Így jegyzetel(je)tek ti – háromalkalmas műhelyfoglalkozás a jó jegyzetért

Jó jegyzetre márpedig szükség van. De milyen a jó jegyzet? És hogyan érhetjük el? Akik részt vesznek az Alkalmazott Nyelvészeti Diákműhely őszi, egyaránt elméleti és gyakorlati foglalkozásain, biztosan közelebb kerülhetnek a válaszokhoz – bármilyen szakosak legyenek is.

Így egy hónapja benne a félévben, lassan minden hallgató eljuthatott már addig a pontig, hogy legalább egy módszert kiválasztott a jegyzetelésre: füzetet vett minden egyes órára (esetenként többet), vagy spórolás céljából mindkét végéről megkezdte őket (esetenként az igazán spórolók középről is), esetleg mappába gyűjti vagy lefűzi a különálló jegyzetlapokat. Vagy a digitális korszak adta lehetőségekkel élve laptopot, tabletet cipel az órára, és billentyűzeten vagy érintőképernyőn, különféle szövegszerkesztőkben igyekszik követni az órák, feladott szövegek gondolatmenetét. (A kevésbé etikus rögzítési lehetőségektől e helyütt tekintsünk el.) Valamint ezen módszerek mindenféle variációja (esetenként permutációja) előfordulhat, hogy tovább bonyolítsuk az életünket.

Ahogyan a jegyzetelés ideális médiumával, úgy azzal kapcsolatban is megoszlanak a vélemények, hogy milyen is a jó jegyzet. Lehet-e más jegyzetéből tanulni? És vajon lehet-e a sajátunkból?! A félév előrehaladtával egyre sürgetőbbek lesznek (minden félévben) ezek a kérdések. Érdemes elgondolkodnunk azon, hogyan lehetünk tudatosabbak jegyzetelési szokásainkat illetően, hogy többé ne vakarjuk a fejünket hajnali egykor a vizsga előtti éjjelen, hogy mégis mi a fenét gondoltunk, amikor lefirkantottuk három hónappal korábban azt a nyíllal bevezetett macskakaparást.

Ebben lehet segítségünkre Bencze Norbert, az ELTE BTK Nyelvtudományi Doktori Iskola Alkalmazott nyelvészet doktori programjának hallgatója, aki idén ősszel háromalkalmas műhelyfoglalkozást tart Így jegyzetel(je)tek ti címmel. Az előadó már a mesterszakos szakdolgozatát is a jegyzetelés támogatásának témájában írta, és évek óta foglalkozik a hallgatók jegyzetelési szokásaival, jegyzeteléstechnikával. A műhelysorozatra ellátogatók számba veszik majd a jegyzetelés lehetséges technikáit; megállapíthatják, ők melyik jegyzetelőtípusba tartoznak; megtanulhatják, hogyan lehetnének hatékonyabbak; hogy mire kell ügyelniük digitális jegyzetek készítésekor; és egyáltalán: tudatosíthatják, hogy mit csinálnak, amikor jegyzetelnek. Mindez tehát részben elmélet, és ezzel szorosan összefüggően gyakorlat is: a résztvevők a saját jegyzeteikre éppúgy újfajta értelmező tekintetet vetnek, mint egymáséira, hogy a különböző szokások sokféleségében megtalálják a számukra megfelelő módszert. Mindez segíthet bármely szakos hallgatónak a gondolatainak rendezésében, a rendszerezésben, a hatékony figyelemirányításban (a lényeglátásban), és abban, hogy a gondolatmenetüket képesek legyenek később is előhívható módon rögzíteni.

Természetesen, ahogyan a felhívás is figyelmeztet: „általános recept nem létezik”. Azonban aki kedvet kapott, hogy közelebb kerüljön a saját maga számára legjobb módszerhez, az az alábbi alkalmakon vehet részt:

  • október 17., 17.30;
  • november 14., 17.30;
  • december 5., 17.30.

A foglakozások egymásra épülnek, de külön is látogathatóak. A szervezők minden érdeklődőt szeretettel várnak, azonban előzetes regisztráció szükséges október 17-én délig. Erre vagy az alábbi kérdőíven, vagy az elte.nyelvmentor@gmail.com címen van lehetőség. A helyszínről legkésőbb október 15-ig értesítik az érdeklődőket.

Jó tanulást mindenkinek!