Mi tesz egy filmet élvezetessé? Filmes szakemberek százai teszik fel minden nap maguknak ezt a kérdést, jóllehet a filmtörténet útját továbbra is kasszasikerek és kudarcba fulladt alkotások szegélyezik.
A „filmek arról szólnak, hogy a gondolatokat fizikai akcióvá tegyük”. Hódi Jenő, a Budapest Film Academy főigazgatója így válaszolt a sokakat megmozgató kérdésre. És ehhez arra van szükség, hogy a filmszakma minden területéhez értő szakemberek kerüljenek ki a piacra- akik mindemellett egy-egy ágazatban kiemelkedjenek tudásukkal és tehetségükkel.
A reprezentatív előadáson ismertetett képzést két részre lehet tagolni. Elsőként az ELTE BTK Filmtudományi Tanszékén leadott elméleti- történeti oktatásra, valamint a Film Academy keretein belül zajló cross platform education elnevezésű képzési módra. Utóbbi célja, hogy a hallgatók a filmkészítés minden területéről ismereteket sajátítsanak el, egy forgatókönyvíró egyaránt otthonosan mozogjon a rendezésben, vagy éppen a produceri munkában. A képzést az teszi különlegessé, hogy az ELTE egy külső intézménnyel fog össze, ennek eredménye, hogy a hallgatók egy gyakorlatorientált képesítést is szerezhetnek. Az előadás főként a gyakorlati vonal kiemelésével kívánta meggyőzni a hallgatóságot, mivel az idei őszi szemesztertől induló kurzus résztvevői a konkrét filmkészítés területén is tesztelhetik képességeiket.
A diákok munkáit- elsősorban a forgatókönyv-írói képzésen belül- olyan szakmájukban neves személyiségek értékelik, mint Radnóti Zsuzsa (Vígszínház volt dramaturgja), Kovács András Bálint, vagy Szabó István (aki a Mephisto című filmért Oscar- díjat kapott).
Hódi Jenő meglátása szerint lényeges, hogy leendő tanítványai ne csak öncélúan, hanem profitorientáltan vigyék vászonra az elképzeléseiket. Ugyan saját bevallása szerint a Metamorfózis című filmjénél elcsúszott a költségvetés, mégis a hibát, mint tapasztalatszerzést értékelte. Az ehhez hasonló malőrök elkerülése érdekében ma háromszor annyi időbe telik egy film előkészítése, mint régen.
A két órás előadáson a Fülledtség című film részletei kerültek terítékre. Az előadáson résztvevők betekintést nyerhettek, miként fonódik össze a leadott elméleti háttér a filmvásznon realizálódó jelenetekkel. Mindazok az operatőri, világítási, hangmérnöki fogások kerültek megvitatásra, amelyek kiemelik az adott alkotást a filmek özönéből. Filmes szakzsargonnal élve, a beat-ről beat-re történő változások megfigyelése teljesen új szemszögbe állítja ezután a filmnézést. A tanfolyam hallgatói minden bizonnyal többé nem
tudják majd figyelmen kívül hagyni a színészek ruhái alatt megbúvó festékpatronokat, vagy fókuszálásnál a fény- árnyék beállítást.
Tóth Zoltán Balázs