A trap mint zenei műfaj egyre meghatározóbb Magyarországon, de milyen jövő állhat előtte? Mik és kik inspirálnak ma egy fiatal rappert? Mik lehetnek a fejlődés fázisai? Hogyan állt össze a Brokaz, az év egyik legfontosabb magyar trap lemeze? Mi az, amit „csúcsnak” tekinthetünk? Lil Frakkal, az ország egyik legismertebb feltörekvő trap előadójával beszélgettünk többek között ezekről kérdésekről.
A kutya és több, hozzá kapcsolódó fogalom jelenik meg a nevedben, a klipekben és a számokban is. Mennyire volt tudatos a névválasztás, mit jelent számodra ez a metafora?
Már régebben is csináltam hiphop zenéket old schoolabb vonalon, de eljött az érettségi éve, amikor már nem volt idő nagyon koherens szövegeket írni. Pont akkor kezdtem el trap zenéket hallgatni, és gondoltam, csinálok egy trap alteregót, aminek Lil Frakk lett a neve. Ez teljesen poénnak indult. A névválasztáshoz egyszótagú szót kerestem. Volt egy Frakk DVD-m, és ezzel össze is raktam a karaktert a fejemben. Ami a többit illeti, látjuk, hogy a hiphop előadók elég sokszor reflektálnak magukra, az identitás kérdése gyakran megjelenik a szövegekben, ez nálam sem maradhatott ki. Régen ez csak a szóviccek terén és a poén részeként működött, de most már sokkal többet mutatok meg magamból a zenékben.
A rap-szcénán belül a nézettséget, a pesti nagykoncertek és fesztiválkoncertek látogatottságát tekintve a trap egyértelműen betört és magasan szárnyal Magyarországon. Hogy kezdtél el ebben a műfajban rappelni? Hol látod a trapet három-öt év múlva?
Az, hogy egyre népszerűbb, látszik a YouTube-trendingen meg a Spotify-toplistákon is: nagyon sok zenében megtalálható valami, ami a traphez köthető. Nagyot mennek a formulái, és egy ideig biztos, hogy a csúcson marad. Ha magát a trapet idővel esetleg meg is unják az emberek, a hiphop attól még ugyanúgy terjeszkedni fog. A jövőben én is szeretnék majd mással is kísérletezni. De annyi biztos, hogy most még van pár jó éve a trapnek.
Volt konkrétan valaki vagy valami, amiből eleinte inspirálódtál?
Régebben, mikor old school hiphopos fazon voltam, akkor is hallgattam már például Kanye West vagy Tyler, The Creator számait, aztán bejött a nagyon nihilista trap: Smokepurpp, LilPump és társai. Én velük kezdtem el megszeretni ezt a stílust, kihaltam azon, hogy nagyon egyszerűen csináltak valami ennyire jót. Először hangzásban is olyan zenéket készítettem, mint ők, de most már mindenből inspirálódok. Például ugyanúgy felcsapok egy The Notorious B.I.G.-albumot vagy meghallgatom a legújabb BROCKHAMPTON-lemezt. Minden zene inspiratív számomra, kivéve, ami egysíkú. Szövegileg főleg itthonról inspirálódok, mivel olyan tehetséges szövegíróink vannak, mint például Gege, SÉF (Sör és Fű), de az AKPH (Akkezdet Phiai) és Kapitány Máté is elképesztően motivált.
Ha elvonatkoztatunk a traptől egy kicsit, mi volt az első rap szám, amire emlékszel, hogy kívülről tudtad a szövegét?
Szerintem az egy Fluor-dal volt. Általános iskolában azok nagy menőségnek számítottak: ment a Gecigránát, a Picsakészen, a Matek után, a Mr. Hilt és az ilyen old school Fluor-számok. De én még a Like című albumot is szerettem, bevallom a nagyvilág előtt. (nevet) Aztán a Beerseewalktól a Picsát tanultam meg, és azt még a mai napig el tudom mondani.
