Amikor a tengerből habos kávé lett

Kevéssel több mint ötven évvel ezelőtt történt a Torrey Canyon nevű tankhajó balesete, amikor körülbelül százezer tonna olaj zúdult a tengerbe. Az eset 1967, március 18-án történt, a tankhajó a Polland Rock szirtnek ütközött neki, a délnyugat-angliai Scilly-szigetek közelében, a Cornwall-félsziget csúcsánál. Hatalmas kárt okozott a tengeri élővilágban, több mint 15.000 vízi madár halt meg. A baleset a helyi emberek életében is óriási változást hozott, többek között megélhetési problémákat okozott.

torreycanyon2A Torrey Canyon 1967. február 19-én indult utolsó útjára, majd 1967. március 18-án zátonynak ütközött. A kőolaj, amit szállított pedig az Atlanti-óceánba szivárgott.

Julan May 11 éves volt és éppen a katasztrófa helyszínén nyaralt, elmondása szerint a hullámzó tenger úgy nézett ki,  mint egy gigantikus habos kávé és a jellegzetes, furcsa szagra a mai napig emlékszik.

Aznap estére már nyolc mérföld hosszúságú olajfolt volt a tengeren (másnapra húsz mérföldes lett) és az elkövetkezendő pár napban egyre nagyobb lett.

Akkoriban úgy vélték, hogy az idegenforgalom szempontjából fontosabbak a tiszta strandok és tengerpartok, mint az élővilág kis mértékű károsodása. Ezért a britek megpróbálták eltakarítani a tengerbe szivárgott olajat, de az erős vegyszerek csak még további károkat okoztak. Két millió gallon BP 1002 elevezésű kémiai anyagot permeteztek a vizekre, aminek el kellett volna oszlatni, és lebontani az olajat. A vegyszer viszont hatalmas mértékben károsította a tenger élővilágát, többek között moszatokat, madarakat és más vízi élőlényeket pusztított el.

bombed-136396881869302601Emellett a brit kormány elrendelte, hogy égessék el a maradék olajat a tenger felszínéről: két nap alatt 62.000 fontnyi robbanóanyagot, illetve 5200 galon benzint dobtak le a területre. A kiszivárgott olaj egy része valóban elégett, de végül azért, hogy minimálisra csökkentsék a tengerbe ömlő olaj mennyiségét, a Brit Királyi Légierő elkezdte bombázni a roncsot. Hét nap után a Torry Canyon elsüllyedt.

A francia intézkedések ennél környezetkímélőbbek voltak: hagyták, hogy az olaj a partra, a sziklás strandokra folyjék, így nem károsította annyira az élővilágot. Észak Franciaországban fekete dagály névre keresztelték az érintett partszakaszt.

Professor Martin Attrill, a plymouthi (Anglia) Tengeri Intézet igazgatója szerint akkoriban a tengereket használták elsődleges szemétlerakóként (azóta ez a gondolkodásmód rengeteget változott).  Úgy vélték a természet képes kezelni az idegen anyagokat, és a fő probléma inkább az volt, hogy hogyan lehetne megmenteni a hajót. A másik központi kérdés az volt, hogy az idegenforgalom drámai mértékben visszaesett: az emberek nem szívesen mennek olyan helyre nyaralni, ahol olaj van a tengerben. Attrill szerint ma már tudatában vagyunk annak, hogy mennyire fontosak, és mennyi előnye van a tiszta tengereknek.

A Marine Biological Association (MBA) jelentése alapján, többféle tengeri organizmus halálát idézte elő a baleset. Bizonyos fajok populációjának regenerálódása évtizedekbe telhet. Csak évekkel később kezdték tudatosan helyreállítani a terültet. Mikroorganizmusokat telepítettek a baleset helyszínére,  annak reményében,  hogy az olajat vízzé és szén-dioxiddá alakítják, a terv azonban csak részben volt sikeres.

David Bellamy környezetvédelmi tanácsadó szerint a Torrey Canyon katasztrófája mérföldkő volt: segített ráeszmélni a természetes élővilág veszteségeinek fontosságára. Emellett nyilvánvaló, hogy a természet sokkal rugalmasabb, mint azt gondolnánk, mert a tengeri növény és állatvilág előbb utóbb helyre fog állni a területen. Napjainkra szigorúbb biztonsági intézkedést vezettek be, jobban védik a Torry Canyonhoz hasonló hajókat (például dupla falú tartállyal).

Egy későbbi vizsgálatból kiderült, hogy valószínűleg a kapitány volt felelős a történtekért, mert le akarta vágni az utat a walesi Milford Haven felé hajózva. Ugyanakkor más feltételezések szerint egy halászflottát akartak elkerülni, amikor elvesztették az irányítást és a hajó zátonynak ütközött.

Az tankhajó amerikai tulajdonosai kártérítést fizettek a brit kormánynak. Az elsüllyedt tankhajó pedig azóta is a tenger mélyén pihen.

Forrás:

Adam Vaughan, Torrey Canyon disaster – the UK’s worst-ever oil spill 50 years on, 2017.03.18., The Guardian
Bethan Bell & Mario Cacciottolo, Torrey Canyon oil spill: The day the sea turned black, 2017.03.17., BBC.com
David Barnett, Torrey Canyon: How marine life is returning to the Cornish coast 50 years after one of world’s worst oil spills, 2017.03.17., Independent
Varga Miklós, Tankerbalesetek a tengereken, publikon.hu
Olajtanker szerencsétlenségek, 2009.06.08., National Geographic Magyarország

Kép: artblart.comtorreycanyon67.wordpress.comhelstonhistory.co.ukhome.bt.com

[sam id="10" name="mnb2" codes="false"]