Az egészséges táplálkozás kisábécéje

Nem kell feltétlenül önsanyargató fogyókúrákba csapni, ha nincs nagy baj. Elég csak egy egészséges étkezési rendet követni. Ábécérendbe tettem az egészséges táplálkozáshoz kapcsolható szavakat; van itt weboldal, sport, adalékanyag, élelmiszer, fogalom, minden, ami kell.

a, mint alkalom: Teremtsd meg az alkalmat az evéshez. Nem kell rögtön a gyertyafényre, a rózsaszirmokra és a hangulatzenére gondolni, csak arra az 5×20 percre (vagy legalább háromszor húszra) a napodból, amit étkezésre szánsz. Ülj le, csomagold ki az ebédedet és láss neki.

á, mint álom: Vagyis rossz álom, rémálom. Igen, a szüleidnek igaza volt, amikor kisebb korodban azért nem engedtek sokat enni lefekvés előtt, mert nem fogsz tőle aludni. A gyomrodnak szüksége van 3-4 órára bizonyos falatok megemésztéséhez, így ha ágybavándorlás előtt fél órával még megeszed a csirkés szendvicset, ne csodálkozz, ha csak forgolódsz és szörnyekkel álmodsz.

b, mint bőr: Az egészségtelen táplálkozás nem biztos, hogy elhízáshoz vezet, ha nem vagy rá hajlamos, viszont a bőrödön megmutatkoznak a jelei. A bőr hihetetlenül jó indikátor: zsírosodik, szárad, foltosodik, elszürkül, pattanásosodik. Ezeket ne hagyd figyelmen kívül, hiszen többek között így jelez a szervezeted, ha valami nincs rendben.

c, mint cleaneating.hu: Egy iszonyatosan jó honlap, aminek már a neve is elárulja majdnem minden titkát. Receptek, cikkek, tanácsok az egészséges életmódhoz, tehát minden.

chocolatecs, mint csokoládé: Igen, az egészséges táplálkozás kisábécéjébe tényleg beleraktam a csokoládét. Hogy miért? Mert kell! Nem heti több táblányival és pont akkor, amikor unatkozol, vagy épp szembe jön a boltban, hanem naponta egy kocka – lehetőleg minél több százalék kakaótartalommal. Hasonlóan a vörösborhoz és a csípős ételekhez, kis mennyiségben a csokoládé is jótékony hatású.
csípős:  Fogyasszunk csípős ételeket, de csak kis mennyiségben. A paprika csípősségét okozó kapszaicin nem csak fájdalomcsillapításra alkalmas, hanem még a szervezet zsírégetését is elősegítheti. A hab a tortán pedig: a chili enyhe hangulatjavító hatással is bír.

d, mint diéta: Nem csak fogyókúrát jelent, vonatkozik orvosok által előírt étkezési rendre is. Egyes betegségek, bizonyos hozzávalókra való érzékenységek (glutén, laktóz, stb.), allergiák megkövetelik a speciális étrendet. Egy egészségügyi diéta összeállításakor fordulj szakemberhez, ne bízz saját képességeidben, ha nem vagy jártas a területen.

e, mint E-számok: Az Európai Unió által nyilvántartott élelmiszer adalékanyagok számokkal való jelölései, melyek az összes tagállamra, sőt világszerte érvényesek. Ha kíváncsiak vagytok, mit takarnak a számok, klikkeljetek.

é, mint édesítőszer: Ha kerülni szeretnéd a cukrot, viszont a teát nem bírod meginni nélküle, akkor sem a méz, hanem inkább az édesítőszer javasolt.

f, mint fehérliszt: A fogyókúrázók mumusa. Napjainkban annyi féle lisztből készült pékáru kapható, hogy könnyen ki lehet kerülni a fehérlisztet. A leginkább ajánlottak a tönkölylisztből készült termékek. Több pékségben lehet már kapni teljes kiőrlésű, illetve tönkölylisztből készült finomságokat is, nem csak a klasszikus kenyér-zsemle-kifli tirót.