Volt vagy voltak mentorfigurák, akik segítették a munkádat?
Gegét mindenképp ide sorolnám, őt apámnak is szoktam nevezni, ő meg engem a fiának. Neki nagyon sokat köszönhetek, valóban része volt a felnövésemnek. Emlékszem, hogy mikor például gimibe mentem, őt hallgattam, emellett nagyon sokat tanultam tőle szövegileg, a tavalyi őszi turnéján pedig vendégfellépő voltam. Egyértelműen segített abban, hogy megtaláljam a hangomat. Ő egyben a mentorom és az egyik legjobb barátom. De Kapitány Mátétól is rengeteget tanultam azzal kapcsolatban, hogy hogyan álljak a zenéhez, valamint hogy merjek kísérletezni, illetve ott van D. Koms is, akivel együtt zenélünk.
Az első albumodon már minden számnak ő (D. Koms) volt a producere. Hogy alapult meg a duótok?
Egy gimnáziumba jártunk és a gólyatáborban ő volt a patrónusom, de elballagott, én meg vagy két-három évig még oda jártam. Aztán egy elektronikus bulin találkoztunk újra. Mondta, hogy producerkedik, én mondtam, hogy rappelek, és arra jutottunk, hogy megpróbálhatnánk együtt. Az első dalt a TRAP HUNGARY MIXTAPE 2-re csináltuk, az Asszondja szám volt az első kollaborációnk. Azóta megállíthatatlan a barátság.
Több emberrel feateltél már, pl. Kapitány Mátéval, Gegével, Krúbival, és egy rapcsapatnak (Holdudvar) is a tagja vagy. Van-e olyan, akár kezdő, akár már régóta a szakmában lévő rapper, akivel szívesen dolgoznál együtt?
Vannak ilyenek, például nagyon szeretnék Mikee Mykanick-kel egy közös számot készíteni, Lenszkijjel is jó lenne featelni. És van ezen kívül egy nagyon nagy álmom, ami egy „dreams came true”-pillanat lenne, ha megtörténne: szeretnék a Slow Village-dzsel valami közöset csinálni. De vannak visszatérő emberek is, akikkel szívesen dolgoznék, például Kapitány Mátéval vagy Ress-sel, sőt Dzsudlóval nemsokára jön is ki egy új featem. Nagyon szeretek featelni, mert hihetetlenül izgalmas, mindegyik kollaboráció más hangulatú.
Emlékszem, amikor kb. három éve még az Under pincéjében ugráltunk a koncertedre. Most Bánkon alig tudtam előretolakodni a közönségben, a parkos koncerten pedig még többen voltak. Volt-e, és ha igen, mi volt az első nagy „hűha, megcsináltam”-pillanatod?
Nem volt még ilyen pillanatom, nem akarok soha megelégedni magammal, vagy azt mondani, hogy ez a csúcs, de közben nagyon örülök ezeknek a sikereknek. Boldoggá tesz, hogy együtt tudjuk ezt az egészet csinálni, és hogy az emberek szeretik a zenénket. Viszont azt gondolom, hogy mindig lehet és kell valami újat hozzátenni. Az lenne egy ilyen pillanat, ez óriási álmom, hogy egy nagy felfújható úszómatracra ráugorjak, a közönségen szörföljek, és közben nyomjam a rapet. Ha ez megtörténne, úgy érezném, hogy megcsináltam.
Már az első pár számod is okosan felépített volt, de az albumon lévőek sokkal összeszedettebbek, rendkívül reflektívek. Mennyire volt előre eltervezett, tudatos az albumkoncepciótok?
Pont tegnap beszéltük Kapitány Mátéval, hogy nem tudnánk koncepciós lemezt csinálni, mert túlságosan bekorlátozna minket. A Brokaz is egy munkaflowban készült. D. Koms hangzása mindenképp összefogja azért ezt, a saját szövegvilágomat nem tudom mindig megítélni. Azt szerettem volna, hogy maradjon meg a lil frakkos cucc, amit az album előtt csináltam, de én magam is jobban benne legyek a produkcióban.
