Káosz, dráma, rengeteg kiesés – Valtteri Bottas nyerte az idei első Forma-1-es futamot

Közel három hónap után zúgtak fel ismét a Forma-1-es motorok Ausztriában. A legelső nagydíj minden várakozást felülmúlt. Dráma, izgalom, meglepetés, Safety Car, rengeteg meghibásodás és kiesés. Eseménydús volt a hétvégi futam. Pihenésre nincs idő, mert most hétvégén jön a második felvonás. Elemezzük, mi történt a hétvégén, illetve mi várható a szezonban.

A Forma-1-es szezon eredetileg március 13-án rajtolt volna Ausztráliában. A csapatok megérkeztek, elkezdték a felkészülést, de miután több csapattagnál is kimutatták a fertőzést, hosszas egyeztetés után törölték a nagydíjat. Káosz és bizonytalanság jellemezte a Forma-1-et. A következő hetekben is sok volt a kétség. Felmerültek olyan ötletek is, hogy egy helyszín két hétvégén is otthont adjon a futamnak, de a második futam fordított pályán történjen. Végül ezt az ötletet elvetették, és június elejére nyilvánossá vált az európai futamok sorrendje.


2020. július 3–5. – Osztrák Nagydíj (Red Bull Ring)
2020. július 10–12. – Stájer Nagydíj (Red Bull Ring)
2020. július 17–19. – Magyar Nagydíj (Hungaroring)
2020. július 31. – augusztus 2. – Brit Nagydíj (Silverstone)
2020. augusztus 7–9. – A Forma-1 70. évfordulós Nagydíja (Silverstone)
2020. augusztus 14–16. – Spanyol Nagydíj (Barcelona)
2020. augusztus 28–30. – Belga Nagydíj (Spa-Francorchamps)
2020. szeptember 4–6. – Olasz Nagydíj (Monza)

A szabadedzések alapján Mercedes-fölény volt várható a hétvégére, továbbá bebizonyosodott, hogy a Racing Point, vagyis a pink Mercedes valóban esélyes lehet a dobogóra. Ezzel szemben a Ferrari idei autója egyáltalán nem sikerült jól.
Az időmérő első szakaszában nagy meglepetés nem történt, a két Williams, a két Alfa, és a Haas versenyzője, Magnussen esett ki. A második rész már több meglepetést tartogatott. Mindössze a 11. helyen zárt Sebastian Vettel a Ferrarival, és pont befért a legjobb tízbe csapattársa, Charles Leclerc. Nem kis blamával kezdődött a Ferrarinak az év. A pole-pozíciót végül Valtteri Bottas szerezte meg, a második helyre Lewis Hamilton ért oda, míg a harmadik helyet Max Verstappen kaparintotta meg. A McLaren remek időmérőt zárt, Lando Norris a negyedik helyre kvalifikálta magát, míg Carlos Sainz a nyolcadik lett. Kicsit csalódás lehetett a pink Mercedes eredménye, Sergio Pérez a hatodik helyet csípte el, igaz, ezredre ugyanolyan időt futott, mint az előtte végző Albon. Pérez csapattársa, Stroll „csak” a kilencedik helyre futott be. A Ferrarival Charles Leclerc mentette, amit tudott, de a hetedik helyre hozta be a Ferrarit.
A tavalyi eredmények alapján a Racing Point gyorsult a legtöbbet, illetve a Williams, de a McLaren, illetve az AlphaTauri is szépet fejlődött. A legnagyobb visszaesést a Ferrari motorral rendelkező csapatok produkálták.

107007839_3145740365468740_5652614087904860471_n

A futam előtt nem sokkal érkezett a hír, hogy Lewis Hamilton nem lassított le kellően a sárga zászlónál, így végül három helyes rajtbüntetést szerzett. Max Verstappen került így az első sorba, mögötte pedig Lando Norris indulhatott. A Red Bull úgy próbálta volna megelőzni a Mercedest, hogy Verstappen más gumikkal indult, hiszen az időmérő második etapjában lágy keverékkel futotta a legjobb idejét, szemben a többiekkel, akik a szuperlágyat használták. A szabályok értelmében azzal a gumival kell rajtolni, amivel a legjobb időt sikerült futniuk az első tízbe kvalifikáltaknak az időmérő második szakaszában.
Az év első időmérője valamelyest felforgatta az erőviszonyokat, a Ferrari sokat esett hátra, a McLaren és a Racing Point pedig sokat jött előre. Egy dolog maradt változatlan, a Mercedes dominanciája.