g, mint ginzeng: A legsokoldalúbb gyógynövény, melyet leginkább memóriajavító hatása miatt használnak, hiszen serkenti az agytevékenységet, javítja a szellemi és fizikai teljesítőképességet. Emellett stressz oldó hatású, késlelteti a fáradságérzetet, növeli a munkaképességet. Remek csodaszer vizsgaidőszakra!
grapefruit: Magas keserűanyag-tartalma miatt ez a lédús citrusféle étvágycsökkentő hatású. Továbbá a szervezet savháztartását is harmonizálja, segíti az emésztést és az anyagcserét. Ha gyümölcslé formájában szeretnéd fogyasztani, válassz minél magasabb gyümölcstartalmú levet, vagy facsarj saját magadnak otthon.

gy, mint gyümölcs: Naponta fogyassz gyümölcsöt (és zöldséget is)! Természetes vitaminforrás, ráadásul finom is. Inkább délelőtt vagy délután egyél gyümölcsöt, ha pedig reggel eszed, fogyassz mellé zabkekszet, vagy keverd bele natúr joghurtba egy kis kukoricapehellyel.fruits

h, mint hízás: Ha több a bevitt kalória, mint amennyi szükséges, akkor többletsúly alakulhat ki. Betegségek következtében, bizonyos kezelések alatt, gyógyszerek szedésekor is elindulhat ez a folyamat. A plusz kilóktól legegyszerűbben diétával és rendszeres mozgással lehet megszabadulni.

i, mint idegesség: Ennek következtében alakul ki a stresszevés, ami iszonyatosan egészségtelen. Ha valami miatt izgulunk, aggódunk, akkor könnyen rendszertelenné válhat az étkezésünk, illetve azt sem gondoljuk át, hogy milyen táplálékot veszünk magunkhoz. A stresszevők úgy érzik, az étel megnyugtatja őket, így hajlamosak bármit bármikor magukba tömni. Ha egy vizsga után megnyugtatnád magad egy sütivel/csokival/turmixszal, akkor még nem vagy stresszevő. Viszont ha rendszeresen tapasztalsz ilyet, akkor azt komolyan kell venni.

í, mint íz: Az ízes ételeket szeretjük fogyasztani. Ezért is léteznek a különböző ételízesítők, amik többnyire nem természetes eljárással készülnek. Ha szeretünk fűszerezni, akkor otthon termesszünk fűszernövényeket. Ezek kisebb cserepekben is elférnek, és csak le kell belőlük csippenteni, mielőtt nekilátunk az ebédnek.

j, mint junkfood: Egészségtelen, kétes eredetű, mégis finom. A gyorskajákra gyakran ráhúzzák a junkfood jelzőt, mégpedig tévesen. Azért mert gyorsan kész van, nem biztos, hogy szemét. Valóban nem tudhatjuk biztosan, hogy a kajáldákban honnan van a hús/saláta miből készül a szósz, viszont ne feltételezzünk egyből rosszat. Ha mégis biztosra akarunk menni, akkor készítsük el otthon a hamburgert/pizzát/gyrost. Számos recept található az interneten, olyanok is, amelyek a buci/tészta/pita elkészítését is tartalmazzák.

k, mint kalória: Lehet számolni, de minek? Ha valaki csak így tudja tartani a diétáját, akkor számolja csak, viszont fontos ügyelni arra is, hogy miből áll az a bizonyos 1200/1500 kalória.
konyhatechnika:
Az egészséges táplálkozás során az alapanyagok mellett a konyhatechnika is nagy szerepet játszik. Leginkább javasolt elkészítési mód a párolás, hiszen akkor saját levében fő az étel, hozzáadott anyagok nélkül. Lehet párolni továbbá borban, vízben, tejszínben is; amit a recept megkövetel.

l, mint lassú étkezés: Erősen összefügg az alkalommal. Legyen arra idő, hogy lassan megedd az ételt, hiszen így az agyadba is jó időben jut el a telítettségérzet és kevesebbet fogyasztasz. Ha sietsz az evéssel, több étel jut be a szervezetedbe, mielőtt az agyad is érzékelné, hogy tele vagy.

ly, mint lyukas gyomor: Ne az legyen a cél, hogy minél tovább kihúzd üres gyomorral, mert ha az éhezés után végre ételhez jutsz, sokkal többet fog kívánni a szervezeted, mint amennyi eredetileg kéne neki. Ha pedig lyukas gyomorral indulsz el bevásárolni, ne csodálkozz, ha az eredetileg összeírt bevásárló lista kétszeresét pakolod a kosaradba, hiszen éhesen több mindent kívánunk meg.

