A gyors, 160 km/h engedélyezett sebességű KISS vonatokat a Budapest–Vác–Szob és Budapest–Cegléd–Szolnok elővárosi vasútvonalakon állítják majd forgalomba 2019 és 2020 között.
A MÁV-START Zrt. és a Stadler Bussnang AG keretmegállapodása szerint két év múlva már az 50%-ban itthon készült KISS nevezetű kétszintes vonatokon utazhatunk az említett szakaszokon, de a járművek a későbbiekben a Budapest–Újszász–Szolnok és a Budapest–Hatvan–Gyöngyös vonalszakaszokon is közlekedhetnek. A nagy befogadóképességű, 600 ülőhelyes (595 fix és 5 darab lehajtható ülésű) emeletes KISS vonatok lesznek az első emeletes motorvonatok Magyarország vasúti közlekedésének történetében. A megegyezés és a MÁV-Start Zrt. közleménye szerint 96 hónapon belül 40 darab nagy kapacitású motorvonatot vásárolnak.
A vonatok WiFi-vel, korszerű utastájékoztató rendszerrel, légkondicionált, tágas utastérrel, mobiltelefonok és laptopok töltésére alkalmas hálózati csatlakozókkal, korszerű kamerarendszerrel, három hagyományos és egy mozgássérült WC-vel rendelkeznek majd. A kerékpáros turisztika megnövekedett utazási igényeihez igazodva tizenkét kerékpár szállítására lesznek alkalmasak, de ezek a férőhelyek bővíthetők. A KISS-ek gyártásakor a legfrissebb biztonsági szabványokat veszik figyelembe, továbbá az ETCS L2 vonatbefolyásoló rendszernek köszönhetően a 160 km/h engedélyezett sebességük ténylegesen kihasználható lesz.
A tervek szerint a hétvégi időszakban az utasok nem csak Budapest elővárosában találkozhatnak az új motorvonatokkal, hanem egyes kiemelt forgalmú távolsági vonatok esetén is: iskolaidőszakban Debrecen és Nyíregyháza térségében, a nyári szezonban pedig a Dél-Balatonnál és a Velencei-tónál.
A Stadler és a Dunakeszi Járműjavító Kft. között 2015-ben aláírt együttműködési megállapodásnak köszönhetően 50%-os magyar hozzáadott értékben készülnek. A Stadler szolnoki üzeme a kocsiszekrények hegesztéséért és a forgóvázak gyártásáért, míg a Dunakeszi Járműjavító a betétkocsik festéséért, összeszerelésért, illetve a már kész járművek üzembe helyezéséért felel majd. A projekt felügyeletét a Stadler emeletes járművekért felelős kompetenciaközpontjaként működő svájci gyár látja el.
Forrás: Index
Kép: 4rail.net