2018 kifejezetten izgalmasnak ígérkezik filmes szempontból, számos rendkívül figyelemfelkeltő projekt látott már napvilágot az idei évet illetően. A már-már szokásosnak mondható képregényfilm-cunami mellett könnyen hattérbe szorulhat néhány ígéretes alkotás, mi viszont ezeken is rajta tartjuk a szemünket. A következőkben kiderül, mely filmekre lehet érdemes elmennünk a moziba 2018-ban.
2017 ékes példája volt annak, hogy még mindig lehet eredeti ötletekből is sikeres mozit csinálni, nem csak a már jól megismert univerzumokat bővíteni. Ez természetesen nem degradálja az utóbbi kategóriába eső alkotásokat sem, ugyanakkor most ezekről a filmekről kevesebb szó fog esni. (Már csak azért is, mert jellemzően nagy marketingkampány övezi ezeknek a megjelenését.) Ezen univerzumok közül idén a Marvel minden eddiginél is tovább megy, ugyanis 7 (!) alkalma lesz idén Stan Lee-nek arra, hogy egy-egy jelenet erejéig megjelenjen a nagyvásznon. Az X-Men-szekció a tavalyi Logan után 3 filmmel fog gyarapodni, melyek közül tán a Deadpool 2 (tervezett premier: május 31.) a legjobban várt. Az előzetese alapján hasonló stílust fog képviselni, mint a nagy sikerű első rész, ugyanolyan szórakoztató filmre lehet számítani.
Szintén 3 filmmel bővül a Marvel-moziverzum, melyek közül az április 26-án érkező Bosszúállók: Végtelen háború-t övezi a legnagyobb érdeklődés. A 2015-ös A Hangya is folytatást kap, melyben összecsap A Hangya és a Darázs, és mindez a hagyományosan egyik legsivárabb mozis hónapban érkezik, egészen pontosan augusztus 9-én. A megjelenési sorrendben idei első film pedig a Fekete Párduc (február 15.) lesz, bár az előzetes várakozások többnyire szkeptikus hangvételt ütnek meg a filmmel kapcsolatban. A hetedik idei Marvel-film pedig az év vége felé érkező Venom lesz, amelyre elsősorban Tom Hardy rajongóinak lesz érdemes figyelniük, aki a címszerepben fog tetszelegni. S ha már képregényfilmek, egy mondat erejéig érdemes megemlékezni arról is, hogy a DC univerzuma idén egyetlen filmmel fog bővülni, december 20-án érkezik az itthoni mozikba az Aquaman.
A képregények világán túl is továbbépül számos filmes univerzum, ráadásul ezek közül is a legnagyobbak. Május 24-én érkezik az új Star Wars-spinoff, a Solo, amely Han Solo eredettörténetét kívánja elhozni a mozikba. Rossz hír, hogy állítólag a Disney már arra készül a háttérben, hogy meg fog bukni ez a rész, de mint tudjuk, a remény hal meg utoljára. (Bár azért lassan ildomos lenne nyilvánosságra hozni egy előzetest, annak a hiánya is aggasztó.) Sokkal pozitívabb előjelekkel érkezhet majd 2 héttel ezután a Jurassic Park újragondolt világának a folytatása, a Jurassic World: Bukott birodalom. A Chriss Pratt- és dinoszauruszrajongóknak kötelező darab lesz két vizsga között. J. K. Rowling pedig a Harry Potter után már a második univerzumát is építi (ami tulajdonképpen egybefügg), a Legendás állatok – Grindelwald bűntettei pedig ennek lesz a második része. A horror szerelmesei James Wan világába nyerhetnek ismét betekintést, mivel a Démonok között rendezője újabb filmmel rendelkezik, Annabelle után Az apáca is önálló mozit kap júliusban.