A számokhoz készített klipek változatosak. Az animációtól az összevágott instafelvételeken át a lúdetetésig mindennel találkozunk. Van kedvenc kliped? Volt meghatározó forgatási élményetek?
Mindegyiket másért szeretem. Az egyik legérdekesebb élményem az 51 című számhoz készült klip forgatása volt Szentkirályszabadja felé egy elhagyatott orosz laktanyán. Ahogy beléptünk, ki volt írva, hogy életveszélyes, láttuk az omladozó házakat, para hangok jöttek a háttérből, és mi, kemény rapperek elgondolkodtunk azon, hogy vissza kéne fordulni. A Lúdtalpnál is érdekes volt az, ahogy a neten megtaláltuk a ludakat és lementünk egy vadidegen házaspár kertjébe forgatni.
A társadalmi reflexiók kifejezése mellett aktívan cselekszel is. A Budapest School diákjai 2018-ban Szarvas és a te segítségeddel bullying-ellenes rapszámot csináltak. Milyen élmény volt ebben a projektben részt venni?
Nagyon szerettem azt a projektet, eredetileg közszolgálati órára mentünk a Budapest Schoolba, de ott maradtunk. Volt egy ilyen ötletünk, és Galambos Attila, egy ottani tanár segítségével kezdtünk el ezen dolgozni. Ami a jó benne, hogy nem úgy mentünk oda, hogy most egy bullying-ellenes cuccot készítünk, hanem mindent a srácokkal találtunk ki. Emellett tanultunk verselést a rappen keresztül és megjelent az irodalom is az órákon. Tulajdonképpen végigcsináltuk az egész folyamatot: megnéztük, hogyan jutunk el az első szövegfoszlánytól egy klipig. Nagyon hiányzik az a projekt, de nincs időm már csinálni.
A rappelés mellett tanulsz is, az ELTE-n töltöttél fél évet, most az SZFE-re jársz, és más műfajokban, pl. a slamben is tevékenykedsz. Mennyire befolyásolják egymást ezek az elfoglaltságok?
A mostani iskola például friss nagyon, de úgy érzem, hogy mindenhonnan tanulok valamit. Kicsit így húzósabbak a napok, de amikor nem vagyok bent, akkor a buszon vagy a villamoson írom a szövegeimet, hétvégente pedig D. Komsszal dolgozunk a zenéken is.
Ahogy egyre többen megismernek, egyre nagyobb branded lesz, a trapben jártas emberek egyből rád gondolnak például, ha meghallják, hogy „AJJAJJ”, és ahogy látom, egyre nagyobb igény van a Lil Frakk-termékekre is (pl. AJJAJJ-os pólóra) a közönséged körében. Szerintem nagyon sokan kíváncsiak arra, hogy lesznek-e Lil Frakk-ereklyék.
Mindig meglep minket, hogy ekkora igény van erre. Konkrétan dolgozni még nem dolgozunk az ügyön, de a jövőben nagyon szeretnénk, hogy legyenek ilyen termékek. Ha kijövünk egy merch-csel, azt szeretnénk, hogy igényes legyen, szeretnénk majd büszkék lenni rá.
Mi a legközelebb megjelenő szám, klip, koncert, amit a legjobban vársz, amit a hallgatóidnak ajánlanál?
Még idén jönni fog egy Dzsudló-featem az ő albumára, valamint D. Komsszal jön ki egy dalunk Egyszer volt Budán kutyavásár címmel, ami remélem, hogy tetszeni fog mindenkinek. És ami még szintén nagyon izgalmas, hogy november 1-től indulunk Krúbival az UNO-turnéra, ahol tizenhat helyen lépünk majd fel, budapesti és vidéki helyszíneken egyaránt.
Képek: Németh András