merci

A vasárnapi versenyre csodálatos, napsütéses meleg fogadta a versenyzőket. Ilyen körülmények között senki nem versenyzett, kérdéses volt, hogyan fognak reagálni a gumik, illetve a kocsik. A rajtot Bottas kapta el a legjobban, mögötte Norris indult még jól, aki majdnem fel is jött a második helyre, de Verstappen visszaverte a próbálkozást.
Hamilton szépen jött előre az ötödik helyről, a kilencedik körben Albont előzve már a dobogón volt. A tizenegyedik körben jött az első dráma, a Red Bull megadta magát Max Verstappen előtt, így kiesett. Sajnálhatták a hibát a Red Bullnál, hiszen Verstappen esélyes lehetett a győzelemre is. Hamilton így már a második helyen találta magát.
A verseny feléig sok esemény nem történt, de ekkor Sebastian Vettel megint bakizott. A német Sainzot előzte volna, de elfékezte magát, megforgott, és a mezőny végére került. Könnyen lehet, hogy ez az év lesz a négyszeres világbajnok hattyúdala.
Az 51. körben Russel alatt is megállt a technika, és jöhetett a Safety Car. Ekkor már nem volt versenyben Ricciardo, Stroll, és Magnussen sem. Az újraindulást követően Bottas jól kapta el a ritmust Hamilton előtt, a harmadik helyen Pérez állt, a negyediken az egyetlen Red Bullal pedig Albon, aki friss gumikat kapott. Alighogy kiállt a biztonsági autó, ismét vissza kellett jönnie. Kimi Räikkönen autójáról letört a kerék, és az Alfa Romeo versenyzője a falban találta magát.
A 61. körben Alex Albon megérkezett a problémákkal küzdő Lewis Hamiltonra, és sokkal gyorsabbnak is tűnt nála. Albon be is bújt Hamilton mellé, aki nem hagyott neki elég helyet, így Albon megpörgött, és a sóderágyban kötött ki. A visszajátszások alapján egyértelműnek tűnt, hogy a hatszoros világbajnok volt a hibás, amiért a versenybírák öt másodpercre meg is büntették. Charles Leclerc közben megelőzte Norrist, és már a negyedik helyen autózott, majd két körrel később Pérezt is elkapta, és a második helyre jött fel. Bámulatos teljesítményt mutatott az ausztrál az időmérőhöz képest, különösen csapattársához viszonyítva, aki csak a 11. helyen volt. Később Sergio Pérez is kapott egy öt másodperces büntetést, amiért túl gyorsan hajtott a bokszban; mindez nem volt elég baj a mexikóinak, mert Norris megelőzte. A McLaren ifjú tehetsége már a dobogóért ment. Öt másodpercen belül kellett maradnia Hamiltonhoz képest, hogy ez összejöjjön.
Alex Albon alatt is megadta magát a Red Bull, így már csak tizenketten maradtak versenyben, de nem sokáig, mert Kvyat alatt szétrobbant a gumi, így ő is kiesett. Teljes őrületté vált a futam.
Az utolsó körben közben 5,7 másodpercre volt Norris Hamilton mögött, így ahhoz, hogy dobogóra álljon, elképesztően gyors kört kellett volna mennie. Norris pedig meg is csinálta, megfutotta a verseny leggyorsabb körét, és 4,8 másodpercre csökkentette a különbséget. A McLaren fiatalja életében először, nem akármilyen teljesítménnyel állhatott fel a dobogóra. A McLarennél volt ok az örömre, ahogyan egy kevés a Ferrarinál is lehetett: Leclerc megmentette a hétvégét. Valtteri Bottas pedig a kocsijával adódott sok nehézség ellenére megnyerte a szezonnyitót.
Klasszikus pódium nem volt, a versenypályán ünnepeltek, maszkban, kellő távolságra egymástól.

Lando-Norris-1024

Mit lehet leszűrni az első futamból, mi várható az évben? A Mercedes idén is a legjobb – ha Lewis Hamilton összekapja magát, akkor nem lehet kétséges, hogy behúzza a hetedik világbajnoki címét is. Kérdés, vajon Valtteri Bottas idén végre fel tud-e nőni a brithez. A Red Bull abszolút kihívó lehet, viszont ehhez elengedhetetlen a megbízhatóság; nem túl jó jel, hogy az első versenyen két kocsijuk is elvérzett. A harmadik erőnek egyelőre a Racing Point tűnik, de ehhez szükséges szintén a megbízhatóság, továbbá Stroll jobb egykörös tempója. A McLaren már tavaly is bebizonyította, hogy képes lehet odaérni az élmezőnyhöz, most újabb lépést tettek előre, Norris pedig egy évvel tapasztaltabb, jobb pilóta lett. A ferraris motorok visszaesése szembeötlő, nem kétséges, hogy tavaly valami illegálisat tettek a motorral, de az FIA és a Ferrari alkut kötött, s részletek nem derültek ki. Az idei motorok pedig már jóval gyengébbek. Örömteli, hogy javult a Williams tempója, Latifi végigcsinálta a versenyt, a 11. helyen végzett, kis szerencsével pontot is szerezhettek volna. A Haas egyelőre teljesen kilátástalannak tűnik. Az AlphaTauri pedig közel lehet a középmezőny végéhez, jól jelzi ezt Gasly hetedik helye. Nagy talány lehet a Renault idei szezonja, mire lesznek képesek a franciák, mindenesetre az, hogy Ocon pontot szerzett a visszatérése után, önbizalmat adhat neki. Ricciardo jól ment, amíg ki nem esett. A Renault is előrelépett tavalyhoz képest egy keveset.
Hétvégén ismét jön az osztrák futam, reméljük, hogy hasonlóan élvezetes, színvonalas versenyt fogunk látni, mint vasárnap.

Képek forrása: ibctime.com; standard.co.uk