minden videójának van valamiféle mondanivalója, tanulsága. Mindezek mellett kevés idő marad a személyes témákra, a videós mondhatni teljesen kizárja a magánéletét a csatornájáról.

Itt kanyarodunk vissza Magyarósi Csabához, akiről csak annyit szeretnék mondani, hogy igazán jó YouTuber lenne, ha nem érezném úgy minden videójánál, hogy ezt Casey Neistatnál mintha már láttam volna.

A vlogok harmadik típusa igazából az előző kettő furcsa hibridje. Ez az a műfaj, amit a fiatalabbak, főleg a 20 év alattiak képviselnek. Ők azok, akiket HErBY 5 évvel ezelőtt még amiatt parodizált, hogy a videóik teljes mértékben nélkülözik a kreativitást és az igényességet, csak a figyelemfelkeltésre mennek. Ebben van valami, hiszen abban az időben kihívásvideók és „Mi van a táskámban?”-videók tömkelege árasztotta el az internetet, főleg azoknak a videósoknak a jóvoltából, akiket ma influencereknek hívunk. Ahogy észrevettem, ez a generáció minden videót vlognak hív, így elkezdődött egy tendencia, ahol a videókat már nemigen lehet elkülöníteni a stílusjegyeik alapján, csupán aszerint, hogy miről szólnak. Én úgy érzem, hogy valahol itt hal meg a kreativitás. Ha már téma szerint érdemes és lehetséges kategorizálni különböző emberek videóit, akkor elég borzalmas a helyzet. Természetesen minden generációnak megvan a maga „vezére”, aki mindig próbál valami újat alkotni, (főleg külföldi videósok után). Ők azok, akiket a többi tartalomgyártó követ. Tehát a kevésbé népszerű videósok nem törekednek arra, hogy valami újat hozzanak létre, csak majmolják azt, amit a nagyoktól látnak, így sosem lesznek képesek kitörni a szánalmas középszerűségből. Ezek azok a tartalomgyártók, akikből rengeteg van, nem tudod őket megkülönböztetni, és maximum 50-60 ezer feliratkozóval kullognak a nagyobbak után.

Vannak, akiknek sikerült felülkerekedniük régi videóik árnyékán és a középszerűségen, vannak, akiknek nem igazán. Ez főleg azon múlt, hogy az adott videós mennyire tudott naprakész maradni az új trendekkel, hogy mennyire tudta jól kezelni a követőbázisát, illetve hogy mennyire volt képes háttérbe szorítani a saját ízlését, preferenciáit: Hiába imádott valaki „Mi van a táskámban?”-videókat készíteni, ha továbbra is népszerű akart maradni, lépnie kellett a következő témára. Ha egyetlen videóst kellene felhoznom példaképpen, akkor UNFIELDet mondanám. Ő végigjárta azt az utat, amit a fentiekben felvázoltam. A kezdetekben sikeresen megalázta magát néhány figyelemfelkeltő kihívásvideóban, majd kihasználva a „negatív reklám is reklám” elvének működését, az új követők megérkezésekor nekilátott a minőségibb tartalomgyártásnak.
Neki sem sikerült túlzottan feljebb tornáznia a követői átlagéletkorát: témaválasztásaiban nem törekszik a nála idősebb felhasználók megszólítására, csak arra, hogy a vele együtt felnövő nézőit megtartsa magának, így tehát a témái vele együtt komolyodnak.

A cikksorozat következő részében arra a néhány videósra fogok kitérni, akik után szalad a többség, akik meghatározzák a mai magyar YouTube tartalomszolgáltatását.

[sam id="10" name="mnb2" codes="false"]