Tudományos Felolvasóest, avagy nyelvjáráskutatás és lájk-típusok

2012. november 8-án a TÓK-on Tudományos Felolvasóülést rendeztek, ahol négy kutató ismertette tudományos munkáját. Hiába voltak azonban különlegesek az előadások, a legtöbb lájkot a Facebook kapta.

Az elsőre talán kiscsoportos szemináriumhoz hasonlító felolvasóülésen nem csupán a témák változtak, hanem a hallgatóság száma is. A családias előadást Márkus Éva, főiskolai docens, egyben az Idegennyelvi és Irodalmi tanszék vezetője kezdte egy közel háromnegyed órás beszámolóval „Az etnikai kulturális identitásfejlődés európai távlatai: Német nyelvjárás a Börzsönyben” címmel. A TÁMOP által támogatott kutatás egy egyedi, mára már kiveszőben lévő nyelvjárást mutat be az egykor németajkúak lakta Nagybörzsönyben. A beszámolóban szó esett több, szakmai berkekben neves segítőről, érdekes történelmi és néprajzi momentumokról, illetve a 2009-ben kezdődött kutatómunka nehézségeiről is.

Másodikként Lénárd András adjunktus a digitális tananyagok didaktikai szempontú minősítésének új útját ismertette meg a néhány fővel gyarapodott közönséggel. Ebben a félig-meddig lezárult kutatásban sorra vett számos jól ismert digitális tananyagnak nevezett oldalt, és nem meglepő módon kiderítette, hogy ezek többségének köze sincs az említett kategóriához. Ám hiába jelenik meg egyre több „újdonság” (a magyar piacon is), ez nem jelenti azt, hogy az anyagok egyre jobbak lesznek…

Ahogy telt az idő, úgy szivárogtak be az érdeklődők a felolvasóülésre. A harmadik előadó, Lehmann Miklós „Big Like! A Facebook-hatás” című előadásán már alig maradt szabad hely. Talán a téma újszerűsége, talán az előadó humora miatt, de a prezentáció utáni kérdéseket az ülés moderátorának erőteljesen szűrnie kellett, hiszen ha minden kérdező szót kapott volna, még most is zajlana a FB-os kérdezz-felelek. Ízelítőül egy példa a sok közül: Vajon hányféle lájk-típust különböztetünk meg?

Utolsóként Vitályos Gábor Áron, a Természettudományi Tanszék tanársegéde számolt be a magyar gyermekek és fiatalok fizikai aktivitásának és pszicho-szomatikus státuszának alakulásáról. Ennek végső következtetése egyértelműen az, hogy a mai kiskorúak mozgásszegény életmódja káros hatású, mely nem csupán kilókban mérhető, hanem számos lelki tünetet is okoz. Ráadásul a szülői példamutatás itt is elengedhetetlen (volna). Bár az előadás igazán népszerű témát fedett le, a hallgatóságnak csupán egy töredéke várta meg a kutatási adatok alakulását, a többiek valószínűleg siettek haza, hogy a Facebookon megoszthassák és gyakorolhassák a lájkolásról szerzett legújabb ismereteiket…

…a feltett kérdésre pedig a válasz: 10 (lojalitás-lájk, kölcsönösség-lájk, tudatosság-lájk, ön-lájk, nyerő-lájk, muszáj-lájk, kapcsolat-lájk, jótékonyság-lájk, felkérés-lájk, közösség-lájk).

Kép forrása: facebookadvanced.com