Március 11-én a Gólyavárban tartotta pénzügyi tudatosság-sorozatának idei első és utolsó előadását a Karrierközpont, legalábbis míg visszaáll a rend az egyetemi mindennapokban is. A meghívott előadó Mitták Zoltán volt, aki a KPMG Audit igazgatója, és a Getting Things Done (GTD) szemléletét mutatta be az érdeklődőknek.
Mindenkivel előfordult már olyan, hogy elfelejtette időben befizetni a csekket, vagy visszaadni a kölcsönt, és elgondolkozott azon, hogy hogyan lehetne hatékonyabb a pénzügyeivel kapcsolatban. Emellett sokan tapasztalták már, hogy alig van idő valamire, így most nekik is érdekes lehet a következő metódus bemutatása.
Mitták Zoltán GTD® Certified Trainer, ő maga több mint tíz éve alkalmazza és egy éve oktatja ezt a módszert, így egy alapos és igazán szakmai előadáson vehettünk részt a Karrierközpont pénzügyi tudatosság-sorozatának előadásán. Az est hangulatosan telt, és Mitták is jobbára interaktív módon próbálta átadni nekünk a stresszmentes teljesítés módszereit.
Elsőként megkérdezte, hogy mit csinálunk, ha egy nagyon fontos tárgyat kell másnap magunkkal vinnünk otthonról. A különböző válaszok közös pontja lett, hogy „kitesszük magunk elé pont akkor, amikor szükség van rá”. Ez lehet egy cetli felirattal, emlékeztető vagy maga a csomag az ajtó mellé. Ezzel a mozdulattal pedig kitettük a gondolataink közül és nem aggodalmaskodtunk azon, hogy elfelejtjük-e vagy sem. Elmesélte, hogy egy felmérés szerint a pincérek tökéletesen emlékeznek azoknak a vendégeknek a rendelésére, akik még nem fizettek, de ahogy ez megtörténik, már nem tudják visszaidézni az ételeket.
Hasonló metódus alapján működik a GTD módszere is. Miután a feladatokat „kitesszük” magunk elé egy látható helyre, sokkal hatékonyabban tudunk mi is működni. A módszer öt lépésből áll: első a rögzítés, második a tisztázás, harmadik a rendszerezés, negyedik a reflektálás, ötödik a cselekvés.
Mielőtt pontról pontra végigvettük volna a lépéseket, egy érdekes idézetet olvashattunk a GTD módszer szellemi atyjától, David Allentől: „Elméd ötletek gyártására való, nem azok tárolására.” Ez adta minden fenti lépés alapját.
Egy probléma vagy teendő felbukkanásánál fontos a rögzítés, tehát valahova egyből fel kell írni. Lehet az a hely a telefon jegyzetei, egy erre kifejlesztett applikáció vagy egy kis füzet, a lényeg, hogy le kell jegyezni valahova. Lehet egyenként kisebb listákat is elkülöníteni, például otthoni és munkahelyi, vagy akár délelőtti (sok energia kell hozzá) és délutáni (ehhez már kevesebb energia is elég).
Második lépésként tisztázni kell ezeket a listákat, melyet két szempont szerint érdemes elvégezni. Az egyik, hogy a teendőt apró feladatokra szeded és csak az egyes lépésekre koncentrálsz. Például ha síelést terveztél, fontos lépésenként haladni, hiszen ha egyből a szállásfoglalásra ugranál, lehet, hogy nem is veszed észre, hogy az előtte lévő biztosításból kiderül, hogy sokkal drágább az út, mint amit a költségvetésed megengedne. Gondolt át, hogy egy feladat elvégzéséhez csak és kizárólag rád van-e szükség, vagy esetleg ki tudod osztani valakinek a teendőt.
Harmadik lépés a rendszerezés, méghozzá prioritás és projekt (téma) szerint. Ezekhez a még nagyobb hatékonyság érdekében határidőket is lehet csatolni.
Negyedik lépés a reflektálás, vagyis visszatekintés az eddigi elvégzett lépésekre vagy a listára. Felülbírálhatóak a kisebb lépések, vagy akár új pontok is bekerülhetnek a listára a feladat elvégzése érdekében. Ha igazán jól haladtál az eddigi lépésekkel, akkor ez a legrövidebb feladatrész.
Utolsóként pedig egyszerűen végezd el a teendőt a lista alapján. Megnézheted, mi az első lépés, mi a prioritás, és már csinálhatod is a feladatot.
Mi, résztvevők is kaptunk egy kisebb problémakört a pénzügyekkel kapcsolatosan, ami az előadás fő fókusza volt, de a módszert bármivel kapcsolatosan lehet alkalmazni.
Végül megtudtunk néhány információt a KPMG-vel kapcsolatban is, és még egy munkalehetőségről is mesélt az érdeklődőknek Mitták Zoltán; utóbbi a bit.ly/Auditorleszel20 oldalon érhető el.
Reméljük, hamarosan újra hasonlóan érdekes előadásokon vehetünk majd részt a Karrierközpont szervezésében!
Fejléckép: Catchpoint’s Blog