Ki győzi le idén a Mercedest?

Igazán izgalmas és mozgalmasan telt az elmúlt két hét a Forma–1-ben. A barcelonai tesztek számos izgalmat és meglepetést tartogattak. Kezdve rögtön azzal, hogy a Mercedes milyen trükkös megoldással állt elő, és trükközve szerezhet előnyt azzal, hogy Lewis Hamilton mozgatja a kormányt előre-hátra, ezzel állítva az első kerekek állásának a szögén.

A dolog nem tetszik a többi csapatnak, ennek ellenére a FIA idén nem, csak jövőre tiltja be a trükközést. A Racing Point teljesen lemásolta a tavalyi Mercedest, és ezzel a sor élére ugrott a középcsapatok versenyében, sőt nincs kizárva, hogy megelőzi a Ferrarit is. Ha már az olasz csapat: az FIA titkos megállapodást kötött a maranelóiakkal, így tulajdonképpen „elnézték” nekik, amit tavaly a motorral csináltak, a tájékozatóban ez szerepel:„Az FIA bejelenti, hogy miután lefolytatta a technikai vizsgálatot, amely a Scuderia Ferrari F1-es erőforrását elemezte, kötött egy megállapodást a csapattal. Ennek részletei a felek között maradnak. Az FIA és a Scuderia Ferrari megállapodott néhány technikai állásfoglalásban, ami javítani fogja a Formula–1-es erőforrások vizsgálatát a következő szezonokban.” Izgalmakban nem volt tehát hiány, ahogyan botrányokban sem. De mit lehet leszűrni a hat napból, ki milyen előjelekkel várhatja a szezonnyitó futamot?

Mindig nehéz megtippelni, hogy ki hogyan zárta a tesztidőszakot, hiszen pusztán az időeredményekből nem lehet következtetést levonni. Számításba kell venni, hogy a versenyző milyen gumikon futotta a körét, milyen beállításokkal ment, milyen versenyszituációt futott. Továbbá figyelembe kell venni, ki hogyan nyilatkozik a kocsiról, mert az is döntő lehet. A Mercedes tavaly nem ment olyan sikeres tesztszezont, de érezni lehetett, hogy valamit titkolnak. Ez be is jött, hiszen az idénynyitó futamon simán vertek mindenkit. A mostani előszezonban nyíltabb kártyákkal játszott a csapat, és megmutatták, mire képesek. Az idei autó gyors, jól vezethető, nem véletlen, hogy Valteri Bottas futotta az abszolút leggyorsabb köridőt. Lewis Hamilton elmondta, hogy kényelmesen, jól érzi magát a kocsiban, sikerült megértenie annak a működését, így magabiztosan várhatja az új évet. A brit abszolút esélyes arra, hogy beállítsa Michael Schumacher rekordját, vagyis megszerezze hetedik világbajnoki címét. Fernando Alonso szerint a Mercedes üzent a többieknek is az újításával, hiába a zsinórban hat megnyert konstruktőri cím, nem kényelmesedtek el, ugyanúgy képesek váratlan húzni.

racefansdotnet-20200226-145227-20-470x313

A Ferrari tavaly egészen zseniálisan ment a szezont megelőzően, ennek ellenére nem tudta felvenni a versenyt a Mercedesszel. A mostani teszt nem sikerült jól, az eredmények alapján a Ferrari nagyjából az ötödik erő. A riválisok úgy látják, hogy az olasz istálló titkol valamit, nem mutatta meg, mire képes, ahogyan tette tavaly a Mercedes. A csapatfőnök Mattia Binotto úgy nyilatkozott, hogy sok gondja van a Ferrarinak. „Úgy gondolom, a riválisaink gyorsabbak. De újra elmondom, ahogyan tavaly, azt gondolom, ez még csak a kezdete egy hosszú szezonnak. Lesz időnk még fejlődni, hiszünk benne, hogy ez sikerülni is fog a hátralévő két hétben.” Nagy kérdés, hogy mire lesz elég az idő az ausztrál szezonnyitó futamig, jelenleg a Ferrari a dobogótól is messze van.

Sebastian Vettel (GER) Ferrari SF1000. 27.02.2020. Formula One Testing, Day Two, Barcelona, Spain. Thursday. - www.xpbimages.com, EMail: requests@xpbimages.com © Copyright: Moy / XPB Images

A Red Bull kifejezetten csendes tesztet zárt. Úgy tűnik, hogy jó vásárt csináltak a Honda motorral, hiszen megbízhatónak tűnt végig. Christian Horner meglehetősen elégedetten nyilatkozott. „Azt gondolom, hogy ez egy igazán pozitív előszezon volt számunkra.” Valószínűnek tűnik, hogy a Red Bull fog a szezon elején versenyezni a Mercedesszel, nagy kérdés, hogy a Max Verstappanre építő osztrák istálló le tudja-e győzni legfőbb riválisát. A barcelonai eredmények alapján úgy tűnik, hogy előrébb járnak, mint tavaly.
A McLaren tavaly több évnyi szenvedés után végre valami értékelhető autót tudott építeni, ennek az lett az eredménye, hogy a csapat a negyedik helyen végzett az összetettben, Carlos Sainz pedig egy harmadik helyett is meg tudott csípni. Az előszezonban mutatottak alapján a McLaren nem lehet túlzottan optimista, csendesen, nyugodtan körözgettek, de úgy tűnik, mintha valamivel gyengébbre sikerült volna az idei autó. Ennek ellenére Carlos Sainz optimistán nyilatkozott: „Boldog vagyok. Egyetértünk abban a csapatnál, mi jó az autóban, és mi nem az. És azokon a területeken dolgozni fogunk, ahol el vagyunk maradva, azt gondolom, ez tiszta ügy.” Lehet aggódni, hiszen a Racing Point Mercedes és a Renault is veszélyes lehet rájuk.

