Mi történik most a Forma–1-ben?

Annak ellenére, hogy még nem is indult el a Forma–1-es szezon új idénye, már így is annyi minden történik, hogy mindenki csak kapkodja a fejét. Az ELTE Online igyekszik a káoszban egy kis rendet tenni, összefoglalni az elmúlt hetek eseményeit, átigazolásait, továbbá azt is, mi várható az idei szezonban, milyen változások léphetnek életbe 2022-től.

Sokak számára meglepő, mások számára kevésbé meglepő volt a hír, hogy Sebestian Vettel távozik a Ferraritól. A négyszeres világbajnok német nem tudott példaképe, Michael Schumacher nyomdokába lépni, hiszen nem tudott világbajnoki címet szerezni az olasz istállóval. Sebestian Vettel távozása némiképpen hasonlítható a kétszeres világbajnok Fernando Alonso távozásához, hiszen mindketten karrierjük csúcsán, legjobb életkorukban érkeztek meg a Ferrarihoz, abban bízva, hogy sikerül bajnoki címeket szerezni az olasz istállóval. Ez se Fernando Alonsónak, se Sebestian Vettelnek nem jött össze. Vettel távozásához mindenképpen hozzájárulhatott az is, hogy elvesztette csapaton belül a vezető helyét, és Charles Leclerc átvette az első számú versenyző szerepét. 

A négyszeres világbajnok helyét Carlos Sainz veszi át, aki tökéletesen passzolni fog az olasz csapathoz. Kellően gyors, érett versenyző, aki, ha kell, biztos be fog tudni állni Leclerc mögé, és segíteni fogja őt. A McLarennél a megüresedő helyet az ausztrál Daniel Riccardo veszi át, így felszabadul egy hely a Renault-nál. Adódik a kérdés, ki fog beülni Estaban Ocon mellé, hol folytatja Sebastian Vettel? A Renault ülésére Fernando Alonso a legesélyesebb, aki többször is lenyilatkozta, hogy kész visszatérni a száguldó cirkuszba. Ugyanakkor kétséges, hogy a spanyol bevállalna-e olyan autót, amellyel nem garantált a győzelem. A Renault-nak mindenképpen megérné leszerződtetni, mert remek mentora lehetne Estaban Oconnak, továbbá mindenki őket figyelné, de ez a szerződés több szempontból is kétséges, erről később lesz még szó.

fern

Mi lesz Sebastian Vettellel? Sok opciója nem marad, egyedül a Mercedesben bízhat, hiszen mind Valteri Bottasnak, mind Lewis Hamiltonnak lejár jövőre a szerződése, és Bottas ülése egyáltalán nem biztos. Hamilton maradására jó esély mutatkozik, kérdés, ki lesz a csapattársa. Az, hogy a Mercedes meg merje kockáztatni, hogy két klasszis versenyzőt alkalmaz, esélytelennek látszik. Szóba kerülhet még az Aston Martin is, amelynek a tulajdonosa Lawrence Stroll. Az ifjabb Stroll ülése biztos, ha Vettel az Aston Martinhoz kerülne, akkor Sergio Péreznek kellene távoznia. Az is könnyen elképzelhető, hogy visszavonul Sebastian Vettel, igaz, ez még korai lenne a 32 éves négyszeres bajnoktól.

sv5-2

Számos találgatás övezte az idei Forma–1-es naptárt is, most úgy tűnik, hogy készen van a végleges verzió, amely a következőképpen fog kinézni. Persze változások még mindig lehetnek, de ha minden a terv szerint alakul, akkor július 5-én kezdődhet meg Ausztriában az új idény, a további sorrend ez lehet:
Július 12.: Ausztria
Július 19.: Magyarország
Augusztus 2.: Nagy-Britannia
Augusztus 9.: Nagy-Britannia
Augusztus 16.: Spanyolország
Augusztus 30.: Belgium
Szeptember 6.: Olaszország
Szeptember 20.: Azeri Nagydíj
Szeptember 27.: Orosz Nagydíj
Október 4.: Kínai Nagydíj
Október 11.: Japán Nagydíj
Október 25.: Amerikai Nagydíj
November 1.: Mexikói Nagydíj
November 8.: Brazil Nagydíj
November 22.: Vietnámi Nagydíj
November 29.: Bahreini Nagydíj 2 (?)
December 6.: Bahreini Nagydíj
December 13.: Abu Dhabi Nagydíj

A fentebb említett átigazolásokat számos dolog módosíthatja még, például az, hogy mi lesz a Renault-val. A koronavírus-járványt komolyan megérezte a francia gyártó. A csapatfőnök Cyril Abiteboul cáfolta azokat a híreszteléseket, miszerint kiszállna a Renault. „Cáfolni tudom mindezt, de nem vagyok biztos abban, hogy ezzel véget vethetek azoknak a sztoriknak, melyek folyamatosan keringenek.” A hírek szerint a Renault a mai nap folyamán tesz bejelentést. Ha távoznak, Fernando Alonso visszatérése sem fog megvalósulni.

image16x9.img.1536.high

A legújabb szabálymódosítások 2022-től léphetnek életbe, ha minden jól alakul. A héten megjelent az új szabályoknak egy már most is nagyon vitatott eleme. Eszerint azok a csapatok, amelyek jól szerepelnek, kevesebbet fejleszthetnek, míg akik hátul vannak a pontversenyben, annál többet. Ez a gyakorlatban úgy nézne ki, hogy az a csapat, aki az élén áll a konstruktőri tabellán, csak a teljes fejlesztések 70%-át kapná meg a korábbi 90% helyett. Ezzel a Libertynek az a célja, hogy változatosabbak, izgalmasabbak legyenek a versenyek, hiszen a három topcsapaton kívül dobogóra állni sincs sok mindenkinek esélye. Kiszámíthatóvá és unalmassá vált a Forma–1, és ezen kívánnak most változtatni. Ugyanakkor a másik oldalról fel lehet azt vetni, hogy a Forma–1-ben mindig is csapatok versenyeztek, és sokat számítottak a különbségek, és az is, milyen autóban ülnek a pilóták.
Összességében elmondható, igazán eseménydús heteken vagyunk túl, számos versenyzőnek kérdéses a jövője, ahogyan a Renault-nak is, de bízzunk abban, hogy július 5-én el tud rajtolni az új szezon, és rendben le is tud zajlani.

Képek forrása: formula1.com, essentiallysports.com

[sam id="10" name="mnb2" codes="false"]