m, mint ma: Ez legyen az a nap, amikor átállsz az egészséges étkezésre. Ne a holnap, és ne is a jövő hét csütörtök, hanem a MA (csupa nagybetűvel).

grandman, mint nagymama: A személy, akinek mindig olyan kis vékony vagy, aki ha egy pillanatra nem figyelsz, már harmadszorra szedett a levesből. A nagymama finomat főz, a sütije mennyei és mindig van még egy kis finomság nála elrejtve. Nem, nem mondunk neki nemet, és büszkén érezzük úgy, hogy nem hazasétálunk tőle, hanem hazagurulunk.

ny, mint nyár: Az az időszak, amikor megpihensz, kikapcsolódsz, jól lebarnulsz és felszaladnak a plusz kilók. Ha nincs már suli és nem dolgozol nyáron, akkor nincs rendszer az életedben, így az étkezésedet is nehezebb szabályozni. Napozás közben limonádé+nasi, strandkaják, hajnalban buli után egy kis gyros és annyi a januártól előkészített bikinibodynak.

o, mint orvos: Hozzá kell fordulni, ha változtatni szeretnél az étkezéseden, de nem tudod, hogyan fogj bele. Ha van ismerősöd, aki ehhez ért, akkor elég az ő tanácsa is, viszont biztosabb egy dietetikushoz fordulni, főleg, ha valami rendellenességet is tapasztalsz a saját étkezésedben.

ó, mint óra: A legjobb kezdés a rendszeresség beiktatására az, ha nézed az órádat. Pl.: 7 óra: reggeli, 10 óra: tízórai, 12 óra: ebéd, 15 óra: uzsonna, 18 óra: vacsora. Ez alapján beáll a szervezeted a rendszeres étkezésre és utána már nem kell az órádat nézegetned.

ö, mint öntet: Persze, finomabb vele a saláta, de egészségtelenebb is. Sok bennük a cukor és általában nem természetesek.

ő, mint Ő: Mármint az a jó nagy. Vagyis a Nagy Ő. Akinek tetszeni szeretnénk, akinek az arca előttünk lebeg, amikor az egyperces plankből még csak 20mp telt el, akinek a dicsérő szavaira/elismerő tekintetére várunk. De ne miatta formáld át magad, hanem saját magad miatt!

p, mint paradicsom: Kifejezetten könnyű ételnek számít, hiszen 95%-a víz. Saláták közül is a paradicsomsaláta a leginkább ajánlott.

q, mint quoits: Egy hagyományos célbadobós sport, amiben karikákat kell egy földön álló botra dobni. Az nyer, aki közelebb van a bothoz. Remek karedzés és a célzóképességet is javítja. (Szívem szerint ide a quidditch-t írtam volna, de még nincsenek repülő seprűk.)

r, mint reggeli: A nap legfontosabb étkezése, beindítja a szervezetedet. Legyen tápláló, hogy energiát adjon a napkezdéshez. Tehát röviden és tömören: ne hagyd ki!

s, mint superfoodok: Tápanyagban, vitaminokban dús élelmiszerek, melyek tele vannak ásványi anyagokkal, élelmi rosttal és antioxidánsokkal. Ezek különösen jó hatást gyakorolnak a az egészségre és a kellemes közérzetre. És hogy mik számítanak superfoodnak? Hát ezek.

sz, mint szervezet: A saját szervezeted tudja, mire van szüksége. A tápanyagokkal be kell vinni annyi energiát, amennyit elhasználsz, hiszen így lehet megteremteni az egyensúlyt. Fontos, hogy milyen tápanyagokat juttatsz be és az is, hogy mennyit. Ha pedig valami nincs rendben, hidd el, jelezni fog a szervezeted.

t, mint testmozgás: Az egészséges táplálkozással karöltve jár a testmozgás, ha egy egészséges életmód élése a cél. Illetve, ha fogyni szeretnél, fontos, hogy ne csak az étkezésre figyelj, hiszen ha lefogsz, megereszkedik a bőr, de ha edzel, akkor feszesedsz is!

ty, mint tyúkhúsleves: Fontos az előétel, és ha választani kell, akkor legyen ez egy leves. Eltelít és valójában majdnem csak víz az egész. A tyúkhúsleves pedig kitűnő választás, akár egy teljes ebédet kitesz: aranysárga leves, zöldségek, főtt krumpli és hús.

u, mint utánzás: Leutánozhatod a kedvenced/példaképed öltözködését, de az étrendjét ne! Mivel minden ember más, így valószínűleg nem lesz jó neked is az az étrend, amit ő követ. Illetve nem is biztos, hogy pont úgy étkezik, ahogy egy weboldalon olvastad.

