A Thália Színház április 9-én mutatta be Jean Cocteau francia rendező színpadi játékát a Télikertben. A Rettenetes szülők című előadásban sokat tanulhatunk az egészségtelen szülő-gyerek kapcsolatról, a függőséről és a kitörni vágyásról. A komoly témákat boncolgató előadás szereplői Csarnóy Zsuzsa, Ember Márk, Udvarias Anna, Rancsó Dezső és Jeney Luca Viktória, a rendező Kelemen József.
A Rettenetes szülők tökéletes intőjelként is szolgálhat szülőknek és gyerekeknek egyaránt. A három fős család és a hozzájuk kapcsolódó karakterek remekül illusztrálják, hogyan nem szabad feldolgozni és kifejezni az érzéseinket. A francia dráma Jean Cocteau alkotása, amelyet először 1938-ban mutattak be Párizsban Les Parents terribles címen, azonban több okból kifolyólag – cenzúra, majd a második világháború kirobbanása – csak kevés előadást élt meg. A háború után 1946-ban ismét színpadra állították, majd két évvel később filmet is készítettek belőle.
„A darab egy bohózatba oltott sorstragédia, ami egy szokatlan dinamikára épülő család történetére épül. A családtagok egytől egyig valamilyen sérelmet hordoznak, és ezek a sérelmek függővé teszik őket a másik féltől. Ebbe a kaotikus családi környezetbe érkezik egy külső szemlélő, Madeleine, aki aztán felbolygatja az állóvizet” – nyilatkozta Kelemen József.
A darab központjában Yvonne (Csarnóy Zsuzsa), az anya áll, akinek fiához, Michelhez (Ember Márk) való ragaszkodása az egész családot megmérgezi. Mikor Michel bejelenti, hogy beleszeretett Madeleine-be (Jeney Luca Viktória), szépen lassan széthull a már addig is elég labilis családi egység kártyavára. Egy ötletes, bár nem túl meglepő csavarnak köszönhetően pedig az is kiderül, hogy Georges-nak (Rancsó Dezső) hónapok óta ugyanezzel a lánnyal van viszonya. Léonie (Udvarias Anna) a nagynéni – Michel szavaival élve –, az őrangyal. A tökéletes, rendezett, megfontolt látszat ellenére azonban az ő élete sem mondható túl egészségesnek. Kiderül, hogy régen Georges menyasszonya volt és még mindig nem tudta elengedni a férfit.
Csarnóy Zsuzsa szerint a darab négy függő emberről szól, akik teljesen belebonyolódtak egymás életébe. Közülük Michel a legártalmatlanabb, hiszen a fiút Yvonne tette tönkre és így nem ismerhette még meg az életet. Ember Márk pedig úgy nyilatkozott, hogy Michel Madeleine-en keresztül érzi meg életében először azt, hogy tud önálló is lenni és most először lép ki az addigi „kedves” börtönből, amit a családja jelentett számára.
Az egymás iránti függőségből hamar kirajzolódnak a negatív jellemek, egy pszichológus számára egy esettanulmánnyal is felérhet a darab. Georges nem akar lemondani a Medeleine-nel folytatott viszonyáról, inkább hagyná, hogy fia tönkremenjen, mintsem hogy feladja saját boldogságát. Ez az önzés kiegészíti felesége toxikus viszonyát a fiúhoz, hiszen a nő meg sem próbálja összetartani a családot. Helyette zavarba ejtően sokszor ki is mondja, hogy az ő egyetlen boldogsága Michel, hogy születése óta már csak belé szerelmes, a férje pedig leginkább csak útban van. Ilyen szülők után nem csoda, hogy Michellel sem könnyű, hisztijei egy elkényeztetett gyerek viselkedését idézik. A néző a legszívesebben bekiabálna Medalaine-nek, hogy „Menekülj, amíg tudsz!”.
A színészek közül mindenképp érdemes Csarnóy Zsuzsát kiemelni, aki lenyűgözően ábrázolja a neurotikus anya különböző érzelmeit, hangulatingadozásait és álkedvességét a lány irányába.
Az érzelemdús másfél óra magával ragad, elgondolkodtat, de a komikus elemeknek köszönhetően menekülési utat is ad, hogy ne telepedjen ránk túlságosan az egészségtelenebbnél egészségtelenebb viszonyulások egész hada. Csak remélni tudjuk, hogy senki sem ismer magára szereplőkben.
Forrás: Thália Színház, M2 Petőfi TV
Fotók forrása: Thália Színház