Amikor a Z generáció megjelenik a munka világában

A Z generáció elnevezést azokra a fiatalokra szokták használni, akik az 1990-es évek végén, vagy az után születtek, tehát most kezdenek kilépni a munkaerő piacra. Egy furcsa kifejezéssel digitális bennszülöttekként is gyakran emlegetik ezt a korosztályt, mivel ők már egy technikailag igen fejlett, felgyorsult világban nőttek fel. Többségük nem képes egy évnél tovább megtartani az állását, ugyanakkor fontos, hogy a végzettségüknek megfelelő munkát találjanak. 

Ez a 18-24 éves korosztály körülbelül 850 ezer fiatalt takar, akiknek nagy része már nem tagja az oktatási rendszernek, tehát a munkaerőpiacon keresgélnek.

A Jófogás és a GKI közös kutatása szerint ennek a generációnak több mint harmada mindössze csak pár hónapot tölt egy munkahelyen, és 70 százalékuk nem képes megtartani egy évnél tovább az állását. Vajon miért? Keresik a helyüket? Ki szeretnének próbálni több dolgot is? Később akarnak megállapodni egy munkahelyen?

Megállapítható az is, hogy ők sokkal hamarabb kapcsolódtak be a munka világába, mint az előző generáció. A digitális bennszülötteknek csak 8 százaléka nem dolgozott idáig.  60 százalékuk a pénzkereset miatt kezdett el dolgozni, egyharmaduknál az önállósodás és a családtól való függetlenedés szerepelt célként, közülük minden nyolcadik pedig a tanulmányait finanszírozása miatt állt munkába. Mostani munkahelyüket a fizetési igények alapján választották, de fontos a rugalmas munkaidő is.

Digital-ChinaTöbbségük szerint céljaik elérése– vagy teljesen, vagy nagymértékben- rajtuk múlik. Ezzel szemben a 40-es éveikben járó korosztály ennél sokkal jobban érzi a külső hatások szerepét is.

Az X generáció számára a legfontosabb a kereset, tehát az anyagi juttatások alapján köteleződnek el, míg az Y-ok inkább az emberi kapcsolatokat részesítik előnyben. A Z korosztály pedig inkább köti a lojalitást egy adott munkahelyhez, mint a személyes viszonyokhoz, emellett fontosnak tartják a csapatszellemet és a fejlődési lehetőséget is.

Sokan saját vállalkozást szeretnének indítani, és lényeges számukra az is, hogy a végzettségüknek megfelelő munkahelyet találjanak, ugyanakkor 13 százalékuk nem rendelkezik egyelőre semmilyen hosszú távú tervvel. Ugyan 10 százalékuk szeretne külföldön dolgozni, közülük 20 százalék egyáltalán nem beszél idegen nyelvet.

Forrás: hvg.hu

Kép: marketingtochina.combusinesskorea.co.kr

[sam id="10" name="mnb2" codes="false"]