Futsal és labormunka – a személyes jelenlétet igénylő egyetemi foglalkozások rendkívüli kreativitást követelnek az oktatók és a hallgatók részéről is a jelenlegi helyzetben. És hogy mi lett a megoldás? Olvassátok el két TTK-s hallgató beszámolóját cikkünkben!
Először egy elsőéves, vegyész MSc-n tanuló hallgatóval beszélgettünk.
Hogyan zajlanak a hagyományos előadásaid?
A hét előadásom közül kettőt streamelve, élő videóban tartanak meg. Más előadások diasoraihoz hangmagyarázatot csatol az oktató, és a végén kapunk egy házi feladatot, amit megoldva el kell küldenünk.
Sajnos épp az egyik legfontosabb és legnehezebb tárgyunk esetében semmilyen módon nem tartják meg az előadásokat, csak kiadják hozzá tartozó szakirodalmat. Ennél a tárgynál tényleg szükséges lenne az oktató magyarázata, nehéz csak a szakirodalom segítségével megérteni, hogy miről van szó. Egy másik előadónk megjelent publikációit küldte nekünk néhány kiegészítő könyvfejezettel, hogy azokat tanulmányozzuk az előadás helyett. Ebből a tárgyból ugyancsak fontos lenne, hogy megtanuljuk látni a témán belüli rendszereket, összefüggéseket, amit igencsak nehéz abszolválni pusztán szakcikkek elolvasásával, még akkor is, ha az oktatónk tényleg nagy szakértője a tárgynak.
Van olyan tárgyunk, melyen a félév végi szóbeli vizsgánk Skype-on lesz megtartva, de olyan is, hogy egy Canvas-feladatlapot kell egy előre kiadott időpontban megoldanunk. Ebben az esetben elméletileg nem lesz mód arra, hogy közösen oldjuk meg a feladatokat, ugyanis mindenki más és más kérdéseket fog kapni a rendszertől.
Hogyan abszolváljátok a laborgyakorlataitokat?
Ebben a félévben két ilyen tárgyam van. Az egyiket egy-egy negyedévre tömbösítették, melyeken egyszerre csak a társaság fele vesz részt. Tehát míg az évfolyam egy része már elvégezte a gyakorlatot, addig a másik felének erre nem volt lehetősége, így aki kimaradt, az beadandóval kénytelen „pótolni” az elmaradt órákat. A másik laborgyakorlat esetében már mindenki elvégezte a gyakorlat felét. Reményeink szerint sikerül megoldani, hogy a továbbiakban az oktatók végezzék el a kísérleteket, melyeket kamerával fognak rögzíteni. Ha erre nem lesz lehetőség, szakirodalmi kutatással végezzük majd el a tárgyat.
Más évfolyamokon, szakirányokon vannak gyakorlatok, ahol már készültek videófelvételek a kísérletekről, melyeket a hallgatókhoz eljuttatva könnyen megérthetik a lényeget. Igaz, ezek olyan laboratóriumi kísérletek, melyek inkább műszeres mérésekből állnak, ahol hangsúlyosabb az adatkiértékelés, illetve a mérések végzése, mintsem a lombikban történő, vegyszerekkel végzett műveletek, melyekhez több gyakorlatias kézügyesség elsajátítására van szükség.
Úgy tudom, felvetted a futsalt is mint sportot. Ezzel a tárggyal mi lesz?
Az oktatónk hosszas tanakodás után négyféle megoldást kínált fel nekünk, mellyel teljesíthetjük a tárgyat. Az egyik, hogy el kell vállalnunk bizonyos kihívásokat (mint például otthoni tárgyakkal történő dekázás) majd fel kell vennünk videóra, és elküldeni neki. Második opció, hogy teljesítendő videós edzésterveket küld nekünk. Harmadik lehetőség, hogy elméleti feladatokat kell megoldani, mint például egy focimeccs elemzése, vagy épp egy edzésterv/óragyakorlat elkészítése. A negyedik, és véleményem szerint a legérdekesebb opció az online FIFA/Pro Evolution Soccer meccsekben való részvétel. Ezekben is hetente várható kihívások lesznek, mint például online meccs nyerése vagy egy offline rangadó teljesítése magas nehézségi szinten, több gólos előnnyel.
