Designturkáló a belváros szívében? Ott a helyünk!
A Szputnyikba belépve nem történik egyéb a védtelen járó-kelővel, mint kiszakadva a pesti kis magyar valóságból beszippantja az eklektika Dohány utca 20. alatt életre keltett fellegvára. Az üzlet, ahol találkozhat régi és új, elegáns és bohém, vintage és disco, Burberry kabát és Lady Gaga mintás atléta, a pozitív értelemben vett szélsőségesség iskolapéldája lehetne.
Maga a névválasztás magyarázatra szorul, hiszen aki az ’50-es évek első műholdjára asszociál a Szputnyik hallatán, ez esetben téved. Murakami Haruki Szputnyik, szívecském! című regénye rejti a kulcsot a rejtvény megfejtéséhez: a műben, mely egy felettébb különös, (többszörösen) beteljesületlen szerelem és misztikus utazás történetét meséli, a főszereplő állandó útitársát és egyben rajongása tárgyát nevezi Szputnyiknak. A bájos kapcsolódási pont innen már könnyen kikövetkeztethető: a bazár alapításakor kitűzött cél nem volt más, minthogy a betévedő vásárlók mind megtalálják a saját „Szputnyik szívecskéjüket”, aki végigkíséri őket a mindennapok hol szürkébb, hol annál színesebb történésein.
A Szputnyik szívecske megtalálásához pedig minden hozzávaló adott. A boltban található gondosan válogatott darabok többnyire egyediek, melyeket a világ minden tájáról (külföldi piacokról, illetve a Szputnyikhoz hasonló elven működő üzletekből) szereznek be a lelkes üzemeltetők, majd mindezt megfizethető áron kínálják.
Igény pedig van rá: a multinacionális cégek szép és divatos, ám tömeggyártású ruháiba bújva egyre többen vágynak arra, hogy a magukénak tudhassanak legalább néhány különleges kiegészítőt, táskát, ami nem jön velük szembe az első adandó alkalommal. A merészebbek akár egész ruhatárukat összeállíthatják farmer overallokból, baglyos ruhákból, szegecses blézerekből és tarka magassarkú cipőkből.
Lengyel Vanda és Szekeres Ingrid, a Szputnyik shop csapatának elmondása szerint egyre többen fedezik fel maguknak őket. A betévedők többnyire külföldi utazásaik során találkoztak hasonló jellegű boltokkal (Berlinben, Párizsban vagy Londonban), és kíváncsiak a magyar kínálatra. Ami márpedig nem is nevezhető szűknek (itt van mindjárt a Retrock vagy a Jajcica). A konkurencia megléte azonban nem jelent egyértelműen hatalmi harcot – a vintage szerelmesei már csak rajongásukból kiindulva is jó kapcsolatot ápolnak egymással.
A Szputnyik mindemellett saját standdal képviselteti magát a Sziget Fesztiválon is, idén pedig a Design Hét keretein belül egy Retrospektív divatbemutatót is rendezett, melynek során végighaladtak az ’50-es évek és 1989 közti időszak legjellegzetesebb stílusain.
És hogy mi lesz a jövőben?
A nemzetközileg ismert arcok és jelképek mellett olyan ruhadarabok forgalmazását is tervezik, melyek a magyar közönség számára hordoznak elsődlegesen jelentést: régi plakátokkal, képekkel dobnák fel őket. Ezek a darabok azonban nemcsak a hazai közönség érdeklődésére számíthatnak, hiszen az üzletbe tévedő külföldiek a paprikafüzér, a mézeskalácsszív és a tokaji borok helyett egyedi, ám valódi hungarikumokat vásárolhatnak maguknak, melyet hazatérésük után is viselve tudatlanul is építhetik a magyar országimázst.
Hol találod meg őket?
Szputnyik D-20
Budapest VII., Dohány utca 20.
Nyitvatartás:
H-P: 11.00-20.00
Szo: 10.00-16.00
Tel.: +36 1 321 3730
Szputnyik Bazár
Budapest IX., Bakáts tér 8.(Tompa utca 1.)
Nyitvatartás:
H-P: 11.00-19.00
Szo: 10.00-14.00
Tel.: +36 1 215 3475
További info: