Egy hét múlva kezdődik a Forma-1-es idény Bahreinben, és bár a tesztek alapján kiderült ez-az, pár csapat tartogat még néhány kérdőjelet. Most azt járjuk körbe, miket lehet leszűrni a múlt hétvégi háromnapos tesztből, és melyik csapat mire lehet képes az évben.
Úgy tűnik, hogy idén rendben el fog indulni a szezon, de az mindenképpen szokatlan, hogy nem Spanyolországban teszteltek, és mindössze három nap alatt zajlottak le az események, így az összes csapatnak kevés az ideje kipróbálni az új autót, de legalább még kaptak egy kis időt, hogy finomítsanak a dolgokon. Lássuk, ki milyen eredményekkel zárta a tesztet!
A sort kezdjük a címvédő Mercedesszel! A német csapat zsinórban hét megnyert világbajnoki címnél tart, és bár voltak évek, amikor a Ferrari valamelyest meg tudta őket szorongatni, abszolút dominálták az évtized második felét. Lewis Hamilton hat világbajnok címet szerzett 2014 és 2020 között. A mostani tesztidőszakuk ugyanakkor nem sikerült olyan jól, mint remélték. A Mercedes mindkét versenyzőjét technikai problémák hátráltatták, de Bottas és Hamilton is sokszor megforgott. A megtett kilométereket nézve pedig a lista alján vannak. Hamilton mindössze 154 kört tett meg. Kicsit kevesebbet teljesített a csapattársa, Bottas, aki 149 kört ment, és 2,6 versenytávot. A köridőket ilyenkor nem feltétlenül releváns nézni, hiszen nem tudni, menyire voltak feltekerve a motorok, mennyi üzemanyaggal mentek. Hamilton az 5. leggyorsabb volt a leglágyabb keveréken, Bottas pedig a 9. Azt, hogy problémák vannak, Andrew Shovlin, a Mercedes vezetőmérnöke is elismerte. Azt mondta, hogy jelenleg a versenytempót nézve a Red Bull előttük van. Lesz még mit fejlődnie a Mercedesnek, de erre valószínűleg képesek is lesznek. Egészen biztos, hogy a világbajnoki címért fognak idén is harcolni.
Térjünk rá a Red Bull csapatára! Az osztrák istálló remek tesztet produkált, és már most mindenki nagy esélyesnek tartja őket. A kocsi rendkívül stabilnak, jól vezethetőnek tűnt végig, és Verstappen futotta a leggyorsabb kört is. A Red Bull a megtett köröket nézve a 7. helyen zárt, 369 kört teljesítettek a versenyzők. Erősnek tűnik tehát a Red Bull, és a Honda erőforrása is jól működhet. A japán gyárnak ez az idei utolsó éve a száguldó cirkuszban, és biztos, hogy mindent bevetnek a sikerért. A Red Bull párosa is rendben van, Sergio Pérez ég a bizonyítási vágytól, hogy megmutassa, mire képes, Max Verstappen pedig a mezőny egyik legjobb versenyzője. Ha végre idén minden összeáll, és a szerencse is a csapat mellé áll, meg tudják szorongatni a Mercedest. Helmut Marko így nyilatkozott: „Egyértelműen ez volt a legjobb tesztidőszakunk, amióta a Red Bull Racing létezik. Minden működött az elejétől kezdve.”
A harmadik erő lehet idén a McLaren-Mercedes. A csapat új motorra váltott, és visszatért a régi, jól bevált erőforráshoz. Új pilótapárossal vágnak neki az évnek, és Daniel Riccardo remekül illik a McLarenhez. A köridőket nézve Riccardo a 7. helyen zárt összesítésben, Lando Norris pedig a 14. helyen. Az összes megtett kört figyelembe véve a McLaren a 8. helyen végzett. A McLaren egy nyugodt, jó tesztet tudhat maga mögött, persze a valós erejüket ők sem mutatták meg, csak tippelni lehet, hogy hol, merre helyezkedhetnek el, de nagy meglepetés lenne, ha nem ők lennének a 3. erő. Az ausztrál versenyző az alábbiakat mondta: „Nagyon örülök neki, hogy sikerült megbízhatósági problémák nélkül lehozni ezt az így igazán sima három napot. Hálás vagyok mindenkinek itt és a gyárban is, hogy egy ilyen jó autót raktak össze a tesztre.”
