Volt egy amerikai maffiózó, akiből kultikus személy lett halála után. Számos ember halálát okozta, sok ember mégis szerette őt, néhányan még ma is biztos jó szívvel gondolnak rá. Ő John Gotti, akit John Travolta keltett életre a Gotti című filmben. Kritikánkat olvashatjátok.
John Gotti az amerikai maffia meghatározó tagja volt a 20. század utolsó harmadában. 1985-től kezdve ő vezette New York legjelentősebb maffiaszervezetét, a Cosa Nostra amerikai ágához kapcsolódó Gambino családot. Két dolog tette őt igazán ismertté: egyrészt megúszott számos olyan pert, amelyekben jogosan vádolták különböző bűncselekmények elkövetésével, másrészt az elegáns megjelenése is emlékezetes, mindig kényesen ügyelt arra, hogy milyen ruhában jelenik meg. Az ő történetét mutatja be a Gotti című film.
A fő cselekményszál egy beszélgetés John Gotti (John Travolta), valamint a legidősebb fia között, innen révednek vissza a múltba a szereplők. A két Lotti Gotti eszmecseréje egy kihallgatószobában zajlik, párbeszédük központi témája a megalkuvás kérdése. Az ifjabb Gotti arra készül, hogy alkut köt az igazságszolgáltató szervekkel, hogy néhány év börtönbüntetés fejében maga mögött tudnja hagyni a múltját, vagyis azt a világot, ahova az apja neve volt számára az útlevél.
John Gotti sosem alkudott meg, legalábbis ez derült ki a moziból. Az viszont nem derült ki sajnos, hogy pontosan hogyan került kapcsolatba ezzel a világgal, csak kisebb utalások voltak erre. Cserébe benne volt a filmben az első küldetésének a megidézése, ahol Travolta sokkal fiatalabbnak tűnt (a készítők szerint). Szerintem inkább nevetséges volt az, ahogy ezen a pár képkockán kinézett, egészséges embernek nincsenek olyan arcélei, mint amilyeneket ő kapott itt.
John Travolta egyébként kifejezetten jó választás volt erre a szerepre, ez a karakter nagyon jól passzolt az ő színészi stílusához. Egy-egy jelenetben a legszebb napjait is megidézte, máskor viszont kicsit erőltetettnek tűnt a játéka, de összességében egyértelműen ő a legnagyobb (egyetlen?) pozitívuma ennek az alkotásnak. Igazán nagy baj a többi színész játékával sem volt, ugyanakkor kizárólag Travolta miatt fog erre a filmre bárki is emlékezni néhány hónap múlva.
A rendezés és a forgatókönyv egy nagyon gyakori történetmesélési módszerre épít. A film a történet végkifejletéhez közeli időpontból indul, ahonnan visszaemlékszik a korábban történtekre, s fokozatosan váltakozik a jelen és a múlt ismertetése, majd egy ponton a kettő összeér. Ez egy jól bejáratott technika, igazán nagy hibát nem is lehet vele elkövetni, egyedül az idősíkokra kell figyelni. Ám a Gotti készítőinek még ezt is sikerült elrontani, ráadásul két olyan jelenettel, amik teljesen szükségtelenek voltak.
A filmipar (és a színház) egyik nagy vívmánya a negyedik fal áttörése, amikor a színész kiszól a filmből a közönséghez. A modern filmkészítésben a Meglógtam a Ferrarival (Ferris Bueller’s Day Off) kiváló példa erre, míg a közelmúltból a Deadpool is erre épít. A Gotti készítői mindezt úgy valósították meg, hogy a film első jelenetében John Travolta csodálja New York városképét, majd odafordul a nézőkhöz és mond egy rövid monológot. Ez még nem volt igazán nagy probléma, bár a történet elindítását máshogyan is meg lehetett volna oldani.
Az igazán nagy probléma az, hogy a film lezárása egy ugyanilyen jelenet. Egyértelmű, hogy ezzel egyfajta keretes szerkezetet akartak létrehozni a készítők, de egy nagyon fontos változót kihagytak a számításaikból. John Gotti ekkor már halott. Ezzel nem lövöm le a film csattanóját, mivel egy olyan ember életéről szól, aki 2002-ben eltávozott az élők sorából. Ez a jelenet egyáltalán nem illett oda a film végére, s bár bele lehet magyarázni, hogy itt Travolta John Gotti legendájának a megtestesülését szimbolizálta, de nem érdemes, annyira nem volt jó.
Volt az alkotásnak egy olyan megoldása is, ami szintén nem egyedi, de legalább jól állt a filmnek. A gyilkosságokról, tárgyalásokról korabeli híradós tudósításokat is bevágtak, továbbá Gotti letartóztatása, majd halála után is „megszólalt az utca embere”. Ezekből kiderült, hogy a polgárok szerették őt, s egyfajta hősként tekintettek rá, mert csak bűnözőket bántott, mészárlásai során a civilek mindig sértetlenek maradtak, bebörtönzése után pedig megemelkedett a bűnözési ráta. Gotti személye körül kultusz született.
Összességében ez egy nem túl érdekes film. Gotti életét jobban is kiaknázhatta volna, s bár John Travolta kifejezetten jól keltette életre őt, többet is ki lehetett volna ebből hozni. Egyszer meg lehet nézni, de egyáltalán nem alapmű.
Képek forrása: Wikimedia, IMDb