Google: új idők szele fújdogál

Március elején életbe léptek a Google új általános szerződési feltételei és adatvédelmi irányelvei. Kémkedés vagy nagyobb hatékonyság? Mit várhatunk a világcégtől a közeljövőben?

Eddig is számtalan ember fejezte ki aggodalmát a vállalat adatgyűjtési szokásai miatt, az új rendszert pedig ennél is többen ekézik, mivel a Google túl sok információhoz juthat hozzá rólunk, felhasználókról. Kegyetlen kémkedés, vagy pusztán a nagyobb hatékonyság a cél? Mit várhatunk a világcégtől a közeljövőben?

 

A változások lényege az, hogy a cég egységesíteni kívánta cirka öt tucat szolgáltatásának adatvédelmi irányelveit és általános szerződési feltételeit, ami azt is jelentette, hogy a szolgáltatások között szabaddá vált az adatáramlás, sokkal több és mélyebb információ kinyerését lehetővé téve a különböző szolgáltatásoknál keletkezett felhasználói információkból. A Google persze inkább jószándékát hangoztatja, miszerint egységesen egyszerű és ösztönző élményt akar nyújtani mindenkinek.

„A változások nem mindenkinek tetszenek. A felhasználókat jogosan frusztrálhatja, hogy túl sok adatot tartanak nyilván róluk, és hogy ezek akár illetéktelen kezekbe is kerülhetnek, aminek beláthatatlan következményei lehetnek.” – fejti ki Abonyi-Tóth Andor, az ELTE IK Média- és Oktatásinformatikai Tanszékének munkatársa – „Ami miatt mégsem várható a Google szolgáltatásokról való tömeges leiratkozás, annak több oka van. Egyrészt nehéz alternatívát találni számos szolgáltatás esetén, másrészt a felhasználók többségét a változások nem igazán foglalkoztatják.”

Az biztos, hogy az olyan multik, mint a Google vagy a Facebook, többet tudnak rólunk, mint a legkedvesebb ismerőseink. Ráadásul mindaz, amit összeszednek, ott van szervereiken, hogy legjobb esetben is kereskedelmi célokra használják fel azokat. „Ez a változás üzleti szempontból  rendkívül előnyös ezen vállalatok számára, hiszen minél többet tudnak a felhasználókról, annál hatékonyabb hirdetési rendszert tudnak bevezetni, mivel célzottan kereshetik meg a különböző ajánlatokkal a felhasználókat.” – folytatta gondolatát Abonyi-Tóth. Az aggodalmakról szerettük volna kikérni a Google képviselőinek véleményét is, ők azonban nem válaszoltak megkeresésünkre.

Hogy mi várható az új adatvédelmi szabályzat hatására, egyelőre nehéz megítélni. Az viszont valószínűsíthető, hogy nagyon nagy elpártolás nem várható a későbbiekben. Hiszen hiába alakulnak át az előírások, idő, míg a felhasználói szokások is igazodnak az új trendekhez.