Idén októberben is megrendezésre került a Design Hét Budapest, melyet október 4. és 10. között tartottak. A rendezők rengeteg érdekes eseménnyel várták az érdeklődőket, még néhány vidéki városban is. Az idei hét témája a flow, a designerek és vállalkozók szoros együttműködésére értve egy magasabb cél érdekében, melynek minden tagja hisz önmaga, vállalkozása és a társadalom fejlődésében.
A Design Hét célja, hogy a szemléletformáláson túl a tervezők és vállalkozások közötti együttműködéseket ösztönözze és ezáltal erősítse a hazai design-ökoszisztéma gazdasági szerepét. A Manage [it] yourself rendezvénysorozat a MOME design- és művészetmenedzser szak szervezésében zajlik, melynek idei évadnyitó programját látogathattuk meg. Az eseményre tapasztalt designereket és menedzsereket hívtak meg, akiket a magyar design-szféra jelenlegi helyzetéről és jövőjéről kérdeztek. Természetesen a fő téma, a flow is szóba került. Az est főszereplői a youHU cég vezetői, Kiss Dorottya és Horváth Szabolcs, valamint a PINKPONILO alapítói, Szabó Viktória és Kudron Anna voltak. A beszélgetést Majsai Richárd moderálta.
Először mindannyian bemutatkoztak, majd legnagyobb projektjeikről beszéltek, amiből kiderült, hogy mindkét páros már egyetemi tanulmányaik alatt összeismerkedett, és itt találták meg a közös hangot. Ez adta az ötletet nekik később a közös vállalkozások megvalósítására.
A youHU-nál megbízások és saját tervezések alapján is dolgoznak, és egy különlegeses mágneses lámpa jelentette számukra az áttörést. Később találták meg azt a részt, hogy a gasztronómiában is fel lehet használni a designt és különböző különleges „italkitöltők” tervezésébe kezdtek. A PINKPONILO alapítói ugyan éppen nem egy városban tartózkodtak, de hála az internetnek, külföldi útjaik alatt elkezdtek ötletelni. Míg az egyik tagjuk azt látta, hogy az első Primark megnyitásakor mindenki ugyanolyan ruhákban kezd el járni, másikuk a török piacok csodálatos és egyedi textiljei között mozgott. Egyik céljukká végül a fenntartható divat népszerűsítése vált, valamint a divatszakmán belül egy rést betölteni.Ezután szó esett a magyar design-szakma megítéléséről, amiben a résztvevők szerint nagy nyitottságot láthatunk egymás felé és mielőtt bárki azt mondaná, hogy nem is létezik magyar designpiac, szerintük igenis működik. Mindezek ellenére a magyar piac kicsi ahhoz, hogy csak itthon gondolkozzanak. Ezt kijavították végül arra, hogy nagy a piac, csak még nem nyitott teljesen a közönség felé.
A flow-élmény kapcsán elmondták, hogy a tudatos irányba történő elengedés sokszor nagyon hatékony tud lenni. Ajánlották például Csíkszentmihályi könyvét is, mely szerintük nagyon hasznos lehet minden fiatal vállalkozónak. Emellett sokszor próbálnak másokat is arra ösztönözni, hogy a probléma igazából egy új kreatív dolog forrása legyen, és inkább javítsunk dolgokat, mint hogy eldobjuk vagy újat vegyünk. Nagyon fontos a terheltségi szintre figyelni mind a saját, mind az általuk „alkalmazottak” szempontjából.
Egyértelműen az okostechnológia és a fenntarthatóság határozza meg szerintük legjobban a jelenlegi designpiacot. Ez például jól látszik az anyagok használatában, ahol egyre többen részesítik előnyben az újrahasznosítottakat. Az okoseszközök pedig már a divat világába is becsúsznak, melyet a fashiontech darabjain láthatunk legjobban.
Az est vége fele szóba került, hogy miben változott szerintük a tanulmányok utáni lehetőségek tárháza. Például már az iskolák is egyre több támogatást adnak az egyetemi évek során, és utána is folytatják az utókövetést. A startupok világa is átalakult, valamint a magánvállakozók szemlélete is. Míg régebben valaki egy lakásba fektetett, most egyre többen egy-egy projektbe fektetnek inkább.
Végül megtudtuk, hogy mindkét vállalkozás műhelyében virítanak kis cetlik és táblák, motivációs feliratokkal (mint például a „ne sz*pasd magad feleslegesen”), amik végül is a legjobban segítik, hogy hosszan maradjon a flow-élmény.
A youHu csapatáról itt, míg a PINKPONILO workshopjairól itt találsz bővebb információt.
Fejléckép: designhet.hu