A zombi filmek evolúciója

Rohanó korhoz rohanó agyfaló dukál.

Síron túli szociológia

Amellett, hogy a zombik egyik legősibb félelmünk, az embertársaink iránt táplált félelem kannibalizmusra hajlamos megtestesítői, a túlélés művészeiként sem vallanak szégyent. Persze a sörétek vagy a csákány elől ők sem menekülhetnek, ám a múló idő – alkalmazkodó készségüknek és a szórakoztatóipar kreatív elméinek hála – tűhegynyi nyomot sem hagy hullafoltos bőrükön.

Legfeljebb kénye-kedve szerint átszabja néhány tulajdonságukat, hiszen egy korszak meghatározó zombi filmjei hűen tükrözik az adott éra visszásságait, hangulatát, társadalmi problémáit.

http://www.flickr.com/photos/heatherbuckley/      http://heatherbuckley.co.ukCsoszogó rabszolgák

Az imént említett adaptivitás ismeretében nem fogja derült kriptából húsevő anyósként érni az olvasót, hogy a harmincas évek kezdetleges és idézőjeles zombi horrorjain még ott virít a rabszolgatartás skarlát betűje. Természetesen ez nem az élőhalottak bőrszínében, sokkal inkább a voodoo-mágusnak (gazdájuknak) való kiszolgáltatottságukban manifesztálódik.

A hőskor zombijai lassúak, esetlenek, legfőbb fegyverük pedig a fenyegető szemgúvasztás; summa summarum csupán csetlő-botló bábok egy mágikus hatalommal bíró önkényúr kezében.

Sok kicsi sokra megy

A temetőőrök koporsókerülő rémálmai a hatvanas évek végén vánszorogtak egy fokkal feljebb a fejlődés létráján, méghozzá George A. Romero asszisztálásával. A New York-i születésű Romero 1968-as Előhalottak éjszakája című egész estése műfaj-és korszakalkotónak bizonyult: a voodoo-mágust rejtélyes eredetű járványra cserélte, a zombikat pedig óriási falkákban portyázó, emberhús-függő ösztönlényekként ábrázolta, akiket kizárólag a habzsolás, a pusztítás iránti vágy éltet, és akik – számbeli fölényükből adódóan – kíméletlenül felőrlik áldozataik ideg-és emésztőrendszerét.

E Romero-féle klasszikus valódi ínyencfalat filmesztétai berkekben: egyesek a vietnámi mészárlások és a hidegháború pellengérre állítását, míg mások az amerikai társadalom, illetve a rasszizmus kritikáját vélik felfedezni a művérben úszó képkockákon.

Flip Out PhotographyMég két rendőr rendel!

A fajsúlyosabb mondanivalótól terhes, hat epizódos Romero-széria nyomasztó atmoszféráját Az élőhalottak visszatérnek-hez hasonló, fekete humorban gazdag hullaeposzok kompenzálják. A Nyolcadik utas: a Halál forgatókönyvét is jegyző Dan O’Bannon rendezésében vászonra álmodott horror vonzereje abban rejlik, hogy bár a zsáner tradíciót tiszteletben tartja, saját magát a legkevésbé sem veszi komolyan.

A visszatérő élőhalottak agyafúrtak (átvitt értelemben is), beszélnek, ételt rendelnek, a síron inneni főszereplők pedig zombi filmes tapasztalataik segítségével próbálnak rálelni a túlélés és a sántikáló kannibálok kiirtásának mikéntjére.

Hulla Pláza

Az új évezred hantszökevényei merőben más kaptafára készültek: gyorsabbak, kegyetlenebbek, kiszámíthatatlanabbak elődeiknél, és egyúttal a lelketlen konzumdroiddá, esetleg érzéketlen nagyvárosi ragadozóvá degradálódott embertípus allegóriái. Előbbi jelenséget vesézi ki a Romero-i alapokra felhúzott, 2004-ben bemutatott Holtak hajnala, míg utóbbival a vidéki életformát, a család meghittségét magasztaló 28 nappal később foglalkozik.

És mindebből mi a tanulság? Az, hogy az élőhalottak szimbiotikus kapcsolatot ápolnak az emberi fajjal. Együtt szenvedünk, együtt fejlődünk két létsík között rekedt mostohatestvéreinkkel – csak sajnos mi rossz irányba. Kezdünk zombivá változni.

 

Bélyegkép és első illusztráció forrás:   http://heatherbuckley.co.uk

Második illusztráció :                         Flip Out Photography


Kodaj Bálint
ELTE Online

[sam id="10" name="mnb2" codes="false"]