A tavalyi negyedik helyezett, már új névvel rendelkező Aston Martinnak sikerült a leggyengébben a teszt. Több probléma is hátráltatta őket. A megtett köröket nézve az összesített lista 9. helyén végeztek, Vettel pedig csak a 20. helyen. Nem szabad persze leírni a csapatot, mert többször is megmutatták már, mire képesek, de az előjelek eddig nem túl rózsásak. Vettel egyelőre nehezen illeszkedik az autóhoz, nem érzi magát kényelmesen benne. Ő maga pedig így nyilatkozott: „Szerintem az első versenyek fontosak lesznek, hogy felvegyem a ritmust, megértsem az autót és a beállítását, és azt, hogy milyen irányba induljunk el, hogy működjön. Most sok dolgot nem végeztünk el, de ez van, még így is többet, mint amire számítottunk a botlások ismeretében. Ez a srácok elszántságának köszönhető.” Kétségeink ne legyenek, ha még nehezebb is lesz az első verseny számukra, biztos, hogy felveszik a ritmust, és harcban lesznek akár a dobogóért is.
A Renault-ból Alpine lett, az autó csodásan néz ki, ráadásul két év kihagyás után Fernando Alonso is visszatért. Bár a spanyol versenyző már negyven éves lesz idén, ez nem látszott meg rajta a tesztek során, ahogyan az sem, hogy két évet kihagyott. Az Alpine nem mutatott semmi rendkívülit, eléggé csendes három napon vannak túl. Nem volt kiemelkedő az autó, de kiemelkedően gyenge sem. Az ügyvezető igazgató, Marcin Budkowski úgy véli, hogy nincs már olyan, hogy középmezőny. Szerinte már csak egy mezőnyről lehet beszélni. Úgy várja, hogy a Mercedes és a Red Bull elöl lesz, de mögöttük hatalmas lesz a tömörülés, és teljesen kiszámíthatatlan lesz minden. Ebben bízhatnak a csapatnál, és persze Alonso tapasztalatában. Ami a számokat illeti: Alonso a 10. helyen végzett 1:30.318-as idővel, míg összesítésben az Alpine 396 kört tett meg; ezzel a lista negyedik helyen végzett az istálló.
A tavalyi borzalmas szezon után csak jobb lehet, bízhatnak benne a Ferrari-szurkolók. Valóban, a tavalyi év az olaszok számára rémálomszerű volt, de legalább Sebastian Vettel már távozott, és megérkezett a helyére Carlos Sainz, aki motiváltan vetheti bele magát a munkába. Úgy tűnik, hogy a motorban történt előrelépés, és az egyenesekben gyorsabb az autó. Sainz az összesített lista 3. helyén végzett, de ez mindenképp csalóka, a versenyszimulációkat figyelve azonban nem biztos, hogy jobb lett az idei Ferrari, mint a tavalyi. Vasárnap Leclerc versenyszimulációt ment, és az Alfa Romeóban ülő Kimi Räikkönennel megegyező köröket futott. Nem túl biztató. Binotto pedig ki is tért a kérdés elől. „Nem foglalkozunk a többiekkel, helyette inkább az adatgyűjtésre és az autó különböző körülmények közötti megértésére fókuszálunk. Az időjárás mindhárom nap során eléggé változó volt, az első napon nagyon szeles és meleg, sok homokkal a pályán. A mai nap egyértelműen jobb volt, de végső soron magunkra koncentrálunk. A másokkal való összehasonlítás nagyon nehéz, mert soha nem tudjuk, hogy ők milyen programot teljesítenek.”