Szerinted milyen előnyei és hátrányai vannak a távoktatásnak?
Az egyik legnagyobb előnye ennek az egésznek, hogy a világ valamelyest fejlődhet a digitális ismeretek tekintetében, melyekkel az átlagfelhasználók sok esetben le vannak maradva a kor igényeihez képest. Továbbá tényleg előnyös, hogy csak a számítógépasztalig kell elmenni a napi 1-2 órás utazgatás helyett.
Az egyetem egyik nagy előnye, hogy az ember nem feltétlenül csak abból tanul, amit az előadásokon hall. Az egyetemi ebédszünetek, beszélgetések, a társaság lehetőséget adnak arra, hogy eszmecseréket folytassunk a szaktársainkkal. Az ilyen beszélgetések közben inspiráló ötletek merülnek fel, melyek legalább ugyanannyira hasznosak, mint az előadásokon hallott információk. Talán ezek az időtöltések hiányoznak a leginkább, melyeket nem is igazán lehet pótolni.
Ezek után mesélt nekünk egy végzős, biológia MSc-s hallgató is.
Hány tárgyad van jelenleg? Hogy oldották meg oktatóid a távoktatást?
Mivel már végzős vagyok, csak három tárgyam van. A mesterképzés abban is különbözik az alapképzéstől, hogy itt már jóval több a tömbösített óra, még előadásból is. Emiatt az előadások nagy része már korábban le is zajlott, már csak a maradék néhány alkalom anyagát fogjuk megkapni. Szerintem ez így rendben is van, a korábbi előadásokon szerencsére gyakran szó volt a most kimaradó témákról, így nemigen van szükség online tanórákra.
Ezen kívül milyen problémákat tapasztaltál?
Úgy tudom, hogy sok BSc-s tárgynál elég gyorsan átálltak az oktatók a távoktatásra, azonban még így is adódtak problémák. A biológia egy elég nagy szak, minden évfolyamon rengetegen vannak. Előfordult, hogy 200 hallgató egyszerre lépett be Canvasre, hogy megírjanak egy online zárthelyit, mire az egész rendszer összeomlott. Ezt természetesen sikerült megoldani, a későbbiekben egyszerre csak kevesebb hallgatóval irattaták meg a dolgozatokat.
Előfordul olyan is, hogy a gyakorlatvezetők nem fordítanak elég időt a konzultációra, így az ő hallgatóik a többi csoporttól kénytelenek segítséget kérni, ha valamit esetleg nem értenek.
Téged mint végzőst hogyan érint a jelenlegi helyzet?
Az biztos, hogy az elkövetkezendő hónapok nagyon nehézkesek lesznek. Úgy tudom, hogy BSc-n ezzel nemigen lesz probléma, ott nem változtak a határidők, mivel a szakdolgozatok nagy része irodalomfeldolgozásra épül. Mesterképzésen viszont, ahol a diplomamunkának saját kutatási munkát is tartalmaznia kell, már jóval nagyobb a baj. Nagyon sok dolgozatnál – köztük az enyémnél is – az a helyzet áll fent, hogy nem tudjuk megcsinálni a diplomamunkához szükséges labormunkát, hiszen nem tudunk bemenni az egyetemre. Erre lehet egy megoldás, hogy a témavezetők témaváltoztatási kérelmet adhatnak be április 15-ig. Nyilván azoknak kell leadnia ilyen kérelmet, akiknek a témáját nehezen érintik a jelenlegi korlátozások, nálam például szükség van rá.
Kiemelt kép forrása: hurriyetdailynews.com