Ha már szóba kerültek a folytatások, akkor itt is érdemes elidőzni egy kicsit, idén sem kevés film kap új részt. Tom Cruse ismételten Ethan Hunt bőrébe bújik, vagyis érkezik a Mission: Impossible 6. A zenés filmek szerelmeseinek sem kell aggódniuk, ugyanis a Mamma Mia! Sose hagyjuk abba nekik jelenthet majd szórakozást, míg a film magyar címe a szóviccek kedvelőinek. Július 19-én nem ez lesz az egyetlen premier, mivel ezen a napon jelenik meg A hihetetlen család 2. is. A Pixar neve még mindig garancia a minőségre, ráadásul az alkotók már egy rövid kedvcsinálóval is kedveskedtek a rajongóknak. Szintén az animációs filmek rajongóinak kedveskedik a Disney Rontó Ralph újabb kalandjával, november 26-án ugyanis Ralph lezúzza a netet: Rontó Ralph 2.
Önmagában is izgalmasan hangzik, ha egy film címe az, hogy The Predator, de az a tény, hogy nem egy szimpla folytatás érkezik, hanem csak az 1987-es első rész figyelembevételével készül, még érdekesebbé teszi a projektet. Egyértelműen kockázatos vállalkozásnak tűnik, ugyanakkor a végeredmény óriási siker is lehet. Ennek egyik legfőbb letéteményese a rendező, Shane Black lehet, akinek kifejezett erőssége, hogy markáns stílusjegyekkel rendelkező alkotásokat ad ki a kezei közül (Durr, durr és csók; Rendes fickók). Hogy mennyire fogja megállni a helyét mint önálló film, az még a jövő zenéje, a következő filmek viszont remélhetőleg mind ilyenek lesznek, ugyanis most az önálló alkotások vannak soron.
Minden év első néhány hónapja a különböző díjátadók (Oscar, Golden Globe) jegyében zajlik, sok film ezen elismerés miatt készül el egyáltalán. Első ránézésre ebbe a kategóriába esik A Pentagon titkai, mely igazi sztárparádét vonultat fel. A rendezői széket Steven Spielberg foglalta el, míg a főbb szerepeket Meryl Streep és Tom Hanks viszik el. A történet egy 1971-es szivárogtatási botrányt dolgoz fel, a film minősége minden bizonnyal az előbb említett három személyen múlik majd. Szintén az Oscar jegyében készült el A legsötétebb óra is, amely a frissen miniszterelnöknek választott Winston Churchill regnálásának első napjait mutatja be. Ezt a filmet egyértelműen Gary Oldman (a képen) színészi játéka miatt lesz érdemes megnézni, akit – számos zseniális alakítás után – most ezért a szerepéért a legjobb férfi színésznek járó Golden Globe-díjjal honoráltak.
A díjvadász kategóriába sorolható a Lady Bird is, amely egy tinédzser lány egy évét mutatja be, nagy hangsúlyt fektetve az anyjával való kapcsolatára. Saorise Ronan állítólag pazarul játszik a címszerepben, s a filmnek is nagyon jó a nemzetközi sajtója – március elején mi is véleményt alkothatunk. Kicsit hamarabb kerül a mozikba (február 1.) az Én, Tonya, amely egy fiatal műkorcsolyázó sorsát mutatja be, főszerepben Margot Robbie-val. Mindkét színésznő jó eséllyel indul az Akadémia (Oscar) elismeréséért is, úgyhogy már csak a remek alakítások miatt is érdemes fontolóra venni ezen filmek megtekintését. Az sem okozna meglepetést, ha nem közülük kerülne ki a győztes, mivel Frances McDormand sajtója is nagyon jó, ráadásul a Három óriásplakát Ebbing határában (január 25.) előzetesében is nagyon meggyőző volt, rendkívüli atmoszférát teremtett. A filmben egy anyát játszik, akinek megölték gyermekét. Úgy érzi, hogy a hatóságok nem tesznek meg mindent a tettes elkapásáért, ezért sajátos módon vonja felelősségre a rend őreit. A cselekmény az ebből kialakuló konfliktust mutatja be.
A világ összes pénze (január 25.) a világ leggazdagabb és egyben legsmucigabb emberéről szól, akinek elrabolták az unokáját, de nem hajlandó kifizetni a váltságdíjat. Várhatóan egy erősen erkölcsi alapokon nyugvó, drámai film lesz a végeredmény. A művészi beütésű, drámai filmeket kedvelők számára mindenképpen ajánlott lesz a Fantomszál (február 1.), amely egy szabó történetét mutatja be, aki az 1950-es évek Angliájában dolgozott felsőbb körökben. Első ránézésre a film fényképezése, korhű ábrázolása fogja meg a tekintetet, kifejezetten eteti a szemet. A víz érintése (február 22.) egyszerre tudja magáénak az előbbi két film erényeit, noha műfaját nem igazán lehet meghatározni. Egy ember és egy különös lény kapcsolatáról szól, illetve utóbbinak a megítéléséről. A látványról és a történet mélységéről a zseniális Guillermo Del Toro gondoskodik.
