Köztudott, hogy társadalmi és környezeti tényezők is befolyásolják az iskolai teljesítményt, ám egy kutatócsoport eredményei arra utalnak, hogy biológiai tényezők is közrejátszanak abban, ki milyen jól teljesít az iskolában? Ezt a feltevést nagy léptékű genetikai elemzésekkel próbálják bizonyítani. A kutatók csaknem 294 ezer, főként európai származású, a világ sokféle táján élő, sok korcsoportot képviselő ember genetikai mintáját elemezték.
Egy nagy létszámú nemzetközi kutatás az iskolai teljesítménnyel összefüggő 74 területet azonosított az emberi genomban – írja a Nature című tudományos lap legfrissebb száma. A Dél-Karolinai Egyetem munkatársa, Daniel J. Benjamin vezette kutatócsoport azonosította az emberi kromoszómáknak azt a 74 különálló helyét, melyek az oktatásban töltött évek magasabb számával hozhatók kapcsolatba. Ezek a helyek összefüggnek más területekkel: a jó gondolkodási képességekkel és a koponya belső térfogatával, az érzelmi stabilitással és az Alzheimer-kór alacsony kockázatával.
A csaknem 294 ezer fő bevonásával zajló kísérlet eredményeinek elemzése után a kutatócsoport a brit BioBank több mint 111 ezer embertől származó mintáján megismételte a vizsgálatot. Egy korábbi kutatás azt mutatta ki, hogy a genetikai tényezők az iskolai teljesítmény nagyjából 20 százalékával hozhatók kapcsolatba. A jelen tanulmányban 74 úgynevezett SNP-t (Single Nucleotide Polymorphism), vagyis egyedi nukleotid-poliformizmust, DNS-variációt azonosítottak, ezeknek külön-külön igen kicsi a hatása az iskolai teljesítményre.
A kutatócsoport úgy véli, az iskolai teljesítmény összetett jelenség, a molekuláris genetikának még sok egyéb tényezőjét kell feltárni, kutatásuk egyelőre az út kezdete, a jövőben más genetikai és környezeti tényezőket és ezek kölcsönhatását is tanulmányozni kell.
forrás: librarius.hu
kép: pixabay.com