Az idei teszt legkellemesebb meglepetését okozta az AlphaTauri-Honda. A csapat tavaly megszerezte az első győzelmét, és Gasly újból magára talált, remek szezont futott. A csapat futotta a legtöbb kört holtversenyben az Alfa Romeo-Ferrarival. A megtett 421 kör mindenképpen imponáló, pláne, hogy a 2. leggyorsabb kört a japán újonc, Juki Cunoda futotta. Nem akármilyen teljesítmény volt ez tőle! Utólag kiderült, hogy kicsit trükközött a japán versenyző, és hamarabb nyitotta ki a DRS-t, de ezzel együtt is kiváló kört ment. Persze, messzemenő következtetést kár lenne levonni ebből, könnyen lehet, hogy kevesebb benzinnel és jobban feltekert motorral teljesítette a kört, de hogy felhívta magára a figyelmet, az kétségtelen. Minden bizonnyal még közelebb lesz a csapat az élmezőnyhöz, és könnyen előfordulhat, hogy sikerül a középmezőny élére is állni Gasly-éknak.
Az Alfa Romeo fejlődhetett talán az egyik legtöbbet a tavalyi évhez képest. Tavaly nagyban befolyásolta a gyengébb teljesítményüket a Ferrari motor; nos, mivel a motor jobb lett, úgy tűnik, hogy a változatlan párossal felálló istálló feljebb zárkózhat idén a középmezőnyhöz, és jobban leszakadhat a hátsó részlegről. Fentebb már említésre került, ugyanannyi kört mentek, mint az AlphaTauri. Kimi Räikkönen az alábbiakat mondta: „Meggyőződésem, hogy előreléptünk, és a motor jobb lett. Ugyanakkor az ember számít arra, hogy valamennyi motorgyártó fejlődött a tél folyamán. Egy biztos, tavalyhoz képest jobb helyzetben vagyunk. Persze még meg kell várnunk, hogy elkezdődjön az éles versenyzés, de ez határozottan előnyös számunkra.”
Ami a konkrét alsóházat illeti, nem nehéz megtippelni, hogy idén a Haas lesz a leggyengébb autó. Be is vallották, hogy szinte alig alakítottak bármit is az idei kocsin, és ha megnézzük, milyen pocsék volt tavaly a Haas, nem nehéz elképzelni, hogy az idei milyen lesz. Sok elvárás nem is lehet velük szemben, hiszen két új versenyzővel vágnak neki az évnek. Ráadásul Mazepin már jóval a bemutatkozása előtt szexuális botrányba keveredett. A csapat megrótta versenyzőjét, de komolyabb szankcióban nem részesült. Csak bízhatunk benne, hogy az eddig nem túl jó hírű orosz versenyző inkább a pályán mutatott teljesítményével fogja felhívni magára a figyelmet. A Haas az ötödik legtöbb kört teljesítette, 393-mal, de a legjobb köridőket nézve már a lista alján van mind a két pilóta. Annyi pozitívumot azért ki lehet emelni, hogy láthatjuk, miképp fog Mick Schumacher teljesíteni a Forma-1-ben, de a papírforma alapján a pontszerzés is meglepetés lenne a Haastól.
Nagy esély kínálkozik rá, hogy a Williams végre ne utolsó legyen, zsinórban negyedszer. A fejlődés folyamatos, bár apró léptekkel történik, tavaly sem sokon múlt, hogy nem jött össze a pontszerzés. Idén minden esély megvan rá, hogy ez akár önerőből megtörténjen. A Williams a 6. legtöbb kört tette meg, egészen pontosan 373 kört, Russel az előkelő 6. helyen zárt a legjobb időket nézve. Ugyanakkor az idei autó egészen furcsára sikeredett, mert a szelet nehezen tolerálja. Russel erről így nyilatkozott: „Pozitívum, hogy megfelelő szélirány mellett az autó nagyon gyors, de sajnos szinte teljesen függetlenül tőlünk, mikor vagyunk képesek remekelni. Semleges légmozgás mellett sokkal jobb köridőkre lettünk volna képesek a teszten.” Ha tehát jó, napos, időjárást fog ki a Williams, ahol nincs szél, számítani lehet tőlük a jó eredményekre.
Bízzunk benne, hogy izgalmas, remek szezont fogunk látni, ahol végre tényleg lesz küzdelem a világbajnoki címért.
Képek forrása: formula.1com, autosport.com