ú, mint újdonság: Csak úgy özönlenek az újabbnál újabb csodadiéták, pirulák, amiktől bombaformába lendülsz és 2 hét alatt ledobod a felesleget. Mivel minden csoda csak három napig tart, így ezeket az áttöréseket nem kéne elhinni. Persze, van, ami beválhat, de inkább ragaszkodj a szimpla, sanyargatásmentes, egészséges étrendhez.

ü, mint üresjárat: Két étkezés között el kell telnie bizonyos időnek, hogy a szervezet ismét igényleje a ételt. 3-4 óra kell a táplálékok megemésztéséhez, így bírd ki, hogy nincs nasi két étkezés között.spacefood

ű, mint űrkaják: Az űrkajákat előállítók számára alapszabály, hogy tartós, nem penészedő élelmiszereket küldjenek fel, lehetőleg praktikus csomagolásban (pl.: dupla válaszfalú csomagolás az üdítőknek, nehogy idő előtt megszökjenek).  A NASA élelmiszerrendszerekkel foglalkozó laboratóriumában pedig próbálják egyre ízletesebbé, egészségesebbé és változatosabbá tenni az űrkajákat. Örüljünk, hogy a mi egyszerű, földi étkezésünk nem ennyire körülményes.

v, mint változatosság: Az egészséges táplálkozás egyik legfontosabb eleme a változatosság. Az egyhangú diétás előírás inkább tűnik büntetésnek, és így nehezebb élvezni a finom falatokat, illetve hosszú távon sem könnyű követni egy olyan étrendet, amit ununk.
vitaminok: Az őszi és téli hónapokban kevesebb természetes vitaminforráshoz jutunk hozzá, ilyenkor szedhetjük tablettás formában is. Viszont ne essünk túlzásba vele, mert könnyen hozzászokik a szervezet. Tartsunk kéthetes C-vitamin kúrákat, majd hagyjunk egy kis szünetet. HA pedig tehetjük, természetes formában (gyümölcsökből, zöldségekből, a Naptól, stb.) juttassuk be szervezetünkbe a vitaminokat.

w, mint waldorf saláta: Alma, zeller, dióbél, csipet só, őrölt bors, citromlé, majonéz, ízlés szerint csirke vagy pulyka hús. Igaz, hogy a dióban sok a zsír és a majonéz sem a legjobb választás, de mégis abszolút jótékony és még finom is!

x, mint xilitol: Édesítőszer, mely kinyerhető bizonyos gyümölcsökből, viszont a gazdaságosabb, ipari méretű gyártás xilózból történik. Ezt leggyakrabban nyírfából vagy kukoricaszárból nyerik ki.

y, mint youtube.com: A legismertebb videómegosztó oldalon nem csak klippeket, dalszövegeket, beauty vlogokat, edzéseket nézhettek meg, hanem receptes/főzős vlogokat is találtok. Ha már ránk szakadt az internet, használjuk ki!

z, mint zöldségek: A gyümölcsökhöz hasonlóan a zöldségeket is ajánlott naponta fogyasztani. Több fajta létezni, biztos megtalálod közte a kedvencedet. Legjobb elkészítési mód a párolás, remek köret lesz így belőlük.

zs, mint zsázsa: Akár mindennapi használatra is javasolt gyógynövény: szabályozza a vércukor szintet, vízhajtó és méregtelenítő hatású, illetve serkenti az emésztést. Magas krómtartalma miatt nagyban befolyásolja jóllakottságérzetünket. Ráadásul a benne levő sok C-vitamin jót tesz a szervezetnek.

képek: pixabay.com, flickr.com