Az ELTE Művészetelméleti és Médiakutatási Tanszékének viszonylag új kurzusa (ez volt a második félév indulás óta) a Mit tudsz ház? – Építészeti és média környezetek elemzése elnevezésű óra. Szemerey Samu és Barts Lívia vezetésével nemrég zajlott le ennek a worskhopnak a hete, amelynek célja a média és az építészet közös elemzése. Mindannyian kíváncsiak voltunk arra, hogy mit is takarhat ez a nem mindennapi kurzuselnevezés. Kicsit talán tartottunk is attól, hogy bölcsészként hogyan fogunk tudni viszonyulni az építészethez.
A projekt egyik célja Szemerey Samu elmondása szerint az volt, hogy bevezessék ezt az új szakterületet a tantárgyak közé, és megismertessék a hallgatókkal a tervezés és a service design módszereit és gondolkodásmódját, mindezt úgy, hogy tartalomközvetítőként gondolunk a körülöttünk levő épített környezetre. Emellett a kurzus keretében elkezdtük a tanszék megújítását elméletben, átgondoltuk a térbeli működését, és ötleteltünk is a fejlesztésekkel kapcsolatban.
A kurzust tömbösítve tartották a félév végén, egy héten át minden délután 16-19 óra között. Erre azért volt szükség, mert „máshogyan nem is lehetett volna csinálni”, így sokkal jobban tudtunk a feladatra koncentrálni. A worskhopot megelőzően csapatokra oszlottunk, és a tanszék életéhez és munkájához kapcsolódó különféle célcsoportokkal: oktatókkal, diákokkal, intézményekkel, piaci és városi szereplőkkel készítettünk interjúkat.
A workshop első napján minden csapat felállított egy perszónát. Mi is az a perszóna? Az általunk készített interjúk alapján összeállítottunk egy átlagos (talán kissé sztereotipizált) személyiséget, akinek “segítségével” később egyszerűbb volt megtalálni a célcsoport esetleges problémáit és igényeit. A folyamat legizgalmasabb része számomra az ötletelés fázisa volt, ekkor ugyanis mindenki szabadjára engedhette a fantáziáját, és megtanultuk, hogy minden ötlet jó ötlet. A legnehezebb talán az volt, hogy reális dolgokat találjunk ki, ugyanis a legnagyobb probléma, hogy mindenhez pénz kell. Úgy viszont, hogy nem nagyon tudjuk, miből, nehéz megoldásokat keresni. Szintén gondot jelent a tanszéken belüli és kívüli kommunikáció, illetve sok diák szerint nem tudnak megfelelően tájékozódni (például az aktuális határidőkről vagy az órafelvétellel kapcsolatban). Ennek megoldása például a demonstrátorotok munkájának kiterjesztése lehet. Ezek mellett mindenki számára hasznos lenne, ha ki tudnánk alakítani egy közösségi teret, ahová le lehetne ülni, és így nem lenne átjáróház a folyosó. Ráadásul így megoldódnának a konzultációs kérdések is, mivel jelenleg ez is problémás: több tanár van egy irodában, és előfordulhat, hogy zavarják egymást a munkában.
Tehát ez az egy hét intenzív részvételt követelt a hallgatók részéről, ugyanakkor Szemerey Samu és Barts Lívia is sokat segített, bizonyos időközönként ránéztek a csapatokra, és felügyelték a munkánkat.
Pozitívan értékelték az együtt töltött hetet, „sikeres volt a dolog”. Eredményként pedig izgalmas felvetések, és bizonyos problémákra megoldások is születtek. Ezek a „tanszék vezetése felé mennek tovább”, és „indul egy hosszabb tudományos kutatás is, ami a felhasználói környezet szempontjából elemzi a tanszéket és az egyetemi oktatást”.
Véleményem szerint a worskhop időpontja viszont meglehetősen rosszkor volt, a vizsgaidőszak elején/közepén, így a beadandó írások és egyéb elfoglaltságok mellett nem ez volt a legjobb alkalom. Ugyanakkor a rengeteg elméleti óra mellett kikapcsolódást jelentett ez az egy hét, és jó volt csapatban (ráadásul alapszakosok és mesterszakosok közösen), interaktívan együtt dolgozni.
Azt, hogy következő félévben is lesz-e Mit tudsz ház? kurzus, nem tudták megerősíteni, de nagy valószínűséggel jövőre is fel fogjátok tudni venni ezt az órát.
Forrás: Kép: lynnarto.com, konyvtar.elte.hu, www.sakacon.com