A HÖOK és a NEFMI újabb tárgyaláson van túl, melynek sarokpontjai a „röghöz kötés” és az önköltség voltak, de ezúttal sem sikerült összemelegedni.
A tárgyaláson Kalina Gergely EHÖK elnök is jelen volt: Szó esett a hallgatói képviselet sorsáról is, tekintettel arra, hogy ha a hallgató fogyasztóvá válik (hiszen a szerződéssel szolgáltatást vásárol), akkor a HÖK a fogyasztóvédelem. Képzeljük el például azt a helyzetet, hogy az önköltséges hallgató tanulmányait keresztülhúzza egy tanulmányi- és vizsgaszabályzat módosítás, ami a HÖK akarata ellenére átmegy.
A HÖOK megkérte a minisztériumot, hogy készítsék el a mintaszerződéseket, amelyek alapján tovább folytathatják a tárgyalásokat egyeztetést a „röghöz kötés” kapcsán. A Minisztérium a sajtótájékoztatón nem tudott nyilatkozni a jövőbeni költségtérítés mértékének növekedéséről, hiszen – mondták – ez nagyban függ a piaci igényektől, és szakoktól és intézményektől függően az ország különböző pontjain most is eltér.
Nem kértünk ilyesmit. Azt mondtuk, hogy felejtsék el, hogy szerződés lesz, mire azt mondták, márpedig szerződés lesz. Erre reagáltuk, hogy akkor legyen, de addig nincs miről beszélnünk.- pontosítja a minisztérium közlését Kalina Gergely.
A Minisztérium elmondta, hogy a „röghöz kötés” célja az, hogy felhívják az államilag támogatott hallgatók figyelmét arra, hogy tanulmányaikat az állam azért finanszírozza – egy határok nélküli Európában, ahol az EU célja az áruk, a tudás és a munkavállalók szabad áramlása – hogy az így megszerzett tudásukat itthon kamatoztassák. A HÖOK által kért mintaszerződések azért fontosak a további egyeztetésekhez, hiszen az még nem derült ki, hogy milyen módon szeretné az állam korlátozni az így megszerzett diplomások munkavállalását. Hiszen történhet ez időben, vagy a képzés költségének visszatérítésében (részben, egészben, részletfizetéssel vagy egy összegben).
Kalina Gergely szerint a HÖOK Felhívta a figyelmet arra az apróságra, hogy így a Humboldt ingyenes képzései is reális alternatívát jelentenek, nemhogy Ausztria felsőoktatási intézményei. A reakció elmaradt.
Dr. Réthelyi Miklós felhívta a figyelmet arra, hogy az államnak megfontoltan kell cselekedni és több évre előre tervezni, hiszen nem mindegy milyen mértékben és milyen arányban támogat bizonyos képzéseket, mert nem lehet felelőtlenül és hitelből finanszírozni a felsőoktatást. Ezzel és a Diákhitel 2.0-val azonban körvonalazódni látszik, hogy a pénzügyi terheteket az állam a saját eladósodásáról a diákokra terhelné és az ő eladósodásukat támogatja – hiszen 20-30 évesen a lakás, autó és az egzisztencia megteremtése nem is lehetne egyszerűbb egy több milliós tartozással.
Dr. Hoffman Rózsa hozzátette, hogy a törvényalkotás bonyolult folyamat, különösen amikor egy nagy rendszer átalakításáról van szó. Nyilván ezért történik az átalakítás úgy, hogy például a Corvinus Egyetem – amely most úgy néz ki mégis megmarad – egy részéből, a Rendőrtiszti Főiskolából és a Zrínyi Miklós Nemzetvédelmi Egyetemből kialakítandó új Nemzeti Közszolgálati Egyetemnek még nincs helye. Az államtitkár asszony úgy nyilatkozott, hogy a felsőoktatásba való bejutás feltételeként csak 2016-tól lenne kötelező a nyelvvizsga, hiszen lemaradásaink vannak a megfelelő szintű nyugati nyelvek ismeretében, ami fontos lenne a… – külföldi munkavállaláshoz?
Erről szó sem volt.- emlékszik vissza az ELTE EHÖK elnöke.
Az államtitkárasszony hozzáfűzte, hogy a HÖOK által kért mintaszerződések napokon belül elkészülhetnek így tovább folytatódhat a kommunikáció a felsőoktatás képviselői és a Minisztérium között.
Kalina Gergely kiegészítése a tárgyalás sajtótájékoztatóján elhangzottakhoz: A NEFMI képviselői nyilván nem említették, de az egyeztetés során felmerült anomáliák miatt részben a KIM-et (Kormányzati és Igazságügyi Minisztérium) tették felelőssé, részben pedig ráébredtek, hogy a HÖOK által küldött anyagokat teljesen figyelmen kívül hagyták. Ennek hatására – mivel a hallgatói demonstráció mégiscsak furcsán mutatna a FIATAL Demokraták Szövetségének kormányzása alatt – további egyeztetési sorozatot ajánlottak. De már késő…
Török Balázs
ELTE Online