A dobozon feltüntetett 100%-os gyümölcstartalom, tartósítószer nélküli, nem koncentrátumból való készítés nem mindig az igazság.
A „nem koncentrátumból” címkét a Pepsi narancslégyártója, a Tropicana találta ki a ’80-as években. Ez a kifejezés frissességet, természetességet sugárzott a fogyasztóknak, a gyártó a pasztörizált narancslét hiába drágábban adta, mint a hagyományosat, mégis több kelt el belőle. Hamarosan a többi cég is példát vett a Tropicana marketinghúzásáról.
A narancslé narancsból készül. A gyümölcsöt leszüretelik, kifacsarják, tartályokban tárolják, majd dobozokba és üvegekbe adagolják, hogy a gyártó kereskedelmi forgalomba tudja hozni. Csakhogy a narancsra hiába van kereslet, nem terem egész évben. Ezért fejlesztették ki az oxidáció technikáját, a tartályokban tárolt narancsléből kiveszik az oxigént, így akár egy évig is megromlás nélkül eltárolható a készítmény. Viszont az oxidáció a narancs ízt adó vegyületeket is eltünteti a gyümölcsléből, így azt az ízspecialista laboratóriumok flavor pack-jával (ízcsomag) fűszerezik, hogy a készítmény újra finom ízt kapjon. Minden gyártónak másféle flavor pack-ja van, ez a magyarázat a más-más márkanevek alatt futó gyümölcslevek különböző ízére.
A dobozon mindez azért nincs feltüntetve, mert a gyártók az ízcsomagok vegyületeit is narancsból állítják elő, többnyire a facsarás után visszamaradt melléktermékeket használnak fel. A 100% gyümölcstartalom felirat tehát lényegében nem hazudik, csak nem szól a készítés módjáról. Az amerikai boltokban kapható „no flavor packets” feliratú narancslék egészségesebbek, ugyanis oxidáció nélkül, fagyasztással készülnek.
Forrás: Index, Tudatosvásárló
Kép: divany.hu