Február 22-én kifejezetten erős mozis hét veszi kezdetét, mivel ezen a napon mutatják be Magyarországon az előbb említett A víz érintése, valamint A Pentagon titkai mellett az Expedíció című művet is. Ez utóbbi egy rendkívül látványos és izgalmas, a feszültségkeltésre építő sci-fi, amely az év elején némi változatossággal szolgálhat a sok drámai hangvételű film között. Legalábbis azoknak, akik rendelkeznek Netflix-előfizetéssel, ugyanis az előzetes hírekkel ellentétben mégsem kerül be a mozikba. Ezért igazán nagy kár! Ehelyett, a változatosság jegyében, egy héttel később érdemes lehet jegyet váltani a Vörös veréb-re, amely egy tipikus kémfilmnek tűnik elsőre. Bónuszként pedig lehet benne csodálni Budapestet mint orosz várost.
Március 29-én érkezik a hazai mozikba az egyik legérdekesebb témát boncolgató film, a Ready Player One. A történet egy disztópikusnak tűnő jövőben játszódik, ahol sivár az élet. Éppen emiatt sokan érdemesnek találják, hogy a virtuális valóságba meneküljenek, ott éljenek igazából, a „valódi” világ pedig csak a létszükségletek kielégítésére, az életben maradásra szolgál. Ez a regényfeldolgozás társadalmi szempontból is rendkívül érdekes, mivel egyre többen esnek abba a csapdába, hogy a modern technikát (jelen esetben például a VR-t) nem képesek megfelelően használni, ezáltal elszakadnak a valóságtól. Visszatérve a filmre, egy igazán pörgős, akciódús mozira lehet számítani. Május 3-án egy ettől merőben eltérő film kerül bemutatásra, a Kutyák szigete. Az „animációs” film egy kisfiúról szól, aki az elveszett kutyáját keresi, segítségül pedig néhány kutyát kap maga mellé. Az alkotás különlegessége, hogy stop motion technológiával készült, továbbá érdemes megjegyezni, hogy Wes Anderson keze nyomát viseli. A film minden bizonnyal egy tanulságos, szerethető és ámulatba ejtő alkotás lesz, legalábbis az előzetese alapján.
Az év második felében még kevésbé ismert, hogy mely filmek, illetve mikor kerülnek itthon bemutatásra, de néhány cím azért érdemes arra, hogy figyelemmel kísérjük a sorsát. Idén érkezik valamikor a Bohemian Rhapsody, amely egy, a Queen zenekarról készülő zenés film. Érdekesnek ígérkezik az élő szereplős A dzsungel könyve is, amely Andy Serkis első rendezése lesz. Különös figyelmet érdemel a The Irishman is, amely a legendás Martin Scorsese legújabb rendezése. Nem kevésbé legendás a szereposztás sem, feltűnik a filmben Robert De Niro, Al Pacino, Joe Pesci és Harvey Keitel is. Ha más nem is, de a nosztalgiahangulat biztosan garantált. Ami a magyar filmeket illeti, nem túl sok premier látott mindeddig napvilágot. Ami egyelőre biztosnak látszik, hogy február 15-én érkezik a Valami Amerika 3. Ezenkívül egy nagyobb filmes projektről lehetett eddig hallani. Nemes Jeles László második filmje, a Sunset a századfordulós Budapesten játszódik, a cselekményről még nem tudni sokat, ahogyan a bemutató dátumáról sem.
Összességében egy igen ígéretes, az előjelek szerint jó filmekben gazdag évnek nézünk elébe, remélhetőleg a legtöbb alkotás be is váltja a hozzá fűzött reményeket.
Képek, hazai bemutatók dátuma, cselekményleírások forrása: IMDb