A Renault-nak egyelőre nem sikerült még a nagy visszatérés, a francia csapat tavaly sokat szenvedett, idén már jó lenne valamit mutatni. A francia Ocon megszerzése remek ötlet volt, hiszen egy fiatal, gyors, tehetséges, ráadásul francia versenyzőről is van szó. Daniel Ricciardo futotta a harmadik leggyorsabb kört az utolsó napon. Az ausztrál így nyilatkozott: „Az autó egyensúlyát sokkal jobbnak érzem, megérte a sok fejlesztés a tél folyamán. Az autó hátulja is jobb lett, ami különösen fontos a közepesen gyors kanyarok bevételekor. Nagyobb tempóval tudunk bemenni ezekbe a kanyarokba, amivel szintén tudunk időt nyerni.”
Egy apró változás szemet szúrt, miszerint a Toro Rosso nevet változtatott, az új név pedig az AlphaTauri lett. A Honda motorral futó csapat kisebb előrelépést tett tavalyhoz képest, de az elvárás valami hasonló lehet az új szezonra is, vagyis a stabil, magabiztos középcsapat lét. Ehhez úgy tűnik minden adott, Kvjat és Gasly is megjárta már az anyacsapatot, vagyis a Red Bullt, de egyikük sem járt sikerrel. Így nagyobb teher nélkül körözhetnek, úgy tűnik, ehhez megkapták azt az autót, amivel ott lehetnek a középmezőnyben. A csapatvezető úgy értékelt, hogy korai még bármit is mondani, de érzi, hogy a középmezőny nagyon szűk, ugyanakkor bízik benne, hogy ott lehetnek a sűrűjében.

A legnagyobb meglepetést mindenképpen a Racing Point szolgáltatta, vagyis a Mercedes 2.0, avagy a pink Mercedes. A Racing Point gyakorlatilag megépítette a tavalyi világbajnok Mercedes autóját, tökéletes klónt hoztak létre. Mindenben sikerült lemásolni a tavalyi győztes kocsit, így joggal váltott ki felháborodást. A Racing Point végig nagyon versenyképesnek tűnt, sokan a harmadik erőnek tekintik, de egyelőre messze a középcsapatok előtt járnak. A mexikói Sergio Pérez azt nyilatkozta, hogy soha életében nem vezetett még ilyen jó autót. A technikai vezető, Andrew Green pedig úgy fogalmaz: boldogok vagyunk, hazudnék, ha mást mondanék. A McLaren versenyzője, Carlos Sainz szerint a teljes két hét alatt nagyon gyors volt a Racing Point. Minden szem rájuk fog figyelni, mire lesz képes a pink Mercedes. A potenciál megvan, már csak a két versenyzőn múlik, mit is hoznak ki a kocsiból.
Az Alfa Romeo tavaly egészen jól kezdte a szezont, Kimi Raikonnen gyors volt, sok pontot is hozott a csapatnak, de a szezon közepe, vége felé visszaestek. Az idei teszt egyik nagy meglepetésének számított, hogy Robert Kubica megnyerte az első héten a csütörtöki napot, ennek ellenére a kép persze sokkal vegyesebb, Giovinazzi például a lista végén végzett, ami a leggyorsabb köröket illeti.

Sergio Perez (MEX) Racing Point F1 Team RP19. 28.02.2020. Formula One Testing, Day Three, Barcelona, Spain. Friday. - www.xpbimages.com, EMail: requests@xpbimages.com © Copyright: Moy / XPB Images

Sergio Perez (MEX) Racing Point F1 Team RP19.
28.02.2020. Formula One Testing, Day Three, Barcelona, Spain. Friday.
– www.xpbimages.com, EMail: requests@xpbimages.com © Copyright: Moy / XPB Images

Érthetetlen, hogy a Haas miért hagyta meg a tavaly hibát hibára halmozó párosát. Ez is jól jelzi, hogy sok gond van náluk. Romain Grosjeannak az utolsó dobása az idei év, ha most sem mutat semmit, jövőre biztosan nem lesz már ülése. A Haas megérkezése a Forma–1-be eleinte jól indult, de most már kezdenek kicsit beleszürkülni a mezőnybe, és a tesztek alatt sem volt gyors a kocsi. Magnussen próbált optimista hangot megütni, miszerint ez egy új autó, érthető, hogy másképpen reagál, tanulmányozni kell.
A Williams a tavalyi pocsék szezon után csak előre léphet. Úgy tűnik, ez sikerülni is fog, hiszen több mint egy másodpercet javultak a tavalyi időeredményeikhez képest, ezzel legalább már nem teljesen utolsók. Az optimizmusra lehet ok, sokkal előrébb járnak, mint tavaly ilyenkor. Clair Williams, a csapatfőnök elégedetten beszélt, miszerint jó látni az autó formáját, büszkék rá, és arra is, hogy drámaian megváltoztattak mindent. Csak bízhatunk benne, hogy a patinás istálló elmozdul a szégyenletes utolsó helyről. Egyelőre a jelek biztatóak.

Jövő héten elstartol az idei Forma–1-es szezon, a tesztek alapján sok minden kiderült, sok minden nem, egy erősorrend kialakult, a Mercedes és a Red Bull mindenképpen kiemelkedik, mögöttük a Racing Point és a Ferrari jár, őket követi a középmezőny a Renault-val, a McLarennel.

Képek forrása: racefans.net

[sam id="10" name="mnb2" codes="false"]