Ilyen lesz a felsőoktatás 2030-ban

Új kormánystratégia készült a felsőoktatás teljes átalakításáról.

A kormany.hu-n megjelent Fokozatváltás a felsőoktatásban című kormányzati stratégia a felsőoktatás minden területére kiható átalakítását mutatja be. Legfontosabb célkitűzés az oktatás színvonalának és a hallgatók összetételének minőségi javítása. A törvényhozók azt várják, hogy 2030-ra nagymértékben javul a képzés minősége és általánossá válik a mester-tanítvány viszony. Az oktatói kiválóság javítását a teljesítményközpontú előmeneteli rendszer bevezetésén, az oktatói teljesítmény mérésén és a versenyképes bérezésen keresztül szeretnék elérni. A kutatói létszámot 2020-ra 56 ezerre növelnék, a jelenlegi 37 ezerrel szemben, a kutatásból és fejlesztésből származó bevételek pedig a jelenlegi 1,5 százalékról 5 százalékra bővülnének.

Az intézmények erősen specializáltak és határozott képzési profilúak lesznek, a közöttük lévő viszonyt a tervek szerint az együttműködés és a képzések közötti egészséges verseny fogja jellemezni. A törvénytervezet megkülönbözteti az egyetemeket, tudományegyetemeket, alkalmazott tudományok egyetemeit és a közösségi főiskolákat, valamint ezek definícióit is tartalmazza- a közösségi főiskolák például olyan intézmények, amelyek a helyi közösségek és vállalkozások felé irányuló tudásszolgáltatás kereteit teremtik meg, fenntartójuk pedig a helyi önkormányzat, esetleg egyház, gazdálkodó szervezet által alapított szervezet lehet.

Emellett 2020-ig 15%-kal csökkentenék a meghirdetett képzések számát, felülvizsgálnák az informatikai és gazdasági képzéseket, és elindulna az agrároktatásban a farmerképzés. A duális képzést is bevezetnék, a tervek szerint az alapképzéses hallgatók 8 százaléka tanulna ilyen képzési rendszerben. 2017-ig befejeznék a pedagógusképzésben elindított átalakításokat, az orvosképzést pedig speciális beavatkozási területként jelölik meg, ahol szükséges növelni az oktatási kapacitást.

A felvételi követelményeknél is lényeges módosításokat terveznek. Szakspecifikus bemeneti pontszámrendszerrel kívánják szabályozni az állami ösztöndíjas helyek elosztását. Amely szakokon szükséges és indokolt minimális követelményként az emelt szintű érettségit és a középfokú nyelvismeretet is elvárják majd. Azt is szükségesnek tartják, hogy a gyengén teljesítő hallgatók nagyobb mértékben kerüljenek átsorolásra önköltséges képzésre és ugyanilyen arányban kerülnének át a jól teljesítő hallgatók ösztöndíjas képzésre. A tanulmányi eredményeket a képzés kezdetén és végén megírandó kompetenciateszttel tennék mérhetővé.

A kormánystratégia szervezeti átalakításokat is tartalmaz. Fontos cél a hallgatói rendszer újraszabályozása, az érdekképviselet és a hallgatói szolgáltatásokra való kiterjesztése. Felvetik egy központi kancellári hivatal és a Felsőoktatási Hivatal létrehozását.

(Forrás: eduline.hu)

(Kép: tenytar.blog.hu)