Megfelelő oktatást a szegény gyerekeknek!

250 000. Körülbelül ennyi a száma azoknak a gyerekeknek, akiknek az otthonában nincs villany, wc, vagy éppen fürdőkád. Ennyien élnek úgy, hogy nincs elegendő hely, nincs elegendő ágy, nincs tere az önálló munkának, a koncentrációnak, a megfelelő pihenésnek. Nincs étel. Nincs fűtés. Hogyan oldható meg ilyen környezetben a tanulás? Mit tehetne egy olyan gyermek, aki reggel fűtetlen lakásban ébred, a reggelije egy szelet vajas kenyér (ha az is akad), aztán gyalogol az iskolába esőben is, hóban is, sokszor kabát vagy meleg cipő nélkül… A szüleinek nincs pénze megfelelő ruhára, táskára, tankönyvre, füzetre. Vajon lehet-e kimagasló a teljesítmény? Megfelelő munkaeszközök nélkül lehet-e dolgozni?A földkerekség legkiválóbb sebésze hogyan vizsgázna műszerek, eszközök nélkül egy sterilizálatlan, fűtetlen műtőben? És Chopin a zongorája nélkül? Puskás focilabda nélkül? Mit tehet a mélyszegénységben élő gyermek ez ellen? A válasz: semmit. De vannak, akik igenis tehetnek és vannak akik cselekednek is. A Demokratikus Ifjúságért Alapítvány (DIA), Tanulószoba címmel új kampányba kezdett, aminek a célja,hogy megmutassa milyen körülmények között is élnek fiatalok és hogy rávezessen minket arra, hogy mindenki segíthet valamit. Te is!

A DIA legújabb kampányában a mélyszegénységben élő gyerekekért harcol. Az Tanulószoba nevű akció a Norvég Civil Alap segítségével sikerülhetett. A kezdeményezés honlapján lévő adatok megdöbbentőek. 100 szegény emberből 24 még kiskorú. 100 000 és 200 000 között mozog azoknak a gyermekeknek a száma, akin nem kapnak minőségi oktatást. 10 ilyen gyerekből 3 nem tud átlagot számítani, 2 pedig szöveget értelmezni. Természetesen ilyen feltételekkel a tanulmányaikban való tovább haladás nem valósítható meg, még a legalsóbb szinteken sem. Pedig a a tanulás emberi jog.
Erre figyelmeztet minket ez a megmozdulás, meg arra is, hogy nem csak egyetlen társadalmi réteg, hanem az egész magyar közösség jövőjéről van szó. Hiszen rengeteg az olyan tehetséges szakember, akiket ennek következtében az ország elveszít. A számok magukért beszélnek: a Magyarország összlakosságából (körülbelül 9,9 millió fő), mindösszesen 3,9 millió dolgozó van. A többiek eltartottak. Egy 8 általánossal rendelkező egészséges férfinek mindösszesen 50% esélye van arra, hogy munkát találjon magának. Azonban ha a végzettségét megtoldjuk egy érettségivel, és egy szakmával, akkor az esélyei 75%-ra növekednek. Nem beszélve arról, hogy az átlagos keresete az utóbbinak akár 53%-kal lehet több, mint a 8 általánossal rendelkező társának.

Sokan nem is sejtik, milyen akadályokkal kell egy mélyszegénységben élő gyereknek megküzdenie azért, hogy tanulhasson. Nem elég azonban együtt éreznünk velük; nekik méltányos oktatásra van szükségük, amely figyelembe veszi a helyzetüket. Magyarországon több szervezet is küzd a szegénységben élő gyerekek és fiatalok jövőjéért. A Tanulószoba keretében létrehoztunk egy portált, a tanuloszoba.eu oldalt, amely átfogó információt ad, valamint összeköti az önkéntes vagy az anyagi támogatással segíteni kívánó magánszemélyeket a mélyszegénységben élő gyerekek és fiatalok fejlesztésével foglalkozó civil kezdeményezésekkel. -mondta a DIA igazgatója, Galambos Rita az Edupress-nek.

A kampány oldalán nemcsak a projekt van bemutatva és nem csak maga a probléma, hanem azok a szervezeteket is, akik ezért az ügyért dolgoznak. Ezáltal lehetőségünk nyílik megismerni munkásságukat, illetve anyagilag, vagy önkéntes munkánkkal támogatni őket.
Április 2-án, Budapesten egy nyilvános eseményen nyílik lehetőség jobban megismerni a kezdeményezést és a szegény gyerekeknél megfelelő oktatás hiányában fellépő következményeket. Előadásokon és workshopokon keresztül mutatják be azokat a lehetőségeket, amik a kialakult helyzet megoldásaként szolgálhatnak. A szakpolitikai háttérről Radó Péter oktatáspolitikai szakértő beszél. Továbbá szó lesz a helyzet gazdasági velejáróiról, amelyről   Scharle Ágota, a Budapest Intézet igazgatója tart előadást. Felcsuti Péter, pénzügyi szakember arról beszél majd, hogy mi az ami a befektetőt arra inspirálhatja, hogy a szegény emberek oktatásába pénzt fektessen, dr. Liska Márton jogász, pedig a dolog jogi oldalát veszi górcső alá.

A kampány videóját itt találjátok.

A DIA-nak persze nem ez az első kezdeményezése, ami az fiatalok megfelelő oktatásával foglalkozik. Immáron negyedik alkalommal rendezik meg például a Szólj bele! elnevezésű vita-kurzust, amely középiskolásoknak ad lehetőséget, hogy elsajátíthassák a fontos témákhoz kapcsolódó megfelelő érvek kiválasztását, illetve annak meggyőző előadását. A YOUTH2YOUTH  versenyen pedig fiatalok gondolkodnak arról, hogy mi lehet a válasz a szegény gyerekek tanulási hiányosságainak kérdésére.

 

Forrás: tanuloszoba.eu., edupress.hui-dia.org, youth2youth.hu

Kép:egykor.hu