A megszokott érdeklődés mellett, de az eddigieknél gyorsabban zajlott a harmadik, a 2016/2017-es tanév első THF-je, azaz az ELTE HÖK által szervezett Tanári Hallgatói Fórum – a rövidsége betudható annak is, hogy most kevesebb, az alapvető tudnivalókat is érintő kérdés hangzott el, reméljük, hogy ennek az osztatlan tanárisok növekvő tájékozottsága, valamint a képzés egyre bejáratottabbá válása is az oka.
A fórumot most is Nagy Anett, az ELTE HÖK tanárképzési referense nyitotta meg, és bemutatta a kari referenseket is: jelen volt Lukács Cintia és Áder Nikolett (BTK HÖK), Zsinkó Hajnalka (IK HÖK), Oláh Zsolt (PPK HÖK) és Pintér Kornélia (TTK HÖK).
Ezután közérdekű információk következtek. Nagy Anett felhívta a figyelmet arra, hogy vészesen közeledik az osztatlan tanárszakosoknak szóló Klebelsberg ösztöndíj pályázati határideje: szeptember 30-ig kell leadni a dokumentációt online és postai úton is. Az ösztöndíj részleteiről, az előnyeiről és a vele járó kötelezettségekről részleteket a klik.gov.hu oldalon találtok.
A Tanárképzési Bizottság már szervez egy, a tanárszakos hallgatóknak szóló szakmai programot – mely az oktatással, vagy talán kifejezetten hátrányos helyzetű vagy fogyatékkal élő diákokkal kapcsolatos tudományos rendezvény lesz. Ebben a Bárczi Gusztáv Gyógypedagógiai Kar Hallgatói Önkormányzatával már felvették a kapcsolatot, de lehet, hogy az Ability Park is becsatlakozik a szervezésbe; ugyanakkor szívesen veszik a hallgatók ötleteit is.
A Tudós tanárok – tanár tudósok konferencia idén november 8–9-én lesz a Bölcsészettudományi Karon, a címe pedig „Fókuszban a tanulás és a tanítás értékelése”. A konferenciát a Tanárképző Központ szervezi (bővebb információ pedig itt található róla).
A tanulmányi ügyekkel kapcsolatban sok információ elhangzott. Az idei tanévben a szakképzettség választására feltehetően áprilistól lesz lehetőség a Neptunon, de a pontos határidőkről a hallgatók később kapnak tájékoztatást. A szakképzettséget továbbra is egy alkalommal lehet módosítani.
A fórum egyik hallgatói kérdése a kötelezően teljesítendő közösségi gyakorlatra vonatkozott: Nagy Anett úgy foglalta össze ennek a lényegét, hogy ennek a gyakorlatnak tulajdonképpen az a célja, hogy a hallgató előzetes képet kapjon arról, hogy milyen gyermekekkel foglalkozni – ennek megfelelően nagyon sokféle tevékenységet lehet elismertetni közösségi gyakorlatként (de természetesen a munkanaplót minden esetben vezetni kell, és az összegző reflexiót is meg kell írnia minden ezt elvégző tanárszakosnak).
Problémaként merült föl, hogy a PPK-s tárgyak esetében egy adott tárgy anyaga oktatónként változik. Elvileg az oktatók a kurzusok tematikáit egyeztetik egymással, de természetesen joguk van ahhoz, hogy rugalmasan kezeljék a tananyagot. Sőt ahogy Oláh Zsolt kiemelte, természetesen az összes oktatónak megvan a saját kutatási területe, amelyhez – érthető módon – ragaszkodik.
Egy osztatlan tanáris diáknak azzal volt gondja, hogy annak ellenére, hogy az alapszakosokkal együtt végzett el egy kurzust OT-s kódon, azt a Neptun nem fogadta el előfeltételként – a tanárképzési referensek egyetértettek abban, hogy ilyenkor érdemes a hallgatói érdekképviselőket és a Tanulmányi Hivatalt keresni a problémával.
A tanárképzés legkérdésesebb pontja eddig talán a szaktárgyi tanítási (azaz a rövid) gyakorlat volt. A jelenlegi tervek szerint ennek a megkezdése is zökkenőmentesen fog zajlani – ha minden jól megy, akkor a hallgatók már a regisztrációs hét előtti héten látni fogják, hogy melyik (ELTE-s) gyakorlóiskolába pontosan mikor és melyik tanárhoz van lehetőségük gyakorlatra menni, így ezt és a kampuszokon lévő óráikat feltehetően könnyedén tudják majd egymáshoz igazítani.
Fotók: Poósz Patrik, ELTE Online
Az eseményen készült további képeket itt találjátok.