Tour de Hongrie: újra magyar győzelem

15 év után újra hazai siker a Tour de Hongrie-n. Valter Attila a CCC World Team kerékpárosa a Kékestetőn nem talált magának ellenfelet és behúzta a sárga trikót!

Sokan nem gondolnák, de a magyar körversenyt már az 1920-as években elkezdték megrendezni. Először 1925-ben rajtolt el a mezőny, nem elírás, hajnali négy órakor indult a futam. A 95 évvel ezelőtti táv 510 kilométer volt és a győztes Jerzsabek Károly 22 óra 10 perc alatt teljesítette a távot összesen két nap alatt. Az útvonal a Budapest-Szombathely-Győr-Budapest vonalat követte és a verseny a “magyar Tour de France” nevet kapta.

tdh 1925

Az első verseny után a trend folytatódott egészen a második világháborúig, csak néhány alkalommal maradt el a Tour de Hongrie. 1929 egy fontosabb évszám, ekkor indultak az első külföldi versenyzők. Ebben az évben lett nemzetközi a verseny a német és osztrák bringásoknak köszönhetően. Az 1940-es években már problémásabb volt a rendezés, mert az útvonal arra ment, ahol épp nem voltak háborús megmozdulások, viszont ezekben az években a Tour de Hongrie érintette még Észak-Erdély területét. Erre azóta sem volt példa. A ’60-as évekig még nagyjából állandó volt a verseny megrendezése, de már akkor akadozott a folyamat. Ezek után mintegy 26 évnyi kihagyás következett.

Végül 1993-ban tért vissza a magyar körverseny, olyan támogatókkal mint a Coca-Cola. Az újraindult magyar körversenyt egy német kerékpáros nyerte meg. Ezekben az években már nem volt jellemző a magyar siker. A legutolsó magyar győzelem 2005-ben volt, Lengyel Tamás szerezte meg az összetett győzelmet és a sárga trikót.  Viszont a Tour de Hongrie egyre nívósabb verseny lett az évek során, és így érkeztünk meg az idei évhez.

Mint ahogy nagyon sok más sporteseményt, a koronavírus a magyar országúti körversenyt is veszélyeztette. Szerencsére sikerült megrendezni, ha nem is az eredeti időpontban, de augusztus 28-án elrajtolt a mezőny. A Tour de Hongrie történetének legerősebb mezőnye állt rajthoz. Öt darab World Team is részt vett a versenyen.   Köztük a CCC, a Mitchelton-Scott, a Trek, a Jumbo-Visma és az Israel Start-Up Nation. Rajtuk kívül még 15 másik csapat is ringbe szállt. A versenyzők 4 darab színes és egyéni trikóért harcoltak. Az összetettben élen álló viselheti a sárga trikót, a  zöld trikó a legjobb sprinteré, a piros a legjobb hegyi menőé, a fehér pedig a legjobb magyar versenyzőnek jár.

Az idén öt napos verseny Esztergomból indult, a második napon Debrecen és Hajdúszoboszló között tekertek, a harmadik etap Nyíregyházán ért véget, a negyedik napon Sárospatak és Kazincbarcika volt a két végpont, majd az utolsó napon jött a királyszakasz, a Kékes-tetői befutóval. Attól függetlenül, hogy a magyar körversennyel egy időben rendeznek meg egy bizonyos Tour de France-t is nemzetközi szinten is figyelemmel kísérték a hazai versenyt. Szerencsére és nagy örömünkre 15 év után, szerda délután újra magyar győzelmet ünnepelhettünk, hiszen Valter Attila a CCC versenyzője egy óriási hajrával, 700 méterrel a vége előtt mindenkit otthagyott a Kékesen, és ezzel magabiztosan bezsebelte az összetett győzelmet. De nemcsak a sárga trikó lett végül az övé, hanem a piros és fehér trikók is hozzá kerültek. Ez nagyon nagy siker mind neki, mind pedig a magyar kerékpársportnak.

IMG_4911

Ha minden jól megy, jövőre még nagyobb esemény lehet a Tour de Hongrie, és egyre inkább kezd betörni a nagy nemzetközi országúti versenyek közé. Az csak a ráadás, hogy már jegyzett hazai versenyzők is vannak, akiknek egy magyar körverseny mindig presztízskérdés lesz.

 

[sam id="10" name="mnb2" codes="false"]