Az MTA szerint növelni kell a felvételi keretszámokat

A gazdasági, a jogi, a társadalomtudományi és bölcsész felsőoktatási felvételi keretszámok mielőbbi emelését javasolta a Magyar Tudományos Akadémia.

A gazdasági, a jogi, a társadalomtudományi és bölcsész felsőoktatási felvételi keretszámok mielőbbi emelését javasolta a Magyar Tudományos Akadémia (MTA) gazdaság- és jogtudományok, valamint filozófiai és történettudományok osztálya 2012. február 27-én.

Az MTA két osztálya állásfoglalást küldött Réthelyi Miklós nemzeti erőforrás miniszternek, amelyben „üdvözlik mindazon oktatáspolitikai törekvéseket, amelyek az egyetemi oktatás minőségének javítására, a társadalmi és gazdasági igényekhez való igazítására, illetve a hallgatói költség-hozzájárulás emelésére irányulnak” – olvasható az MTI-hez az MTA titkársága által eljuttatott hétfői közleményben. Az államilag finanszírozott felsőoktatási felvételi helyek szakterületi elosztásáról hozott döntést ugyanakkor nem látják összhangban a felsőoktatási törvényben foglalt általános fejlesztési törekvésekkel, sem Magyarország alapvető érdekeivel – írták. Aggodalommal tekintenek a felsőoktatási keretszámok drasztikus szűkítésére a jogi és gazdasági, valamint jelentős mérséklésére a társadalomtudományi és bölcsészeti területen – tették hozzá.

„Felelősséget érezve a szakmai utánpótlás biztosításáért, a fiatalok pályaválasztási szabadságának megőrzéséért, a hátrányos jövedelmi-vagyoni helyzetben lévő tehetséges diákok esélyeinek növeléséért, javasoljuk, hogy a nevezett szakterületek államilag finanszírozott felvételi keretszámait a legelső adandó alkalommal emeljék meg” – fogalmaztak.

Hoffmann Rózsa oktatási államtitkár január 5-én jelentette be, hogy a kormány elfogadta a 2012-re vonatkozó felsőoktatási felvételi keretszámokat, az intézményekre lebontott adatokat pedig január 20-án hozták nyilvánosságra. A szeptemberben induló tanévben az alapképzésben teljes állami támogatás mellett 27.150-en tanulhatnak, további 15.550 diák részösztöndíjat kaphat. Az egységes osztatlan képzésben a teljes támogatásban részesülők száma 2420, a felsőfokú szakképzésben 3500 lesz. Ez összesen 48.620 olyan diákot jelent majd, aki állami vagy részben állami támogatással tanulhat.